Rijtest: BMW M235i xDrive Gran Coupe (2020)

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

BMW heeft de Mercedes CLA bijna een decennium vrijheid gegeven in zijn territorium. Niet meer. Want de 2 Reeks Gran Coupe is hier om CLA aan de ketting te leggen. Of hij daar genoeg kwaliteiten voor in zijn mars heeft? We zoeken het uit via de M235i, de sportiefste der 2 Gran Coupes.

Dat de Duitse premiummerken elkaar het licht in de koplampen niet gunnen is duidelijk aan de snelheid waarmee ze op elkaars modellen inspelen. Er kan geen nieuw segment gebaggerd worden of de vijand staat al klaar met een antwoord. Hallucinant is het dan ook dat BMW opperconcurrent Mercedes sinds 2013 geen strohalm in de weg legde na de lancering van de CLA Coupe. Ja, er kwam een 1 Reeks Berline maar die was enkel voor de Chinese en Mexicaanse markt. De tegenreactie is eindelijk hier, in de vorm van de 2 Reeks Gran Coupe. Of die zoden aan de dijk weet te brengen?


Bekijk hier onze video:


Platformwissel

Er zit hoogstwaarschijnlijk een goede reden achter het feit waarom BMW een compacte sedan zo lang voor zich uitschoof. Die reden is "achterwielaandrijving". Want het platform van de vorige 1 Reeks (en huidige 2 Reeks Coupe) is zo compact, dat een sedan op die fundamenten er voor zou zorgen dat je als passagier achteraan met je knieën in je nek zou zitten. Nu wil het geluk dat BMW met de 1 Reeks besloten heeft zich toe te spitsen op een voorwielaangedreven platform. Waardoor de ingenieurs eindelijk ruimte hadden om een voorwielaangedreven compacte sedan te bouwen. Niet iets waar de puristen om vragen, wel een concept waar de leasingmarkt naar snakt.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

De CLA van Mercedes is namelijk geen te miskennen succes op de zakelijke markt. Ben je op zoek naar een vervanger en heb je zin in iets nieuws, dan kom je bijna vanzelf bij deze 2 Reeks Gran Coupe terecht. Meer nog dan bij de Audi A3 Berline, die vooral pretendeert een klassiek gelijnde sedan te zijn. Dat je bij Hyundai stiekem al jaren terecht kan voor de i30 Fastback, dat hoort de zakelijke markt liever niet. Want de badge voorop, dat is zo mogelijk belangrijker dan de techniek onder de schulp. En "Hyundai", dat klinkt natuurlijk zo sexy als "BMW".

Opgeblazen neus

Nu goed, de 2 Reeks Gran Coupe dus. Het vijfde derivaat van de 2 Reeks-familie. Een broertje dat - hoewel hij sportiviteit uitstraalt zoals de 2 Reeks Coupe en cabrio - zijn genen deelt met de 2 Reeks Active en Gran Tourer. Toch zou je 'm op het eerste gezicht niet in die categorie plaatsen. Want BMW haalde opvallend scherpe pennen uit de kast om deze 2 GC vorm te geven. Net zoals grote broer 8 Reeks Gran Coupe laat BMW deze 2 GC visueel op zijn voorsnuit vallen. Al lijkt, in tegenstelling tot die 8 GC, de neus van deze 2 GC gestoken door een wesp. Die opgeblazen neus valt te verklaren door de extra mechaniek die zijn weg moest vinden onder de motorkap, met dank aan de voorwielaandrijving.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

Eerlijk is eerlijk, mits wat M-opsmukwerk valt het al meteen een stuk minder op. De M235i die wij reden is meteen de overtreffende trap. Want de sportiefste 2 GC is gezegend met een overvloed aan luchtsleuven, forse uitlaten en verbredingen. Het oogt vooral "dik". Aan jullie om te interpreteren welke zin van dat woord we bedoelen. Desalniettemin zijn we voorwaardelijk fan van het Snapper Rocks blauw op ons testexemplaar. Kost je niet meer duiten dan metallic zwart of grijs, waardoor dit eigenlijk een no-brainer is. Of je moet fan zijn van het gratis wit. Al raden we je dan een abonnement op Vtwonen aan om je smaak wat bij te spijkeren.

Kwaliteit

Aan de binnenzijde is de bloedlijn van de 2 Gran Coupe meteen herkenbaar. Want de boordplank van de nieuwe 1 Reeks werd volledig overgenomen. Die laat zich kenmerken door een optisch zwevend dashboard en een infotainmentsysteem dat uit de bestuurderszijde lijkt te komen gegleden. Hoewel er onder de gordellijn een strookje harde plastic valt te ontdekken, is alles op ooghoogte puik afgewerkt. Het siert BMW vooral dat ze zelfs in de basisversie de 2 Reeks Gran Coupe zegenen met een airco-unit die zo uit een 7 Reeks lijkt te komen. Waardoor het duidelijk is dat BMW niet beknibbelde waar het echt van tel is, ook al is dit de kleinste "sedan" in het gamma.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

Voorin zit je dan ook lekker knus in deze 2 Gran Coupe. De M235i profiteert van sportief stoelwerk dat je optioneel kan omtoveren tot volwaardig M-zitwerk. Al hadden we niet het gevoel iets te kort te komen in de stoffen sportstoeltjes. Achteraan is de 2 GC slachtoffer van zijn eigen designpiste. Want hoewel de beenruimte nog voortreffelijk is, kan de hoofdruimte ondermaats zijn voor de grotere medemens. Al weet je dat natuurlijk als je een vierdeurscoupé koopt. De koffer, die is met zijn 430 liter niet groter dan die van de Mercedes CLA (460 liter) en al zeker niet groter dan die van de Skoda Octavia (600 liter). Al geven we BMW een dikke pluim voor de lage laaddrempel, brede opening en het ruime opbergvak onder de vlakke laadvloer.

Beperkte keuze

Voorin schotelt BMW je 5 motorenkeuzes naar voren. Nu ja, vermogensversies. Zo heb je een 2-liter viercilinder turbodiesel die je kan krijgen met 116, 150 dan wel 190 pk. De 150 pk sterke 218d kan je krijgen met handbak, alle andere motoren gebruiken een automaat. Zelfs de instapdiesel - 116d - van 116 pk die een CO2-uitstoot van minimaal 99 g/km naar voren schuift schakelt voor je. Voorwielaandrijving zet de toon, al kan je de strafste 220d met 190 pk ook optioneel met xDrive-vierwielaandrijving krijgen.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

Voor benzinerijders is de keuze een stuk beperkter. Zo is er een 140 pk sterke driecilinder die je kan krijgen mét of zonder automaat. Mag het wat forser dan die 218i? Dan moet je meteen de opstap maken naar M235i xDrive. Een opstap van maar liefst 168 pk (en 20.000 euro), want de M235i beschikt over een gezonde 306 pk. Niet uit een zes-in-lijn, wel uit een 2-liter viercilinder turbobenzine. Een uitvoering met een vermogen tussen 140 pk en 306 pk had aardig geweest. Al verwachten we stiekem dat een plug-inversie die leegte in zal vullen. Zo is de op gelijke fundamenten gebouwde X1 er als 25e met 220 pk aan plug-inkracht en een fiscaal vriendelijke CO2-uitstoot.

Efficiënte raket

Een voorwielaangedreven sedan van BMW, in feite een primeur voor het merk. Hoe rijdt dat nu? Wel, we kunnen het eigenlijk niet zeggen. Want de M235i wordt standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Kwestie van die 306 paarden en 450 Nm zo zorgeloos mogelijk richting asfalt te kunnen lanceren. Tot we een instapvariant in onze handen krijgen kunnen we ons dus enkel baseren op deze vierwielaangedreven blauwe raket. Net zoals de M135i (Rijtest HIERZO) is de M235i Gran Coupe vooral ingesteld om zo efficiënt mogelijk een traject af te leggen. Het koppel is al vanaf lage toeren aanwezig, de automaat knalt zonder blikken of blozen door de versnellingen en de stuurinrichting schuift naar voren dat de voortrein (mét sper) zich niet van de wijs laat brengen.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

Dit is een lollig karretje om de belhamel mee uit te hangen, punt. Alleen bekroop ons meermaals het gevoel dat met de ogen dicht dit evengoed een Volkswagen Golf R of Audi S3 had kunnen zijn. Cru gezegd voelt deze M235i GC wat generisch aan. Al is het vergelijkend materiaal evenzeer van een topniveau, waardoor je het niet als kritiek mag zien. Je moet je alleen de vraag beginnen stellen waarom je voor deze 2 Gran Coupe en niet voor de Mercedes CLA gaat. Vroeger was het logische antwoord omdat de BMW achterwielaandrijving en een zes-in-lijn heeft. Maar nu? De viercilinder klinkt niet exceptioneel, de automaat haalt een hoop rijbeleving weg (in ruil voor daadkracht) en de vierwielaandrijving laat je soms op een attractie van Bobbejaanland wanen.

Huiswerk gedaan

Wil je de M235i xDrive Gran Coupe op je oprit parkeren? Dan moet je met minimaal 53.700 euro over de boeg komen. Vink je nog wat opties aan, zoals dat Snapper Rocks blauw van 820 euro, dan stijgt de prijs gestaag richting de 60.000 euro. Hoewel het hier over de topversie gaat moet je trouwens fors bijbetalen voor de digitale instrumentcluster van BMW. Dat is echter goed nieuws, want dat wil vooral zeggen dat je geen duizenden euro's stuk hoeft te slaan op een systeem dat je toch niet wil. Vertrouw ons, de klassieke wijzerplaat valt een stuk aangenamer op je netvlies.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

Tegenover de M135i xDrive leg je zo'n 4.000 euro extra neer voor deze sedanversie. Al moet je weten dat de 2 Reeks Gran Coupe net wat zachter werd afgesteld dan de 1 Reeks hatchback. Een pluspuntje voor de Gran Coupe. Prijzen voor de modale varianten dan? De instapversie, de 218i, heeft een basisprijs van 30.159 euro. Niet toevallig enkele honderden euro's goedkoper dan de basisprijs van de Mercedes CLA. Nu ja, toevallig? Daar geloven we bij de Duitsers al lang niet meer in.

Conclusie

Nee, de BMW 2 Reeks Gran Coupe maakt de Mercedes CLA niet plots uit de mode. Daarvoor zijn de bouwstenen té identiek - maar zeker niet minder. Het is een meer stilistisch alternatief voor de 1 Reeks hatchback en weet als M235i dezelfde kwaliteiten naar voren te schuiven als de M135i. Snel, efficiënt, comfortabel... maar niet memorabel.

BMW M235i Gran Coupe rijtest review

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

306pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 545 kg

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

430 L

CO2-uitstoot

153 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 7 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
GLENN 11:01
afbeelding van GLENN

Is daar een markt voor? Voor dat geld koop je bvb een goed uitgeruste 330i xdrive.
Ik weet het wel, je staat in dat geval 0,6sec later dan de 235 stil aan het volgende rode licht. Maar je auto ziet er tenminste niet uit als een mislukte 1 april grap.

Steven 15:18
afbeelding van Steven

Van dit budget koop je twee i30n fastback. Minder snel naar 100 maar dubbele beleving. Ach voor ieder wat wils, de één kiest voor de badge de ander voor rijplezier zeker ;)

4g63 15:43
afbeelding van 4g63

Over koreanen: heb na het bekijken direct 'stinger' gegoogled. ;)

Alfa 19:18
afbeelding van Alfa

Ik vind dat deze auto er wel goed uit ziet.
Zeker de grille is veel beter dan wat we op de andere nieuwe modellen zien.
Voor de rest is dit precies een auto voor de smartphone-generatie: hij is snel, makkelijk om mee te rijden en veel apps. Wie een speelse auto zoekt om te temmen, moet elders zoeken (Giulia...)

Sebastiaan 13:19
afbeelding van Sebastiaan

Dus achterwiel aandrijving kan niet, maar toch krijgen ze een as naar achter voor X-drive??? De voor en de achterkant is wat deze auto zou moeten typeren. Maar ik vind die zijkanten zo slecht ontworpen. Deze auto ziet er uit zoals de Ford Puma er had moeten uitzien.

Yvesw 15:06
afbeelding van Yvesw

Sebastien: De voorwielaandrijving is het gevolg van een motor die dwars geplaatst is. Daardoor kan de motorbaai kleiner en kan de gehele cockpit naar voren worden geschoven (= meer plaats). Het is dus niet zozeer dat er geen plaats zou zijn voor een as naar achteren, wel dat ze nu het interieur een stuk naar voren hebben kunnen opentrekken.

Jos D. 18:16
afbeelding van Jos D.

't Is een platte kostenbesparing ten koste van het ware BMW karakter. Ze zijn ermee begonnen toen de Mini gelanceerd werd en dat platform kruipt stilletjes aan richting omhoog in het BMW gamma. Voorwielaandrijving is nu eenmaal goedkoper dan achterwielaandrijving. Voordeel is idd méér binnenruimte maar ook méér gewicht op en vóór de vooras en dat komt het sportieve rijgedrag niet ten goede.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws