Rijtest: Dacia Logan MCV

dacia-logan-mcv-dci-2014

Nu de Lodgy en de Dokker in het Dacia-gamma gekomen zijn, werd het tijd voor een herpositionering van de Logan MCV. Twee zetels eruit en een paar centimeter minder laadruimte zorgen voor een heel ander gevoel. Maar is minder in dit geval ook beter?

De Logan MCV van een aantal jaren terug was een no-nonsense auto. De looks van de Logan en de laadruimte van een bestelwagen zorgden ervoor dat je de ultieme basic volumewagen had. Sindsdien diversifieerde Dacia haar gamma, waardoor de Logan MCV in die vorm overbodig werd. De ingenieurs werden aan het werk gezet en creëerden een model dat Dacia voorheen nog niet had, de stationwagon. Geen slechte zet, aangezien dat model in dit segment erg gegeerd is bij de koper.


dacia-logan-mcv-dci-2014

familiebanden

De nieuwe Logan MCV neemt heel wat kenmerken van de Logan en de Sandero over. Zo is het front alweer gelijk aan dat van de Logan. De flank vertoont dezelfde golf rond de achterste deurklink. De kont is dan weer helemaal nieuw. Daar zien we dat Dacia nog steeds hetzelfde budgetmerk is als toen ze de markt opnieuw betraden. We vinden zwart kunststof terug boven de nummerplaat en boven de achterlichten. Dat mag dan bedoeld zijn om de achterruit groter te laten lijken, het ziet er vooral goedkoop uit. En vertel ons eens wanneer jij voor het laatst een kofferklep opendeed door het slot in te drukken?

dacia-logan-mcv-dci-2014

hoogstnodige luxe

Ook binnenin zie je welke luxe andere wagens soms nodeloos meezeulen. We zien in de Logan MCV vooral veel kunststof, al krijg je daarmee natuurlijk waar voor je geld. Het navigatiesysteem bestaat zelfs uit een touch screen en daardoor kan Dacia het aantal fysieke knoppen beperken tot twee. Qua ergonomie kon de bediening van de klimaatregeling beter, de draaiknoppen staan te laag opgesteld, waardoor je niet altijd ziet welke kant je hem laat blazen. Ook de bediening voor de elektrische ramen bevindt zich in de middenconsole. Dat spaart bekabeling naar de deuren uit.

dacia-logan-mcv-dci-2014

Dacia koos ervoor om ook de portierhendels binnenin uit zwart kunststof te vervaardigen. Dat lijkt ons inderdaad een betere keuze dan de namaak chrome dingen die we bij andere merken terugvinden. Dat ze de zeteldikte tot een minimum herleid hebben, vonden onze bil- en rugspieren dan weer niet zo fijn.

Ruimte heb je overigens genoeg in de Logan MCV. Ook achteraan zit je comfortabel en heb je voldoende hoofdruimte. Wat de Dacia Logan MCV beter maakt dan zijn berlinebroer is de extra kofferruimte. Die bedraagt 573 in vijfzitsconfiguratie tot 1.518 liter met neergeklapte achterbank. De opening van de laadruimte is ruim en de koffer zelf is vlak te noemen. Moeilijker is het om het bagagezeil weg te schuiven, aangezien daar nergens een degelijke handgreep aan te vinden is.

1.300 km budgetplezier

Dacia biedt de Logan MCV aan met een kleine 0.9 TCe turbomotor of met de 1.5 dCi dieselmotor. Die laatste vinden we terug in onze testwagen. Beide motoren leveren 90 pk in hun krachtigste versie. Die 90 pk is voldoende voor de Logan MCV al merken we bij onze test dat de motor vooral onder de 2.000 rpm nogal doods aanvoelt. Dat zorgt ervoor dat we wat moeite ervaarden bij hernemingen en dat we al eens sneller met de pook in de versnellingsbak moesten roeren.

Met het verbruik zit het dan weer wel goed. Dacia geeft een gemiddelde op van 3.8 l/100 km, wij kwamen uit op 4,2 l/100 km. Daardoor kan je zowat 1.300 km afleggen alvorens je een tankstation moet opzoeken. Opvallend is dat deze diesel niet met start/stop-systeem werd uitgerust.

dacia-logan-mcv-dci-2014

Hoe je die lange afstanden aflegt, bepaalt de ophanging. De Dacia heeft een vrij zachte ophanging waardoor de wagen durft over te hellen en je je rijstijl vaker op rustig rijden instelt. Dat het stuurwiel wat lomp en zwaar aanvoelt helpt daar niet direct aan. De combinatie van dieselmotor en dit soort auto is ook een beetje een contradictie, want wil je de motor laten renderen, leg je het best lange afstanden af. Maar als je lange afstanden aflegt, heb je tegen het eind van de rit last van je rug of van vermoeidheid.

Bewaar de troefkaart voor het laatst

Dé troef van Dacia's Logan MCV is zijn prijskaartje. Nergens vind je een gezinsbreak met een basisprijs van minder dan 9.000 euro. Onze versie kostte zowat 13.200 euro en was uitgerust met een navigatiesysteem en airco (samen 850 euro in een pack), alu 15 inch velgen (450 euro) en metaalkleur (370 euro). Verder kan je nog wat andere dingen aanvinken op de optielijst die je het leven makkelijker maken. Wij raden alvast de parkeersensoren aan, al was het maar om wat extra zekerheid in te bouwen. Standaard is de Logan MCV ook uitgerust met ESP en ABS.

dacia-logan-mcv-dci-2014

conclusie

De Logan MCV is nog steeds een no-nonsense wagen. Wat je inboet aan extra ruimte ten opzichte van zijn voorganger, krijg je er op vlak van comfort bij. Het interieur ziet er beter uit, al verloren ze bij Dacia het budget niet uit het oog, waardoor de kunststof onderdelen nog steeds welig tieren. Voor dat budget hoef je echter niet naar dat soort zaken te kijken.

Specificaties

Motor

1.5 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

90pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 115 kg

Topsnelheid

173 km/u

Prijs testwagen

€ 13 200.00

Prijs basismodel

€ 8 990.00

0 tot 100 km/u

12.10 sec

Gemiddeld testverbruik

4.20 L/100km

Min. kofferinhoud

573 L

Max. kofferinhoud

1 518 L

CO2-uitstoot

99 g/km

BIV

€ 42.00

Rijtaks

€ 224.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws