Rijtest: Mitsubishi Lancer Ralliart

Rijtest Mitsubishi Ralliart

In februari 2009 maakten we niet alleen kennis met toen nieuwe en ondertussen ex-Autofans collega Pieter Ameye, we leerden toen ook de Mitsubishi Lancer Sportback kennen. We testten toen de variant met de grootste longinhoud, maar het was wachten op de Ralliart variant, en die kregen we nu in onze schoot geworpen.

Het leek er nochtans niet altijd even goed uit te zien, want de Ralliart afdeling van Mitsubishi zou ondertussen gestopt zijn met al haar activiteiten, wat wil zeggen dat ik misschien wel de laatste Ralliart ooit reed. De Mitsubishi Lancer Ralliart is gebouwd op basis van de Lancer Sportback. Die laatste werd destijds in het leven geroepen om de Europese markt te gaan veroveren. Europeanen zouden iets met Sportbacks hebben, en Mitsubishi dacht dat zo'n zeventig procent van de verkochte Lancers effectief de Sportback zouden zijn. En dat lijkt te kloppen, want als je een Lancer in het straatbeeld ziet  - iets dat sowieso al weinig voorkomt - is de kans groot dat je de Sportback spotte. De Ralliart variant moet dan weer het gat dichten tussen de standaardversie en de Evo variant.

Rijtest Mitsubishi Ralliart

De verschillen met de standaard Lancer zijn soms ver te zoeken, want optisch gezien valt er langs buiten weinig of niet te kenmerken aan de Ralliart-variant. Grootste verschil zijn de grote luchtinlaten in de motorkap. Daarvan bleken er enkelen, na kort onderzoek, vrij overbodig. Maar het benadrukt de sportiviteit wel. Het negatieve aspect hieraan is dat hij meteen ook en stuk meer johnny wordt, iets waar de standaard Lancer ook al geen gebrek aan had. Verder merken we een gigantische spoiler op achteraan en een brave diffusor met twee uitlaatpijpen. Ook binnenin is het een opdracht om de verschillen op te merken, want nergens wordt vermelding gemaakt dat je effectief in een Ralliart rijdt, jammer. Het is er, zoals het een Mitsubishi misschien wel betaamt, eenvoudig maar goed. Relatief goed. Alle knoppen laten zich goed bedienen, het instrumentenpaneel is goed af te lezen, de harde plastics blijven goedkoop aanvoelen maar piepen of kraken niet. Allemaal in orde dus, maar je mag niet té goed op onderzoek gaan. Want dan stuit je op een hoopje onvolmaaktheden waar je je kan aan ergeren.

Rijtest Mitsubishi Ralliart

Onder de kap schuilt in de Ralliart een 2.0L DOHC 16VALVE MIVEC I/C T/C, een mondje vol dus. Zoveel als een tweeliter Turbo met 240 pk en 343 Nm koppel. Een blok dat wordt gekoppeld aan een automatische zestraps versnellingsbak met dubbele koppeling en de kracht verdeelt over alle vier de wielen. Die automaat laat zich makkelijk bedienen maar laat technische steken vallen. In de sportstand, het knopje linksboven de versnellingspook, draait hij standaard een aantal toeren extra per minuut. Als je de Lancer in die stand op zijn staart trapt wordt hij enorm nerveus en laat de automatische versnellingsbak het toerental tot ver boven de 6.000 rpm komen. Lijkt leuk te zijn, maar het klinkt verschrikkelijk. Je kan dat probleem voorkomen door zelf te schakelen met de paddles, maar dan maak je de automaat overbodig. Wij kozen tijdens onze testrit dus 90% van de tijd voor de ECO-modus. Dat lijkt wat snullig over te komen, maar niets is minder waar. Het is pas in deze modus dat de wagen beheerst rijdt en je een hoop vertrouwen geeft. Met een knappe wegligging nodigt hij uit tot scherpe bochten en snelle manoeuvres, de sprint naar de 100 km/h werkt hij immers af in 7,1 seconden en de besturing laat zich hybraulisch bedienen. Daarnaast hou je met de ECO-modus ook je verbruik wat onder controle, want daar ligt misschien het grootste probleem van deze Lancer. Anno 2011 kan je de consument het niet meer uitleggen dat je met een viercilinder dik 10 liter verbruikt. En dat verbruik werd gemeten na rustige ritjes op constante snelheden. Rijd je wat sportiever, mag je er enkele liters bijtellen. Mitsubishi verbergt die cijfers ook niet, want ze geven zelf een gecombineerd verbruik op van 10 liter. De CO2 uitstoot van 232 g/km nodigt ook niet meteen uit tot enige vorm van eco-korting.

Rijtest Mitsubishi Ralliart

De Lancer Ralliart vraagt ook wat gewenning. Want hoewel de rijtest eerder negatief overkomt, ben ik de wagen tijdens de testweek elke dag meer en meer gaan appreciëren. Het johnny-gehalte is relatief en eigenlijk vind ik hem niet mis. Hij oogt scherp, zeker met de mooie 18 inchers, en biedt aan alle passagiers een comfortabele zitruimte. Dat laatste merk je ook aan de afmetingen als je de wagen in profiel bekijkt. De kofferruimte is voldoende groot en is makkelijk in- en uit te laden door de afwezigheid van een laaddrempel. Het handige handvat binnen aan de koffer maakt ook het sluiten weer gemakkelijker.

Met de Lancer Ralliart koop je een comfortabele sportieve Sportback. Voor een aankoopprijs van 31.990 euro ben je bij aanschaf relatief weinig geld kwijt, maar verwacht geen technologische hoogstandjes of topkwaliteit in afwerking. Het blijft allemaal basis en simpel, maar correct en 'ok'. De prijs die je achteraf betaalt voor de benzine die de Lancer slurpt zou het voordeel bij aankoop wel eens doen kelderen. Wij reden op 1 week twee benzinetanks leeg, en dat is vandaag met de hoge benzineprijzen bijna niet meer te betalen.

Met dank aan Mitsubishi Belgium voor de testwagen
Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Marc Stoffels

Specificaties

Motor

2.0L DOHC 16VALVE MIVEC I/C T/C

Vermogen

240pk

Koppel

343 Nm

Overbrenging

Zes-traps automatische (Dubbele koppeling)

Aandrijving

vierwiel

Prijs testwagen

€ 31 990.00

Prijs basismodel

€ 31 990.00

0 tot 100 km/u

7.10 sec

Gemiddeld testverbruik

10.50 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Wim 12:59
afbeelding van Wim

idd, de sportback is het toch niet qua design, kunnen ze mss beter schrappen

Toyota loverke 18:45
afbeelding van Toyota loverke

@B4 (welke naam kan ik op u plakken, blijkbaar ken jij mij)

ik had ook liever wat meer actiefoto's genomen, rallycross-style, maar aangezien dit een zo goed als nieuwe wagen is, zou dit niet geapprecieerd worden ;-)

Anonieme gebruiker 21:22
afbeelding van Anonieme gebruiker

De Ralliart beschikt over dezelfde motorkap als Evo X. De twee openingen met lamellen zijn geen luchtinlaten, zij zijn bedoeld voor warmteafvoer. De inlaat in het midden is hier niet functioneel, deze kan, indien gewenst, gebruikt worden om de turbo te koelen. In tegenstelling tot eerdere Evo 's, werd in de X en dus ook de Ralliart de motoropstelling gewijzigd, met inlaatspruitstuk vooraan, en uitlaat (dus ook turbo) achteraan, tegen het schutbord aan. Extra koeling kan dus in bepaalde omstandigheden wenselijk zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws