
Bij de recente facelift van de Mondeo voerde Ford nog een nieuwigheid door. Wij trokken op pad met de Mondeo Clipper Hybrid om vast te stellen wat diens toegevoegde waarde is.
De elektrische en hybride Fords zijn een beetje de zorgenkindjes van het merk. Ze zijn er wel, maar ze slaan niet zo goed aan als je zou verwachten. Misschien is het daarom dat Ford de Mondeo HEV nu ook als Clipper voert, omdat in dit segment veel van de verkochte exemplaren toch een laadversie zijn van de klassieke berlines.
hybride break
De Mondeo zoals we hem nu kennen is de eerste Mondeo die niét in België gebouwd is. Graaf even mee in de recente geschiedenis en je komt tot de vaststelling dat de huidige Mondeo alweer sinds 2012 meegaat, al was hij er eerst als Amerikaanse Fusion. Iets later kwam ook de Mondeo bij ons op de markt. Na een aantal updates vormt nu een facelift het begin van een nieuw stukje van het verhaal. Ford laat de Mondeo nog wat jaren verderleven en geeft hem daarvoor een hybride stationwagonversie mee.

Die combineert een lager verbruik met meer laadruimte. Zo kan je in de Mondeo HEV Clipper minimaal 400 liter bagage kwijt. Dat is 122 liter minder dan een gewone Mondeo Clipper en dat komt door de locatie van de accu's. Die hebben relatief minder impact op het praktische laadvermogen van deze Mondeo dan bij de berline.
gezapig tempo
Onder de motorkap plaatst Ford een 2 liter benzinemotor die dus wordt gekoppeld aan een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 187 pk, al krijg je niet gauw dat gevoel wanneer je het gaspedaal vloert. Want Ford maakt gebruik van een CVT-versnellingsbak voor deze hybride Mondeo, waardoor de 187 pk al getemd zijn nog voor ze goed losbreken.

De Duitse concurrentie zit intussen te experimenteren met plug-in hybrides met meer dan 200 pk en ook de Franse concurrenten zijn inmiddels aan de laadkabel begonnen, zodat deze Ford zich eigenlijk enkel kan meten met een hybride Corolla Touring Sports uit een lager segment. En dan verliest hij op voorhand al de strijd, want die Japanner is een stuk speelser in zijn rijgedrag en kost ook nog eens een stuk minder. Vanwege zijn 101 g/km CO2 uitstoot profiteert de Mondeo ook niet van een gunstig fiscaal regime als het op verkeersbelasting aankomt.
conclusie
Ford lijkt de Mondeo helemaal uit te faseren. Want ook al bieden ze eindelijk een hybride motorisatie aan op hun inzending voor de in de leasewereld gegeerde breaksegment, overtuigen kan jij allerminst. Tenzij je rustig de baan op wil en je genoegen neemt met een aandrijving die zo mak als een lammetje is.
Recente reacties
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Ik ben van die mannen die hun geld toch nog ergens anders in gepsendeerd hebben :) De keuze ging...
Door Waxweazel 20 uur geleden
Vraag: heeft de levering van jouw nieuwe auto vertraging opgelopen?
VW Tiguan eHybrid (PHEV)... Besteld 02/2021 Eerste prognoses leverdatum 07/2021..09/2021 Daarna...
Door Ed V. 22 uur geleden
Officieel: Mercedes C 300 e is plug-in met indrukwekkende range (2021)
Ik bezit nu 103 dagen de mercedes C300e break. De eerste 20 dagen was ik best tevreden. Sindsdien...
Door Matti_C300e 1 dag geleden
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Lpg is een afvalproduct die bij het maken van benzine vrij komt, heeft dus niets met Poetin te...
Door Andy 1 dag geleden