Rij-impressie: MINI Clubman Cooper S (2015)

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Na de eerste generatie van de New MINI Clubman heeft Mini ook van deze tweede MINI hatch een Clubman-variant gemaakt. Die is uitgegroeid tot een heuse break. Maar voldoet die break aan de ruimte-eisen van de MINI-fanaat?

Eigenlijk was er in de jaren '60 en '70 al een Clubman. Toen ging het om de topversie van het gamma, met een andere snoet. De Estate-versie daarvan - de Estate-versie van de originele MIni heette Countryman, volg je nog? - draaft vandaag op als originele Clubman, al werd daar dus een klein beetje gegoocheld met de geschiedenis.

Maar laat dat de designpret niet bederven. Sinds die eerste generatie werd de Clubman alleen maar groter. In 2007 kreeg hij er een extra suicide door bij achter het rechterportier om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Vandaag de dag is dat originele gadget vervangen door twee conventionele deuren, nefast voor de originaliteit maar wel een pak praktischer voor de gezinnen die hij moet aanspreken.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Verstoppertje spelen

De nieuwe MINI Clubman is 27 cm langer dan zijn voorganger, waardoor je zou denken dat hij nu over een gigantische bagageruimte beschikt. Maar van die extra centimeters gingen er 10 cm naar de achterste passagiers, zodat je nu niet langer met je knieën in je nek op de achterbank zit. Integendeel, er is voldoende plaats achterin, mede dankzij de uitgesculpteerde rug van de voorzetels, waar MINI nog wat extra centimeters wint. Zelf beweert de constructeur dat vijf personen comfortabel kunnen meereizen, al vinden wij dat de persoon midden achterin het meerijden best beperkt tot korte ritten.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Wat er dan met de overige 17 cm gebeurde? God mag het weten. Want MINI geeft een bagageruimte op van 360 liter, dat is zowat evenveel als bij een Volkswagen Golf of een Opel Astra. Niet meteen het ruimtewonder dat je van een gegroeide Clubman zou verwachten. Dat komt omdat de verwachtingen hoog liggen als je hem aan de buitenzijde ziet. Met zijn langgerekte profiel, in de verf gezet door een zwart dak en chroom omlijsting aan de onderkant van de ramen, lijkt hij een stevige lengte voor je neus neer te zetten. Wie de kofferdeuren openschopt, ziet echter dat de ruimte tussen de deurscharnieren vrij klein gebleven is, net vanwege die deurscharnieren. MINI opteert er ook voor om een vlakke laadvloer te creëren, wat alweer wat liters bagageruimte opslorpt.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Can I kick it?

Over dat schoppen gesproken, MINI biedt een handsfree systeem aan voor het openen van beide kofferdeuren. Even met je voet onder de koffer zwaaien ("schoppen") en de rechtse deur zwaait open. Nog eens hetzelfde doen en ook de linkse deur opent. Geen wereldvernieuwde technologie, wel handig wanneer je veel in je handen hebt, maar je blijft best niet te dicht staan wil je geen kofferdeur tegen je borst geduwd krijgen.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Ook volledig anders is de look van de achterzijde. De verticale achterlichtunits werden vervangen door horizontale, en die werden van het nodige chroom voorzien. Of het er mooier op geworden is, daar mag je zelf even over oordelen.

Verder neemt MINI het interieur van de Clubman op het eerste zicht over van de andere nieuwe familieleden, al zien we dat de buitenste ventilatiemonden voortaan rechthoekig zijn en dat de middenconsole anders aansluit op de middentunnel dan bij de hatch.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Dikke benzine

Voor de motoren kiest MINI voor hetzelfde aanbod als bij de MINI hatch, alleen worden de kleinere motoren geschrapt voor het aanbod van de Clubman. Later komt er ook nog een JCW-versie aan, voor wie wat extra pit wil. Pit was er nochtans genoeg in de Cooper S die we toegeschoven kregen tijdens de presentatie.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Hij ruilt zijn 1.6 in voor een tweeliter en beschikt nu over 192 pk en 280 Nm, met een overboost van 300 Nm gedurende een aantal seconden. Dat vermogen zorgt ervoor dat de Clubman nog altijd vlot van zijn plaats komt, al heb je soms het gevoel met een Cooper onderweg te zijn, eerder dan met een Cooper S. Een MINI die gegroeid is, moet het extra gewicht natuurlijk extra meezeulen.

volwassen worden

Dat heeft effect op het rijgedrag en het lijkt alsof de Clubman heel wat van het speelse karakter van de MINI heeft ingeleverd in ruil voor het praktische. Versta ons niet verkeerd, het geheel rijdt nog altijd strak zoals je van een MINI zou verwachten, alleen is het speelse karakter wat zoek. En laat het net dat zijn wat wij uniek vonden aan de MINI, dat gokart-gevoel.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

Naast de manuele zesversnellingsbak heeft MINI ook een optionele achttrapsautomaat in petto voor de Clubman Cooper S - de andere versies doen het met de automaat met zes verzetten. Die achttraps automaat zorgt niet alleen voor een discreet schakelmoment, dankzij het nieuwe systeem werd ook de CO2-uitstoot verder teruggedrongen. Het leukst rijdt hij in de sport-stand, dan lijkt de bak het meest alert te reageren op de druk op het gaspedaal. Zelf schakelen kan natuurlijk ook nog altijd, al ontbreken schakellepels achter het stuurwiel.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

prijzen

MINI hanteert voor hun Clubman prijzen die ook wat hoger liggen dan bij de vorige. Dat moet je plaatsen bij het feit dat de wagen sowieso gegroeid is. Toch maakt dat het nog wat moeilijker om te gaan vergelijken met de concurrentie, aangezien hij er qua segment net tussenin valt, maar wel tegen diens prijzen aanschurkt. Beginnen doet de Clubman One bij 21.940 euro, een Clubman Cooper S heb je voor 28.140 euro.

mini-clubman-cooper-s-2015-test

In de optielijst is de MINI Clubman dan weer wel uniek, naast de nodige opties en personalisatiemogelijkheden zijn er ook enkele gimmicks. Wie het anti-diefstalsysteem bestelt krijgt in de dakantenne een knipperende LED die je laat weten dat het systeem geactiveerd is. Wil je in het interieur wat extra Britse invloeden, dan kies je voor de Chester-zetelbekleding, die doet denken aan de Chesterfield salonzetels. Tenslotte bedacht MINI de Clubman met een interieurverlichting in de deurpanelen met behulp van LEDs, "die eruitzien alsof het sterrenstelsel in de deur te zien is."

conclusie

Dat de New Clubman geen opvolger is van de vorige wagen met dezelfde naam is wel duidelijk. Groter, praktischer, minder speels... maar wel een pak serieuzer is hij geworden. Dat geeft MINI de kans om een nieuwe markt aan te boren, die van de jonge gezinnen die vroeger eerder voor een praktische break genre Clio Grandtour, dan wel een hatchback zoals de Volkswagen Golf kozen. Ruimte boet je erbij in, in ruil geeft MINI je wat excentrieke trekjes. Of zoals MINI het zelf zegt: de kleinste break in het segment.

De specificaties zijn die van de Clubman Cooper S met automaat.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

192pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 365 kg

Topsnelheid

228 km/u

0 tot 100 km/u

7.10 sec

Min. kofferinhoud

360 L

Max. kofferinhoud

1 250 L

CO2-uitstoot

137 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws