Een nieuwe vierdeurscoupé die gebruik maakt van een gekend recept. De Kia Stinger gooit een dikke knuppel in het hoenderhok. Of de gevestigde waarden ervan moeten opschrikken?
Een vierdeurscoupé met een V6 en dik 300 pk. Dat moet wel een Duitser zijn. Een Koreaan? Ja, maar toch met Duitse invloeden. Want de ingenieur die verantwoordelijk was voor het onderstel plukte Kia weg bij BMW. Groot nieuws natuurlijk, en een goeie zet ook. Want net als bij de Hyundai i30 N voel je hier ook het strakke karakter van een Duitser door de aderen vloeien.
onopvallend opvallend
Opvallen doet het nochtans niet, dat Kia de Stinger eerst ettelijke malen over de Nurburgring gestuurd heeft om het rijgedrag to the point te krijgen. Het uiterlijk valt daarentegen des te meer op. Kia's Peer Schreyer heeft zijn sporen intussen verdiend met zijn opvallende doch aansprekende ontwerpen. Met de looks van een fameuze vierdeurscoupé lijkt hij de Mercedes CLS en de BMW 6 Gran Coupé te willen gaan bekampen. Qua afmetingen zou hij er nog bij kunnen ook. Kia gooit er direct een sportief jasje overheen, door de Stinger uit te rusten met grote luchthappers en brede skirts. Van een uitlaatpijpje meer of minder zijn ze ook niet vies, een spoiler wordt dan weer wel discreet in de kofferklep ingewerkt.
De grote Stinger biedt genoeg binnenruimte om vier inzittenden comfortabel te laten reizen. Nuja, comfortabel. De sportzetels laten je meteen van gedacht veranderen en de lage daklijn zorgt ervoor dat je erg laag komt te zitten. Niet iedereen is tevreden met de hoofdruimte, een gevalletje van de bluts met de buil, waarbij de esthetiek het wint van het praktische. Achterin heb je wat minder beenruimte vanwege de achteruitgeschoven zitlocatie van de bestuurder. Ook binnenin heeft Kia, met her en der een streep aluminium, de materialen goed op orde, al tippen ze voorlopig nog niet aan die in een A5 Sportback.
De afmetingen van een Mercedes CLS, de prijs van een Volkswagen Arteon, wat is hij nu eigenlijk? We maken het moeilijker, want qua motorkeuzes kan deze Stinger mee met de Audi A5 Sportback en de BMW 4 Gran Coupé. Een 2.0 met turbo en 255 pk, de 2.2 CRDi met 200 diesel pk's of onze 3.3 V6 AWD met zomaar even 370 pk onder de kap. Dat zijn geen misse keuzemogelijkheden, maar hou er rekening mee dat hij tegenover de net genoemde concurrenten een goeie 200 kilogram extra meezeult. Dat weerhoudt de Stinger er echter niet van om in deze V6 TwinTurbo in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u te trekken. Niet slecht hé, voor een Kia?
one for the team
Maar snel optrekken is niet het enige wat je met de Stinger kan. Dankzij onze vriend Albert Biermann en zijn kornuiten houdt de wagen het ook op minder rechte wegen erg beschaafd. Het rijgevoel komt ons zelfs erg bekend voor, alsof de inwijkeling het chassis gewoon meebracht in zijn reisbagage. Demping gebeurt strak maar zonder overdreven stuiterig te worden, terwijl je de Comfort-stand gewoon kan inschakelen als je met je gezin de baan opgaat.
Het moet zowat de duurste Kia zijn die we in onze Autofans-garage parkeerden, maar voor dat geld krijg je dus een pak rijplezier terug. Met een basisprijs van 45.700 euro is hij nog altijd niet onbetaalbaar duur. Da's het bedrag voor een 2.0 T, de 3.3 V6 die wij meenamen kost je 54.000 euro. Dat is dan ook wel het uiteindelijke bedrag dat je op tafel legt, want behalve de metaalkleur van 676 euro zijn er geen opties meer op deze GT. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. De BMW 440i Gran Coupé xDrive kost een paar duizend euro extra, en vervolgens moet je nog de optielijst doorworstelen.
conclusie
Een grote inval vanuit het Oosten in het land van de Germanen. Dat is wat deze Stinger voor staat. Hij zal hier de oorlog niet winnen, maar heeft wel een grote indruk nagelaten op ons. Hij is eens wat anders dan de bekende drie, en met zijn dynamische rijgedrag biedt hij een herkenbaar onderdeel van diezelfde drie.
Specificaties
3.3 V6 twinturbo benzine
370pk
510 Nm
8-traps automaat, dubbele koppeling
vierwiel
1 800 kg
270 km/u
€ 54 676.00
€ 45 700.00
4.90 sec
11.00 L/100km
406 L
244 g/km
€ 8 064.00
€ 1 592.00
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden