Op roadtrip met de Mercedes-AMG GT 4-Door coupé (2019)

Mercedes-AMG GT 4-Door Roadtrip Autofans

Vorig jaar trokken we met de BMW M5 op roadtrip richting de Moezelstreek. Veel beter kan het niet worden, toch? Mercedes denkt alvast van wel en stuurde ons dit jaar op pad met de Mercedes-AMG GT 4-Door coupé om ons snel die andere Duitser te doen vergeten.

Als Autofan in hart en nieren kijk je ongetwijfeld uit naar mei. Niet door de eieren van sommige vogels, wel door de opening van het rondriteseizoen. Onze Autofans Tour loert al om de hoek, het seizoen openen doen we echter met de Moezelrondrit. Naar goede gewoonte. Want vorig jaar trokken we nog met de BMW M5 op pad, nu namen we een Mercedes-AMG GT 4-Door coupé onder onze vleugels.

Verplichting van Mercedes

Met een goede reden, moet je weten. Want bij Mercedes begrepen ze niet waarom we de BMW M5 verkozen als ultieme Daddy-mobiel tijdens het autosalon van Brussel begin dit jaar. Mercedes zou ons bekeren. En wie zijn wij om dit aanbod af te slaan? Rij de redactieparking maar op Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic 4-door Coupé! Of iets vlotter van de tong; Brutus.

Mercedes-AMG GT 4-Door Roadtrip Autofans

Het blije wederzien was alvast gedeeld, want 1-THN-690 gromde alvast als een volleerde god van de donder. Opstarten met een plof, gaan met die banaan tot het ontmoetingspunt en verder naar het ontbijt. De Moezelrondrit is gestart! Op vlak van luxe weet deze 4-Door alvast meteen te scoren. Het kost dan wel een huis, je hebt dan ook het gevoel dat je met een designhuis onderweg bent op de baan. Of we daarmee ook stiekem verwijzen naar de 2.1 ton die Brutus op de weegschaal zet?

Vertrouwensband

In de bochtige Ardeense wegen en de Duitse Moezelstreek wist Brutus zijn gewicht namelijk niet volledig te maskeren. Toegegeven, initieel dachten we dat hij nog een stuk harder door de mand zou vallen. Geen Alpine A110, natuurlijk niet, maar hij moet dankzij zijn ruwe kracht zeker niet onderdoen voor een roedel Porsches die aanwezig tekenden tijdens de rondrit. De 4-Door is er zo eentje die je steeds meer vertrouwen weet te geven om verder en harder te gaan dan je initieel zou durven. Ongeacht droge of natte wegen. Met dank aan de vierwielaandrijving en pientere elektronica.

Mercedes-AMG GT 4-Door Roadtrip Autofans

De rest van het weekend brachten we grotendeels door op de Duitse autobahn, het Mekka van hoge snelheden op de openbare weg. Aan een hoge snelheidspiek geen gebrek met Brutus. Want zonder morren tikt hij de 322 km/u aan. Snel zat dus, al is het de manier waarop deze GT 63 S uit de starblokken vliegt dat een blijvende indruk nalaat. De beste tijd naar 100 km/u konden we registreren op 3.18 seconden. Binnen de 11 seconden tik je dan weer de 200 aan. Wederom, voor een sedan voor 4 van 2.1 ton is dit uitermate indrukwekkend.

Powerhouse

Nu goed, met zijn 639 pk en 900 Nm koppel uit de 4-liter V8 was Brutus de snelste en krachtigste van heel het pak. Wetende dat er zelf een Ferrari 458 Spider ons wist te vergezellen. Indrukwekkend. Na verschillende tankhaltes, want hij drinkt wel wat, vonden we onze weg naar de Nürburgring. Het bekijks dat Brutus daar krijgt is ongelooflijk. Maar nee, we zijn er niet mee over de Groene Hel gevlogen. Mercedes is dan wel gedienstig in het uitlenen, er bestaat nog steeds zoiets als respect voor andermans gerief.

Mercedes-AMG GT 4-Door Roadtrip Autofans

De Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic 4-door Coupé (wat een naam toch) wist ons tijdens het weekend verschillende keren te verrassen. Best comfortabel, dorstig, maar vooral pijl, pijl en pijlsnel. Overgestileerd vinden we 'm nog steeds, Mercedes, maar eerlijk is eerlijk; hij komt best goed voor de dag als ultieme familiewagen. Nu nog een stationwagen hier van maken?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws