Rijtest: Skoda Octavia facelift 2017

skoda-octavia-2017-facelift

Skoda vloog zowat half de wereld naar Portugal voor de vernieuwde Octavia, waarom zo veel moeite voor een nieuw stel koplampen? Wel, de Octavia ging in 2016 zo maar even 436.000 keer over de toonbank, sinds 1996 zijn er al 5 miljoen exemplaren van verkocht. Daardoor zou de Octavia Combi de best verkochte station van Europa zijn. Reden genoeg, niet?

koplampengate

Laten we de koe bij de gespleten horens vatten en dé vraag op ieders lippen beantwoorden. Die koplampen, zijn ze nu echt zo lelijk in het echt en waarom moesten ze überhaupt veranderen? Ten eerste, neen, bij normaal daglicht vallen ze veel minder op dan bij de onrealistische persfoto's. Het 'waarom' daarentegen heeft wat meer uitleg nodig. We moesten het op de voorstelling doen met interieur designer Jan, een exterieur ontwerper was er niet, maar Jan wist meer dan zijn mannetje te staan toen hij werd overvallen door een coalition of the willing van Belgische, Turkse en Deense media.

skoda-octavia-2017-facelift

De nieuwe koplampen hebben twee doelstellingen. Ze moeten in de eerste plaats de Octavia een eigen gezicht geven in de Skoda range. Iets waar we eerlijk gezegd veel begrip voor hebben gezien de eenheidsworst bij sommige Duitse premiummerken. In de tweede plaats moet het het smoelwerk van de Octavia aanzienlijk verbreden.

het bredere smoelwerk

Met de opdeling van de koplampen zou de gril veel breder tonen in combinatie met de grotere luchtinlaten onderaan waardoor de Octavia meer présence zou moeten afdwingen op de weg. Het is een uitleg en Jan deed zijn best om ons te overtuigen. We geloven het, maar onze mening blijft onveranderd. Het blijft een vreemd zicht en de pre-facelift was gewoon mooier. Ze hebben dit bij de vorige Octavia ook al eens gelapt, zou er een strategie achter zitten? Tijdens de persconferentie hoorden we in een zwaar Duits accent de zinnetjes 'value for money' en 'technology of higher segments' vallen.

skoda-octavia-2017-facelift

Nu, in onze ervaring zijn dat exact de zaken die mensen onthouden van het merk Skoda. Aangezien marketing start bij het product, zullen ze toch de juiste creatieve hersenen hebben daar op de Tsjechische ontwerpafdeling van Skoda. Verder is er buiten de lampen (optioneel full-LED) niets noemenswaardig veranderd. Echt nodig was dat niet, de Octavia zat nog altijd fris in zijn jasje.

vingers

Binnenin is het nu ook geen fluwelen revolutie. Het blijft allemaal heel sober, maar dat helpt wel bij het algemeen kwaliteitsgevoel van de Tsjech. De grootste veranderingen vinden we in het infotainmentsysteem en het klokkenspel. Bij beiden hebben we toch onze bedenkingen. De klokken zijn opgeleukt, maar we denken niet dat dat de leesbaarheid ten goede komt. Het infotainmentsysteem is één groot touchscreen geworden. Leuk in een Tesla, maar in een Skoda zitten we er niet meteen op te wachten. Geef ons maar wat basis draaiknoppen in plaats van overal te moeten 'pinchen' en vettige vingers achter te laten.

skoda-octavia-2017-facelift

old school

Voor het infotainmentsysteem koopt natuurlijk niemand een Skoda. Nee, deze Tsjech blinkt, net als zijn broers, uit in ruimte. De 4,7(!) meter lange "C-segmenter" benut elke millimeter zodat je voor de sedan aan 590 en voor de combi aan 610 liter bagageruimte uitkomt. Doe je de zetels naar beneden wordt het helemaal krankzinnig met respectievelijk 1.580 en 1.720 liter aan kofferruimte. Jawel, zelfs een gigant als de Volvo V90 kan niet op tegen de bescheiden Octavia in sedan vorm.

skoda-octavia-2017-facelift

Betalen de achterpassagiers dan de prijs? Integendeel, het is niet zo extreem als in de Skoda Superb, maar er is beenruimte zat. Ook de zetels zaten voortreffelijk, al is dat niet helemaal eerlijk want ze hebben ons alleen in lederen zitmeubilair laten rijden. De Octavia heeft geen coupélijnen en is geen lifestyle combi, het is gewoon een old school sedan of break, zelfs het zicht rondom komt dat ten goede.

overbodige optie

In de Superb zat het al, maar nu heeft het Dynamic Chassis Control (DCC) eveneens zijn weg naar de Octavia gevonden. We kunnen hier klaar en duidelijk over zijn; laat de optie voor wat het is en steek je geld voor ons part in een panoramisch dak. De wagens zonder DCC stuurden wat ons betref beter dan de 'Normal' stand op de DCC-wagens. Zonder adaptief onderstel krijg je een basissturing die tussen de DCC-standen 'Sport' en 'Normal' zit... en dat is een ideale mix.

skoda-octavia-2017-facelift

Verder valt er weinig af te geven op het rijgedrag van de Octavia. Hij is duidelijk op comfort afgestemd. De wagen zal snel gaan overhellen, maar je krijgt er een zachte snelwegrit voor terug. We denken niet dat Octavia-rijders iets anders gaan verwachten. Diegenen die dat wel doen zullen hun plezier bij de RS versie van de Octavia moeten gaan zoeken.

motoren te over

Op vlak van motoren krijgt de Octavia een heel gamma uit de Volkswagen stal. Vroeger werd Skoda nog wel eens op motorisch vlak achtergehouden (denk maar aan de pompverstuivers) maar dat is niet meer aan de orde. Dieselen kan met de 1.6 TDI in 90 of 115 pk en de 2.0 TDI in 150 en 184 pk. Bij die laatste is vierwielaandrijving optioneel. Wij reden met alle versies en de conclusie lijkt misschien verrassend. De 1.6 TDI in 115 pk hoort veruit het best bij de Octavia, hij is meer dan vlot genoeg voor de lichte (1.305 kg voor de Combi) Skoda en maakt daarbij nog eens het minste lawaai. Hetzelfde verhaal bij de benzinemotoren. Daar kan je kiezen uit de 85 pk sterke 1.2 TSI, de 115 pk sterke 1.0 TSI driecilinder, de 150 pk sterke 1.4 TSI (die binnenkort wordt vervangen door de 1.5 TSI) en de 180 pk sterke 1.8 TSI. Wederom zouden we de lichtste versie laten liggen en voor de 1.0 TSI gaan.

skoda-octavia-2017-facelift

De veertienhonderd en achttienhonderd zijn wat ons betref overbodig. Net zoals bij de 1.6 TDI en 2.0 TDI was de 1.0 TSI stiller dan de 1.4 TSI en hij klinkt daarbij ook nog eens veel sportiever dankzij een cilinder minder. Zowel de aan te raden 1.6 TDI als de 1.0 TSI sprinten in een zeer respectievelijke 10.2 seconden naar de 100 km/u. De Octavia weet gewoon weinig gewicht in de schaal te leggen. We hebben het niet kunnen meten maar ons gevoel zegt wel dat er op geluidsisolatie een beetje gewicht gespaard is. Verder zijn ook de DSG-automaten beschikbaar, dat op de 1.6 TDI, 1.0 TSI, 1.4 TSI en 1.8 TSI in 7-traps en de 2.0 TDI in 6-traps. De DSG-transmissies reageerden in het verleden niet altijd even soepel op het gas, maar daar was niets van te merken bij de test.

conclusie

Tja, dat de Octavia een belangrijk model is voor Skoda moge duidelijk zijn. Verwacht niet het meest gesofisticeerde dashboard of eindeloze optiemogelijkheden maar bescheiden degelijkheid en zeeën ruimte. De Octavia biedt meer koffer- en beenruimte dan de meeste wagens in een segment hoger. Combineer dat met moderne Volkswagenmotoren, een comfortabel onderstel en de Skoda-rijder kan eigenlijk niet meer op zijn wenken worden bediend.

Specificaties

Motor

1.6 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

115pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 327 kg

Topsnelheid

201 km/u

0 tot 100 km/u

10.20 sec

Min. kofferinhoud

610 L

Max. kofferinhoud

1 720 L

CO2-uitstoot

106 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
lauw 18:38
afbeelding van lauw

Zo'n goed verkopende wagen, ik vind het maar een gevaarlijke (lees: eerder domme zet) 'm die nieuwe neus toe te bedelen. Redelijk wat mensen in m'n omgeving schakelen over op skoda, VW zal in haar handjes wrijven

Yvesw 08:39
afbeelding van Yvesw

Misschien kunnen we daaruit wel concluderen dat de Octavia de ultieme leasingwagen is? Want als particulier kijk ik er ook niet naar om maar als je bekijkt hoe 'ie in leasing gaat (dankzij royale uitrusting etc.).

Nu, in het lichtgrijs met zwarte velgen en zwart panoramisch dak kan ik zelfs nog met de sedan leven. :-) Maar het moet gezegd worden; wat je in de koffer van de station kan stouwen is waanzinnig voor het segment (en soms zelfs daarboven).

Yvesw 10:04
afbeelding van Yvesw

Laat me het zo zeggen: naast de Toyota Auris TS is er geen enkele andere wagen in het segment waarin je met zo'n gemak op pad kan gaan met je klein gevolg. Speeltjes, zittertjes, kinderwagen, drie pakken pampers en een maxibag aan kwijldoekjes... zonder problemen achterin te steken. Net zoals twee fietsen en inkopen van de winkel. Denk dat ze bij Skoda nog altijd niet snappen waarom één van hun testwagens naar pompelmoes ruikt. Mijn excuses alvast daarvoor maar ik vond hem gewoon echt niet meer terug in de koffer...

Yvesw 10:35
afbeelding van Yvesw

Dan nog zeggen liters niet alles :-) Want sommige auto's hebben een stevig dalende daklijn waardoor je geen hoge doos kwijt kan. Andere hebben dan weer stevige uitsparingen voor de wielen waardoor je geen brede dozen kwijt kan. Het hangt er dus vanaf hoe die liters worden ingevuld. Denk Volvo's van den ouden tijd, een vierkante doos oogt niet mooi maar het is verdomd handig :-p

Constructeurs berekenen de liters met een opblaaskussen dat tot in elk hoekje van de koffer kan kruipen trouwens. Compleet correct natuurlijk maar niet alles zeggend. Moest ik glazen vervoeren, ik had liever en vierkant doos van 20 liter dan een driehoekige doos van 20 liter :-p Of het moesten driehoekige glazen zijn natuurlijn...

John 10:38
afbeelding van John

Ik! Als ik vandaag opnieuw een auto moet kiezen, en het prijsverschil tussen break en sedan is te groot, dan neem ik gewoon de sedan. Waarom? Zelfde lengte als de break, onlangs nog naar de doe-het-zelf geweest om houten balken van 2,7m, mijn koffer ging mooi dicht. Een kruiwagen in de koffer? Geen probleem dankzij de 5e deur. Dat de koffer met raam en al open gaat, is echt DE reden waarom ik opnieuw voor een sedan zou kiezen. In 2011 was de keuze snel gemaakt, toen was het prijsverschil +/- 3000 eur (15% eco bonus voor sedan, 3% voor break)

Trouwens, ik vond dat facelift van de vorige Octavia wel geslaagd was, deze facelift, vind ik wel minder. Wanneer mogen we deze trouwens verwachten bij de dealer? Want ik wil hem wel eens in het echt zien ZONDER de ledkomplampen. Ik vrees dat ik nog meer teleurgesteld ga zijn dan :-)

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

De 1.0 als benzine de beste? Heb ik toch mijn bedenkingen bij. Heb je over op een autostrade? Of moet je van de eerste keer 2 a 3 versnellingen terug schakelen? Is het verbruik getest? Want een klacht (in het algemeen) is dat al die 3 cilinders meer verbruiken omdat ze veel meer moeten werken om vooruit te komen. Ik heb toch liever een motor die wat "over" heeft, dan een motor waar bij ieder manoeuvre terug geschakeld moet worden. En bij de levensduur bij zo'n motoren stel ik me ook nog steeds vragen.

Techno Patat 15:56
afbeelding van Techno Patat

2a 3 versnellingen, pfft watje! Als ik op de snelweg rustig bol en dan voor de kickdown ga keert hij er 6 terug :D!

Yvesw 16:08
afbeelding van Yvesw

Is dat gezond, zo op de autostrade in achteruit vliegen? ;-)

Techno Patat 17:39
afbeelding van Techno Patat

Blijft frappant... ik heb 'em nu bijna een week en ik kan er nog niet over dat hij 35 in 5e doet, 50 in 7e en 70 in 9e :p! Ik kom van de tijd dat een Mercedes wow was omdat hij een 5e versnelling had :D!

Techno Patat 17:45
afbeelding van Techno Patat

Yveske, we weten toch dat de R staat voor Race mode ;-)?

Techno Patat 17:45
afbeelding van Techno Patat

Yveske, we weten toch dat de R staat voor Race mode ;-)?

Wim 18:30
afbeelding van Wim

Hey Mathieu, jawel, de 1.0 TSI en 1.6 TDI komen bij mij als beste uit de bus, in 10.2 seconden naar de 100 is gewoon vlot voor een zeer groot deel van het koperspubliek. Zeker omdat die motoren ook gewoon iets stiller waren dan hun grote broers. Een autofan wil mss liever één van de 150pk versies, ook top. Verbruik testen we meestal niet uitgebreid op zo'n reizen, maar liever in België, dat is misschien toch net iets realistischer.

Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Dag Wim, ja, daar ga ik wel mee akkoord. Het klinkt gewoon zo raar, een 1.0 in een Octavia Combi.
Bij Ford is er iemand die hemel en aarde heeft moeten bewegen omdat ze de Mondeo zouden leveren met een 1.0. Ookal kon hij hem bestellen, blijkbaar wilden ze hem niet fabriceren in Spanje omdat hij nog nooit besteld was.Na heel lang getouwtrek heeft het blijkbaar een go gekregen enzal het één vd eerste Mondeo's 1.0 zijn. En het is me niet te doen om de 1 tot 100 sprintjes, maar vooral hoeveel je over hebt op een autostrade, of als je een beetje geladen bent. Maar, als je een 1.0 bestelt moet je er natuurlijk geen wonderen van verwachten. Of ze nu 115pk of 150pk hebben, de limieten zullen sneller bereikt worden dan dezelfde wagen met een grotere cilinderinhoud.

Audi2 14:22
afbeelding van Audi2

Ik kan er niet aan doen, maar ik vind VW een beter compromis. Helaas niet kwa prijs maar ik vind de meeste modellen van skoda echt te week rijden, laatst nog met een octavia gereden, maar geef mij dan maar de onderstel afstelling van de golf. Het deinen vind ik te zeer, zeker bij drempels, dat duurt telang.

R.Putters 12:26
afbeelding van R.Putters

Ik heb een 1.6 Diesel DSG 2017 aangeschaft maar deze is vrij luidruchtig en maakt bij bepaalde toerentallen een geluid net alsof er een luchtfilter niet goed is afgesloten. De klacht is geconstateerd echter kunnen zij deze tot op heden niet verhelpen. Ik denk dat dit een gevalletje touwtje trekken gaat worden. Hoop echt dat het opgelost gaat worden want het is een mooie auto. Er is ook andere zelfde auto gereden en deze heeft het probleem ook ? Raar dat deze dan toch worden afgeleverd. Dacht ik een fijne nieuwe stille auto te kopen heb ik dit? We wachten maar ff af op antwoordt. Mij lijkt dit een probleempje DSG bak of Sjoemelsoftware update gevalletje?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws