Rijtest: Skoda Superb Combi TSI

rijtest-skoda-superb-280tfsi_2016

280 pk uit een Skoda Superb, dat is meer dan Volkswagen op de Passat aanbiedt op onze markt. Het maakt deze Superb ook tot de snelste Skoda in het huidige aanbod. Een perfecte wolf in schaapskleren?

Wat hebben we hier, Skoda bouwt een motorische RS-versie van de Superb maar noemt hem niet zo omdat het rijcomfort behouden blijft. Boven de Skoda Superb met 1.8 TSI en 180 pk - de Superb 2.0 TSI met 220 pk wordt in België niet gecommercialiseerd - heeft Skoda ook beslag gelegd op de 2.0 TSI met 280 pk, dezelfde motor als die in de Seat Leon Cupra.

kwieke kar

En ook in deze Superb is deze motorisatie een bommetje. Van 0 naar 100 in minder dan 6 seconden, ongelooflijk eigenlijk voor deze Superb, die zoveel jaren terug als budget-Passat op de markt kwam. Deze superSuperb maakt gebruik van vierwielaandrijving en een DSG-6 automatische versnellingsbak om het vermogen mooi op de weg te krijgen. En dat lukt ook goed, geen enkele keer ervaar je wheelspin, iets wat we bij de voorwielaangedreven TSI Combi van de vorige generatie enorm ergerlijk vonden.

rijtest-skoda-superb-280tfsi_2016

Verantwoordelijk voor die serene overbrenging is natuurlijk die vierwielaandrijving, die netjes alles over de vier wielen spreidt als de voorwielen grip dreigen te verliezen. Handig is dat Skoda gebruik kan maken van het MQB-platform, zodat de vijfde generatie Haldex koppeling probleemloos uit andere modellen kan worden overgebouwd.

geen sportversie

Maar verder rijdt deze snelle Superb allesbehalve springerig of scherp, vandaar dat Skoda er geen RS-logo opkleefde. Begrijp ons niet verkeerd: de wagen reageert snedig en de adaptieve ophanging zorgt er in Sport-stand voor dat de wagen nog ietsje strakker reageert dan in Comfortstand. De eerste gebruik je dan ook als je alleen onderweg bent om je kroost bij de sportclub op te halen, de tweede stel je in voor wanneer je met kroost weerkeert.

rijtest-skoda-superb-280tfsi_2016

Die kroost heeft overigens niets te klagen. De Superb behoort nog steeds tot de grootste wagens in zijn klasse en achteraan is er aandacht besteed aan de ruimte voor de inzittenden. Hier hebben ze maar liefst minimaal 157 mm beenruimte. De laadruimte bedraagt dan weer 660 liter. Zitten er geen basketbalspelers op de achterbank, dan klap je die neer en creëer je een laadruimte van zomaar even 1.950 liter.

rijtest-skoda-superb-280tfsi_2016

Niet dat de laadruimte tegenwoordig nog het enige argument is voor de Superb Combi. De wagen geniet een afwerking waarvoor Volkswagen stilaan een nieuwe doelgroep moet gaan aansnijden voor de Passat. Want deze Superb krijgt zowat alle snufjes die je kan verzinnen. Adaptieve snelheidsregelaar met afstandssensor, fileassistent, een infotainmentsysteem met link naar je smartphone,... de Superb hoeft in de details niet onder te doen voor een Passat. De Superb krijgt echter niet de digitale tellerpartij van de Passat met middenin onder andere de weergave van de navigatiekaart. Bij Skoda zijn ze van mening dat deze optie de klant geen meerwaarde geeft en dat ze hem voor dat geld liever een andere mogelijkheid uit de optielijst bieden.

rijtest-skoda-superb-280tfsi_2016

koop je?

Zijn ruimte en afwerking de grote troeven van deze Superb Combi, dan is de prijs dat evengoed. Een Superb Combi is er vanaf 27.085 euro, deze topversie met 280 pk gaat de deur uit voor 38.820 euro. Zoek maar even naar een wagen met dezelfde specificaties voor die prijs... Voor een Passat met dezelfde motorisatie moet je overigens over de Duitse grens gaan kijken.

rijtest-skoda-superb-280tfsi_2016

conclusie

Deze 280 pk sterke Superb Combi is snel, relatief betaalbaar, ruim en heel fijn uitgerust en afgewerkt. Kortom, hij lijkt het summum van het sportieve Skoda-gamma, al past hij niet helemaal binnen de doelgroep die Skoda beoogt met haar modellen. Verwacht dus niet te vaak er eentje tegen te komen in ons land, tenzij bij die ene alternatieve bedrijfsleider die eens iets anders wil dan een gewone versie van deze wagen.

Specificaties

Motor

2.0 TSI turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

280pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

DSG 6, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 535 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 46 695.00

Prijs basismodel

€ 27 085.00

0 tot 100 km/u

5.80 sec

Gemiddeld testverbruik

9.60 L/100km

Min. kofferinhoud

660 L

Max. kofferinhoud

1 950 L

CO2-uitstoot

167 g/km

BIV

€ 834.00

Rijtaks

€ 399.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Carlos 12:29
afbeelding van Carlos

WAUW :-)

sam 18:17
afbeelding van sam

Leuke auto, alleen jammer dat de 220pk sterke 2.0 TSI niet verkrijgbaar is hier, hiervoor zou ik opteren in deze wagen. Maar dat hebben we andermaal te danken aan de belachelijke politiek van invoerder D'ieteren... zo zijn er wel meer zaken bij de merken seat/skoda te tellen die ronduit vreemd zijn (qua motorisatie, versnellingsbak en uitrusting) en je dwingen om toch maar voor 'het echte' te gaan.

Tom Bormans 18:55
afbeelding van Tom Bormans

Ik heb het geluk gehad met deze wagen mee te rijden en vind deze een geheel homogene wagen! Zoals hierboven gezegd wordt, een wolf in schaapskleren, maar even goed een geweldige gezinsauto. Behalve de kleur en het bijna onmogelijke vermogen voor onze Belgische wegen, is er op deze wagen niets negatiefs aan te merken. En al zeker niet voor deze prijsklasse! Duimen omhoog voor Skoda!

Sracerr 14:29
afbeelding van Sracerr

De brandblusser geeft niet veel vertrouwen. uit voorzorg maar vast ingebouwd?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws