Rijtest: Toyota Prius III

Toyota Prius III

De vorige generatie Prius moest bewijzen dat het mogelijk was een full hybrid op een dagelijkse basis te gebruiken zonder daarvoor ook maar iets op te offeren. De derde generatie gaat hier nog een stapje verder in…

Toyota Prius III

Het Japanse imago van een rijke uitrusting is zeker terug te vinden in deze nieuwste Prius, GPS met head up display, multimedia en achteruitrijdcamera zijn allemaal aanwezig in deze licht futuristisch vormgegeven eco mobiel. Want hoe opvallend en extravagant de vorige Prius ook mocht zijn, dit keer zijn ze volledig los geslagen. Het strakke infodisplay bovenaan het dashboard vindt nu een plaatsje onder een gestileerde welving terwijl het centrale display voor de auto gegevens, klimaat en multimedia niet langer misplaatst bovenop het dashboard staat. Een strakke middenconsole loopt met een bekende golving die zo de massa knopjes en de schakelpook moet herbergen. Die schakelpook is trouwens zowat het enige inspiratievolle in het anders doodsaaie interieur. Donker en lichtgrijs wisselen elkaar af met enkel de techno blauwe pook als ijsbreker. Ware het niet voor de moderne vormgeving dan waande ik me meteen weer in de jaren ’90. Ook de gebruikte materialen voor de panelen en de zetels is niet wat we gewend zijn, het heeft allemaal een Amerikaans tintje. Buiten deze opmerkingen niets dan lof over het Prius interieur, alle knoppen staan binnen handbereik en de ruimte is immens te noemen. Een prima plek om te toeven wanneer je geruisloos op weg bent.

Toyota Prius III

In die oase van rust heb je tijd genoeg om je over het multifunctionele display te ontfermen. Cijfers over je gemiddelde verbruik per rit of per tankbeurt zijn hier apart beschikbaar net als een power meter die je laat zien in hoeverre je huidige gasstand eerder ‘power’- dan wel ‘eco’ gericht is. De bekende animatie met het niveau van de batterij en of de motor al dan niet moet bijspringen is hier eveneens te vinden.

Toyota Prius III

Toyota Prius III

Ook het uiterlijk is er op vooruit gegaan met de scherpe lijnen die we over heel de auto zien terugkomen. Vooraan zorgt de lage bumper samen met de scherpe koplampen zowaar voor een sportieve look, iets wat de vorige generatie bezwaarlijk genoemd kon worden. Van die koplampen loopt de schouderlijn langs de flanken vrij steil over in de achterlichten die het belangrijkste kenmerk zijn van de nog steeds hoge achterkant. Al bij al zal deze nieuwe look meer mensen aanspreken dan enkel diegenen die de functionele kant van de Prius als belangrijkste aankoopreden zien.

Toyota Prius III

Als het uiterlijk al geen reden is waarom je niet zou gaan voor deze Prius, wat weerhoudt iedereen er dan van om meteen over te stappen? Het grootste nadeel van de Prius is z’n essentie. Hoe je het ook draait of keert het blijft een hybride die het spijtig genoeg moet opnemen tegen krachtige en steeds zuinigere diesels, die vaak goedkoper zijn in aankoop. Maar hem vergelijken met de gemiddelde diesel zou onrechtvaardig zijn, gezien het feit dat het hybride systeem op z’n best is als de gemiddelde snelheid onder de 70km/u blijft. Doe je veel autosnelweg dan is een diesel de oplossing, toer je regelmatig veel rond in de stad of drukke wegen met veel versnellen en vertragen dan blinkt de Prius uit.

Toyota Prius III
Toyota Prius III

Een gemiddeld verbruik van 4 à 4,5 liter is niet onmogelijk terwijl de meeste diesels hier slechts van kunnen dromen. Volledig elektrisch rijden is dan weer overbodig als je weet dat het slechts onder de 50km/u mogelijk is, met voldoende energie in de batterij. Ga je ook maar iets harder dan het gangbare pluimpje op het gaspedaal duwen krijg je al de melding van de EV modus is uitgeschakeld. Enkel parkeergarages en dergelijke situaties zijn perfect geschikt hiervoor. Ook de power modus lijkt me wat overbodig omdat de Prius de chauffeur nooit of te nimmer in de verleiding brengt om sportief te rijden. De hele ervaring draait om rust en kalmte waar een betere gasrespons en een wat kwiekere motor geen plaats in hebben. Meestal zal je met de Eco modus genoeg hebben.

Toyota Prius III

Over het weggedrag kunnen we duidelijk zijn, geen bochtenvreter en stuurgevoel lijkt wel iets wat de ingenieurs vergeten zijn toen ze deze Prius ontwierpen. Nuja, voor een ritje door de Franse Alpen zal je sowieso wel betere automobielen in gedachten hebben dus de wat harde en gevoelloze rijervaring kunnen we hem vergeven. Dat kunnen we niet zeggen van het stuurgevoel, een minimum aan feedback zou toch wat meer vertrouwen geven aan de chauffeur.

Toyota Prius III

In de waarschijnlijk eeuwige discussie tussen zuinige diesels en hightech hybrides zal de Prius steeds het onderspit delven in ons dieselminnend land. Een beetje zonde eigenlijk als je ziet welk mooi pakket we hier voor onze neus hebben. Een ruime vijfdeurs gezinswagen die zuinig, stil en ecologisch verantwoord z’n werk doet. Ware het niet voor de aankoopprijs en de hoge benzineprijzen, dan zou deze concurrentiestrijd heel wat eerlijker verlopen.

Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Toyota Belgium voor de testwagen

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 12:43
afbeelding van Wim

leuk concept, alleen die CVT bak is wat luidruchtig, rustig optrekken op autostrades is er niet bij, verder groot maar soms beetje te Amerikaans, geef mij maar de Auris Hybrid!

Vreselijke gedrocht, Gore 20:40
afbeelding van Vreselijke gedrocht, Gore

Vreselijke gedrocht, Gore 'Climate Gate' mobiel. Klimaat verandert weliswaar maar 'de Man made factor' is vreselijk overschat en rechtvaardigd zeker geen aanschaf van een auto die in productie al zo vervuilend is dat ik zeg neen dank u.

De Honda Jazz-hybride die in 10:07
afbeelding van De Honda Jazz-hybride die in

De Honda Jazz-hybride die in het najaar uitkomt , zal wat verbruik betrefd , een knaller worden ! +- 4 l. /100km. !!!
Nog even geduld ......

Jammer genoeg wordt de reden 13:57
afbeelding van Jammer genoeg wordt de reden

Jammer genoeg wordt de reden van het "goedkope plastiek" meestal niet vermeld: het interrieur bestaat nagenoeg volledig uit gerecycleerd materiaal. Hierdoor zijn de eigenschappen anders. Herder en minder buigzaam. Of dit je keuze beïnvloedt is wat anders, maar voor de ontwerpers was het een bewuste keuze en niet voor de goedkoopte. Ook ee overvloed aan verfstoffen wordt vermeden. Het is misschien jammer dat we het moeten zeggen, maar vanaf de volgende generatie zullen er nog veel meer rondrijden, in afwachting van volledig elektrische wagens. We kunnen niet anders. Alleen zullen ze dan allicht mooier zijn :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws