Familietest: Volvo S90 & V90 (2017)

rijtest-volvo-s90-v90

Met de XC90 gunde Volvo ons een eerste blik op haar toekomstvisie. Eentje waar de Amerikaanse en Aziatische markten aan belang winnen. S90 en V90 zijn nu daar om die fundamenten te verstevigen. Of er nog een Europees smaakje achter blijft?

Hangt het van Volvo af, dan kijken we tegen 2018 naar een compleet herwerkt line-up. Met nieuwe SUV’s en crossovers maar ook nieuwe iteraties van bekende modellen. Denk maar aan de nieuwe XC90, XC60 en een nieuwe generatie van de V70 en S80. Dat laatste duo wordt voortaan geborgen onder de 90-nomenclatuur. Om in tred te lopen met die XC90. Waardoor je tegenwoordig alles met een 90 kan zien als vlagenschip van het Zweedse merk.

Bling bling

Het is dan ook niet onverwacht dat de S en V de designtaal van de XC90 over nemen. Waar vroeger Volvo’s low key door het landschap bolden komen ze vandaag een stuk zelfverzekerder voor de dag. Met sterk gestileerde koplampen - hamer van Thor iemand? - en meer bling bling op het lijf. Niet anders bij de S90 en V90. Waar die bling bling nog eens wordt geaccentueerd door de noestige proporties. Het maakt alvast dat de 90-reeks een bepaalde indruk achterlaat op de openbare weg. Zeker frontaal (lees: wanneer er één in je spiegel opduikt op de autostrade).

rijtest-volvo-s90-v90

Kijken we naar derrières, dan merk je een serieuze stijlbreuk bij de stationwagen. Want een rechte kofferklep moet plaats ruimen voor een sterk afgesneden exemplaar. Bloedmooi, dat gaan we niet ontkennen, maar het hoeft geen uitleg dat dit uiteraard gevolgen heeft voor het stouwvermogen binnenin. Wie mooi wilt zijn, moet nu eenmaal wat pijn lijden.

Gekrompen rode draad

Binnenin blijft het gelukkig op z'n Volvo's. Het is te zeggen; een zweem van minimalisme druipt over heel het interieur, al worden sensibele knoppen soms ingeruild voor knapper vorm gegeven exemplaren. Zo ook de startknop, ééntje van de draaifamilie die niet hoeft onder te doen voor iets uit een Range Rover. Een vleugje Zweeds design met Amerikaanse bling bling, zeg maar. Begin je de rode draad doorheen deze test te voelen?

rijtest-volvo-s90-v90

Een rode draad doorheen het interieur loopt er niet. Wel fraaie ledersoorten getrokken over aangenaam zitmeubilair. Ook achteraan zit je riant en gezapig. Niet als in een Franse fauteuil, wel gereed om kilometers te malen. Wissel je van V70 naar V90, dan zal je voortaan wel een bagagestuk thuis moeten laten op weg naar Zuiderse oorden. Met dank aan de geslonken kofferruimte. Zoek je pure ruimte, dan trek je best richting Mercedes voor de E-Klasse Break. Want die doet het tegenwoordig iets beter.

D5 graag

Net zoals al het andere nieuwe gerief van Volvo staat de S en V op het SPA-platform. Een onderstel waarop viercilinders de plak zwaaien. Desgewenst als benzine, diesel of met extra hulp van een elektromotor. Zescilinders of meer? Dinosaurussen volgens Volvo. Beide rakkers in deze familietest hadden de viercilinder turbodiesel onder de kap. S90 mocht het in de D5-uitvoering doen, V90 rooide het met de D4-voorin. In essentie dus dezelfde blokken in verschillende vermogensuitvoeringen, al is er meer aan de hand.

rijtest-volvo-s90-v90

De D5 krijgt namelijk de Powerpulse-technologie aan boord. Een manier om de turbo (via geperste lucht) sneller op te laten spoelen en zo hernemingen stukken vlotter te maken. Daardoor kan D5 niet enkel schermen met meer paarden (235 pk/480 Nm) dan de D4 (190pk/ 400 Nm), de manier waarop ze afgegeven worden is opvallend anders. Het blok voelt veel gretiger en romiger. Alsof er minder werk moet uitgevoerd worden om vooruit te geraken. De D4, die trap je sneller op z'n adem.

Comfortbak((k)en)

Of dat aan het meergewicht ligt van de station misschien? Helemaal niet, want de S90 staat zwaarder op de schaal, met dank aan de vierwielaandrijving die werd gecombineerd met de D5. Een set-up die de V90 eigenlijk ook kon gebruiken, want bij vlotter bochtenwerk verloor de voortrein soms haar zelfzekerheid omdat er te veel gewicht op de achteras kwam. Met een lichtvoetig stuur tot gevolg bij de voorwielaandrijver. Een rijgedrag dat wat afbreuk doet aan de grandeur van de V, zeker en vast. Al valt op dat Volvo vooral comfort wil neerzetten in de 90-klasse.

rijtest-volvo-s90-v90

Extra benadrukt door de rij-assistenten. Tot 130 km/u trekken deze Zweden zich eigenlijk zelf uit de slag op de autostrade. Al moet je - net zoals bij de concurrentie - genoegen nemen met het feit dat dit een soort van eerste generatie autonomie is. Waardoor vreemde acties niet... tja... vreemd zijn. Het plots opzoeken van een andere lijn tot een nogal trage reactie op vertragingen en versnellingen. Handen en voeten, we zouden ze toch nog houden waar ze thuis horen als chauffeur. Al doet Volvo dan nog steeds alles om je zo weinig mogelijk aan het werk te zetten.

Net niet soepel genoeg

Of er dan geen mankementen zijn bij de S- en V90? We moeten al gaan vitten. Zo waagt Volvo zich aan plastiek in het interieur waar concurrenten toch wel voor chroom gaan en voelen de druktoetsen op het stuur wat ondermaats aan. Nu, geen haan - lees: Amerikaan of Chinees - die daar naar kraait natuurlijk. Want het natuurlijk hout over de rest van het interieur brengt een oase van rust. Grootste pijnpunt is spijtig genoeg de automaat. Die achttraps van het Japanse Aisin mist de daadkracht van gerief van ZF of de DSG van VAG.

rijtest-volvo-s90-v90

Anders gezegd; hij gedraagt zich wat loom en eigenzinnig op de input van de chauffeur. Wat niet altijd het comfort ten goede komt. Wat Amerikaans? Misschien wel. Al leer je er snel mee leven. Eens je dat doet kan je enkel maar appreciëren dat Volvo twee slagschepen heeft ontwikkeld met families in het achterhoofd en geen Nürburgringtijden.

Veiligheid is gratis

Hoe dik je familieportefeuille moet zijn om zo'n Zweed op de oprit te parkeren? Minder dik dan voor vergelijkbaar gerief van Duitse stal. In pure cijfers kan je zo'n S90 op je oprit parkeren vanaf 44.300 euro. Omdat Volvo weet wat België een stationwagenmarkt is zetten ze de V90 in de lijsten vanaf 41.700 euro. Al spelen ze wat vals door een instapuitvoering te creëren met weinig boeh of bah. Al krijg je ongeacht de uitvoering de IntelliSafe Assist met Adaptive Cruise Control, Pilot Assist en Lane Keeping Aid. Waardoor je geen centen moet neerleggen voor veiligheid.

rijtest-volvo-s90-v90

Voelen we ons even échte Vlaming en gaan we voor een V90 D5 AWD, dan stijgt die prijs richting 58.450 euro. Let je dan even niet op in de optielijsten, dan staagt dat plaatje al snel richting 70.000 euro. Veel geld voor heel veel auto, dat dan weer wel.

Conclusie

Het feit dat de S90 van de band rolt in China zegt genoeg; met de 90-familie mikt Volvo vooral op de Amerikaanse en Aziatische markt. Markten die bling bling wel op prijs stellen en ultiem gebruiksgemak eerder als een bijkomstigheid zien. De Volvo als werkpaard is daardoor een beetje dood maar daarom zijn S90 en V90 niet minder impressionant. Pure Zweedse luxepaarden, voortaan een nieuw ras.

rijtest-volvo-s90-v90

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
XC 70 19:50
afbeelding van XC 70

de S 90 rolt in Zweden van de band , in China rolt de verlengde S 90 van de band

Yvesw 21:30
afbeelding van Yvesw
luc 08:06
afbeelding van luc

Goede dag, mij is verteld bij volvo na bestelling s90 momentum dat deze van china komt nu nog niet in produktie levering december 2018, wel berelang wachten is dit hebt u ook ervaring met dergelijke wachttijd ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws