Rijtest: Mazda6 Wagon vs Skoda Superb Combi

mazda-6-skoda-superb-2013

De nieuwe kemphaan van Mazda neemt het op tegen de vaste waarde van Skoda. Blijf je anno 2013 beter bij Simply Clever of neemt Zoom Zoom de fakkel over inzage "waar voor je geld".

Hoewel Skoda het bij een lichte facelift houdt met de nieuwe Superb Combi is de Mazda6 een totaal nieuw model van het Japanse merk. Een kemphaan die, in tegenstelling tot de Skoda, kiest voor een dynamische styling. Een wagen voor de sportieve huisvader. Tot dusver de theorie.

Kodo-design VS Duitse degelijkheid

Onbetwist is de Mazda6 de knappere verschijning van het duo. Enerzijds logisch omdat hij gloednieuw is, anderzijds omdat de Superb nu eenmaal een grijze - in ons geval, bruine - muis is. De Mazda6 breekt hard met zijn voorganger qua styling. Dat was ook nodig, want hoewel de vorige generatie best te pruimen viel, kon het design geen potten breken. Nu staat hij er beter dan ooit. Sportieve vloeiende lijnen, een eigentijdse snuit en scherp uitgehouwen achterlichten.

Mazda6 VS Skoda Superb

De Skoda daarentegen houdt het bij het oude, "een saaiere Passat", volgens sommigen. Een stelling die we op designvlak moeilijk kunnen tegenspreken. Grootste wijzigingen die de facelift meebrengt is de aangepaste nummerplaathouder achteraan en een gestreepte dagrijverlichting vooraan. Verder moeten we grif toegeven dat andere wijzigingen ons ontgaan zijn.

In het verkeer kaapt de Mazda6 dan ook alle aandacht weg tegenover zijn Tsjechische broeder. Gluurders zijn veelal teleurgesteld als ze de - op het zicht - minuscule velgen zien op de de Mazda. Toch meten ze maatje 17. Optioneel kan je ook 19 duims velgen krijgen. Een goed idee voor de look, minder voor je budget. De dubbele uitlaat achteraan kan dan weer wel overtuigen.

Mazda6 VS Skoda Superb

Skoda houdt het simpel. De dagrijlichtjes vallen best wel op, verder is enkel het panoramische dak en de Magnetic Brown bruine kleur die ons onderscheiden van de leasingrijders. Spijtig, want die kleur staat hem best wel goed. Daarenboven hoef je de wagen amper te kuisen. Verder voelt de Skoda vooral strak Duits aan. Niets mis mee, maar wel een tikkeltje saai.

Ergonomische kunststofhandelaar

Waar de Mazda op het vlak van exterieur nog zonder verpinken gaat lopen met de prijs, wordt de keuze een stuk moeilijker eenmaal ingestapt in de stationwagens. Hoewel de Skoda, weeral, dat tikkeltje saai gedesigned is, schiet de Mazda op materiaalkeuze te kort. Toegegeven, beide wagens moeten het vooral hebben van plastic, de Superb weet hier toch iets beter mee om te gaan. Vooral de tactiele objecten (lees: stuur, versnellingspook, knopjes) voelen in de Mazda niet op punt. Het harde "lederen" stuur, en er is een reden waarom we het tussen aanhalingstekens zetten, is van zo'n bedenkelijke kwaliteit dat het gewoonweg uit je handen schuift.

Mazda6 VS Skoda Superb

De Superb Combi erft de bekende lay-out van andere VAG-producten en een grijs sierstukje dat in de deurpanelen doorloopt. Niet meteen art nouveau, maar wel degelijk en in orde. Had Mazda de moeite gedaan om wat meer contrast te brengen in het interieur van onze testwagen (lees: niet zwart met zwart en zwarte elementen), dan had de Japanner gaan lopen met de prijs. De Skoda voelt en oogt net iets netter en degelijker.

Qua ergonomie zijn beide wagens aan elkaar gewaagd. De Mazda kan pronken met nieuwe knoppen en toetsen maar voelt niet helemaal intuïtief aan. De Skoda kampt met enkele ouderdomsproblemen. Zeker de boordcomputer is lachwekkend tegenover dat van de Mazda qua look. Het navigatiesysteem van Mazda, in samenwerking met TomTom, is echter evenwel geen technisch hoogstandje te noemen. Mede omdat het interieur van de Mazda6 er gewoonweg vernieuwender uitziet, geven we het voordeel van de twijfel aan de Japanner. Al is dit subjectief, hou je van de herkenbare look van een Skoda, Volkswagen, Audi,.. Dan zit je goed in de Superb Combi.

Mazda6 VS Skoda Superb

Ruimtekoning

Gaan we kijken naar ruimte, dan hoeft de Skoda nog niet eens zijn achterklep te openen. Hoe ze het doen in Tsjechië/ Duitsland weten we niet, maar de Superb Combi heeft ruimte waar een bestelwagenchauffeur nog jaloers op zou zijn. En dat is gek, want zet je beide wagens naast elkaar, dan lijkt de Superb niet waanzinnig veel groter (en dat is hij ook niet op papier). Toch spreken de cijfers voor zich. De Mazda6 kan tot 1.664 liter slikken in de koffer. De Superb Combi gaat daar vlotjes over met een goedgekeurde 1.865 liter. Niet dat je moet krammen in de Mazda6, de Skoda is gewoonweg van een andere orde op dat vlak.

Ook qua binnenruimte moet de Mazda het onderspit delven. Passagiers zitten uitermate rijkelijk achteraan in de Superb Combi. Het optioneel panoramisch dak op onze testwagen accentueert enkel maar dat ruimtegevoel. Mede door de vorm van het dashboard lijkt het echter wel of de Mazda is optisch ruimer vooraan. Door de band heen voelt de Superb Combi desalniettemin ruimer en praktischer aan. Dat met maar één centimeter meer ruimte tussen de wielen in tegenstelling tot de Mazda6. Knap werk van Skoda.

Mazda6 VS Skoda Superb

Schakellui vibreren

Onze testwagens hebben beide een diesel in het vooronder. De Superb doet het met een 2.0 CRDTI met 140 pk en 320 Nm, de Mazda6 met een 2.2 SkyActiv Diesel met 150 pk en 380 Nm. Bij een sprintje naar de honderd moet de Skoda het afleggen tegen de Mazda. Die laatste doet er 9.2 seconden over, de Skoda heeft een secondje meer nodig. Dat ligt zeker niet aan de kracht-handicap die de Superb heeft. Het zijn vooral de lange verzetten, ten voordele van het verbruik, die de Superb Combi nekken.

Natuurlijk draait het niet rond prestaties bij deze wagens. Toch is de Mazda niet alleen sneller, hij rijdt ook zeemzoeter en schakellui. Bij de Skoda kan je maar beter één verzet lager rijden dan je ratio aangeeft en al zeker twee verzetten lager dan dat de boordcomputer aangeeft. Doe je dat niet, dan word je getrakteerd op een oorverdovende vibratie doorheen heel de wagen bij acceleratie. Niet meteen iets om fier op te zijn anno 2013. De Mazda doet het daarentegen stukken beter. Een grotere motor zorgt sowieso voor een aangenamere rit, hij laat zich ook zonder al te veel moeite schakelen. De koppeling is dan weer naar Mazdiaanse begrippen stroef. Al waren vorige generaties erger.

Mazda6 VS Skoda Superb

Eenmaal de bocht in kan de Mazda6 iets of wat van zijn sportieve looks waar maken. Het chassis voelt strakker aan dan dat van de Superb. Al heeft hij dat vooral aan het gewichtsverschil te danken. De Superb Combi legt 1.476 kilogram in de weegschaal. De Mazda6 weet daar zo maar eventjes 81 kilo van af te schrapen tot 1.395 kilogram. Beide wagens gooien echter vlug de handdoek in de ring eenmaal je er mee gaat raggen. Maar nogmaals, dat zijn zaken waar deze wagens niet voor gemaakt zijn.

Zowel de Superb Combi als de Mazda6 beschikken over een Start-stopsysteem. De Japanners gaan echter nog een stap verder. Dankzij het i-Eloop systeem recupereert de Mazda6 energie uit het remmen die dan in een aparte batterij wordt opgeslagen. Die energie kan dan gebruikt worden om alle elektronische gizmo's in de wagen energie te geven terwijl de motor stil staat aan het rode licht. In de praktijk komt het er op neer dat de Skoda sneller terug aanslaat tegenover de Mazda. Hiermee kan de Mazda6 natuurlijk een verbruiksvoordeel halen.

Mazda6 VS Skoda Superb

Toch is de Mazda6 niet de zuinigste van de twee. Enerzijds logisch omdat de motor groter is, anderzijds zou je denken dat dankzij het lagere gewicht en het i-Eloop systeem de Mazda hiermee zijn winst kan halen. Op papier wint hij zelfs, Skoda geeft 5,2 liter/100 km op voor de Superb Combi, Mazda geeft 4,4 liter/100 km op voor de Mazda6. In realiteit behaalden we respectievelijk 5,4 l/100km voor de Skoda en 5,8 l/100km voor de Mazda. Nemen we in acht dat de wagens getest zijn in uitermate slecht weer waardoor elke ochtend de zetelverwarming en de verwarming overuren draaiden, dan kunnen we concluderen dat ze waarschijnlijk nog ietsjes beter kunnen doen.

Opties opties en opties...

Zo mogelijk nog belangrijke dan verbruik en ruimte bij deze wagens is de prijs. De Mazda6 2.2 SkyActiv diesel rijdt de dealer buiten vanaf 27.190 euro. De Superb Combi 2.0 CRDTI is de jouwe vanaf 27.500 euro. Een gewaagde standaardopstelling dus. Beide wagens kan je zonder meerprijs in het wit krijgen - doe dit echter maar niet. Voor de bruine kleur op onze testwagen vraagt Skoda 605 euro. De Mazda neem je het best in het rood (de lanceringskleur). Daarvoor vraagt het Japanse merk 750 euro.

Mazda6 VS Skoda Superb

Op velgenvlak zit heb bij de Mazda al goed, bij Skoda vink je toch best een maatje groter aan. Prijzen daarvoor liggen tussen de 600 en 900 euro. Xenonverlichting blijft als vanouds een grote hap uit het budget. Skoda vraagt 1.390 euro voor Bi-Xenonlampen maar koppelt het wel aan enkele zaken zoals een regendetector, en mistlichten met bochtenverlichting. Mazda vraagt 1.500 euro voor Xenonlampen en verplicht je om ook het Comfort Pack te nemen. In totaal is dit een meerprijs van zo maar eventjes 2.400 euro. Daartegenover staat wel dat Mazda 850 euro vraag voor navigatie. Bij Skoda leg je de full monty neer van 1.390 euro voor de "instapper" GPS.

De door ons geteste Mazda legt een totaalprijs van zo'n 32.990 euro voor. Daarmee is hij meer dan rijkelijk uitgerust. Zo is automatisch airco (2 zones) standaard terwijl Skoda daar nog eens 560 euro voor vraagt. Verder beknibbelt het Tsjechisch merk op enkele zaken waarbij de wenkbrauwen toch gaan fronsen. Binnenspiegel met dimfunctie en elektrisch sluitende buitenspiegels: 250 euro. ESP, ABS, EDS en ongeveer elke andere afkorting in het boekje: 150 euro. Verwarmde zetels vooraan: 255 euro. Parkeersensoren voor & achter: 650 euro. Cruise control: 200 euro. Verduisterde ruiten achteraan: 220 euro. Zaken die we allemaal standaard vinden op de Mazda6.

Mazda6 VS Skoda Superb

Rust je de Superb Combi uit om op hetzelfde vlak te komen als onze geteste Mazda6 - we laten het panoramisch dak even achterwegen -, dan ben je zo'n 34.000 euro kwijt. Daarmee begeef je je in BMW 3-reeks gebied. Die is echter stukken kleiner dan de Mazda6 en de Superb Combi. De vraag blijft echter of de perceptie van het blauw/witte logo niet primeert op plaats.

Conclusie

Mazda zet met de nieuwe 6 een meer dan overtuigende wagen neer en toont hiermee aan dat grote wagens met een "lage prijs" daarom niet hoeven te beknibbelen op de standaarduitrusting.

Met een prijsverschil van 1.010 euro tussen deze twee rijkelijk uitgeruste stationwagens is de keuze enorm moeilijk. Globaal gezien gaat ons hart toch uit naar de Mazda6. De japanner is knapper, sportiever en vooral zeemzoeter om te rijden. Dat 'ie iets minder ruimte biedt en een bedenkelijk stuur heeft maakt de Japanner ruimschoots goed door de volledige standaard uitrusting en correcte prijzenpolitiek. Met de 1.010 euro die je daarenboven overhoudt kan je best wel wat meer bezoekjes bij het tankstation veroorloven. Simply Clever wordt dus voorbijgezoomzoomd door de Mazda6 Wagon

Mazda6 VS Skoda Superb

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 10:58
afbeelding van Wim

Idd, ik moet zeggen, ik kan zowel het sobere(tijdloos?) design van de Skoda als dat van de Mazda appreciëren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws