Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI ecoFLEX

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI ecoFLEX

Opel lanceert nog eens een berlineversie van hun Astra, een variant die de vorige generatie -bij ons - niet kreeg en eentje die bij de vorige generaties best vergeten kan worden. Maar met deze nieuwe Opel Astra Sports Sedan doet Opel een stuk beter.

De Astra is het best verkopende model binnen het gamma van Opel. Een model dat naast de hatchback en break (ofte Sports Tourer) ook een driedeurs- GTC- en OPC-variant kreeg maar sinds kort ook sedan aan haar gamma mag toevoegen. Met deze Opel Astra Sports Sedan wil Opel uiteraard mikken op de middenklasse voor wie de Insignia net een paar euro te duur is, denk vooral aan leasingbudgetten.

Daar waar de vorige Astra Sedan een hatchback was met extra kont, lijkt hier beter over te zijn nagedacht. Deze Astra Sports Sedan mag vooraan dan wel erg veel gemeen hebben met zijn hatchback-broertje, achteraan doet hij dat allerminst. We herkennen veel elementen van de Insignia en dat is in onze ogen een goed teken. We zien mooi uitgelijnde lichtblokken, een subtiele spoiler en doorgetrokken lijn tussen de achterlichten, die de kofferbak wat extra contouren geven, en de mooie chrome omlijsting langszij. Vergeleken met de Astra hatch is deze sedan twintig centimeter langer, de wielbasis blijft met 2,685 meter wel dezelfde.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI ecoFLEX

Binnenin herkennen we onmiddellijk de Opel-signatuur uit de hatchback. Degelijke kwaliteit in de afwerking belicht met sportief ogende rode sfeerverlichting. De middenconsole komt voor ons nog steeds te rommelig over, een ergonomisch probleem waar Opel al een tijdje mee worstelt. Het navigatiesysteem werkt prima en is behoorlijk snel. Bluetooth en de snelknoppen aan het stuur werken naar behoren. Opmerkelijk waren ook de verrassend goed zittende zetels en het stuur dat erg goed in de hand ligt. Achteraan krijg je twee volwaardige zetels mee en een noodzitje tussenin. De zetels zitten prima maar aan beenruimte is er weinig overschot voor iemand die rond de 1m85 zit, je voeten verzetten zit er niet meer in. Misschien hoeft dat ook niet, voor kleinere kinderen is er voldoende plek. De koffer is groter dan zijn hatch-broer (+90 liter) met een totaal van 460 liter. Een erg diepe koffer die, zoals steeds bij een sedan, niet altijd even handig in en uit te laden is.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI ecoFLEX

Onder de kap liggen zeven motoren, vier benzinemotoren en drie diesels. Wij kozen voor de 1.7 CDTI-dieselmotor met start/stop die op papier 3,7 liter per 100 km zou moeten verbruiken. Een wat optimistisch getal als je het ons vraagt. Na een testweek met allerhande wegen en snelheden kwamen we uit op 5,9 liter, daarbij werd een normale rijstijl aangehouden. Wie zich focust op het zuinig rijden en er af en toe een kwade achterligger op na wil houden, duikt zonder twijfel naar 5 liter. Het blok is 110 pk en 260 Nm sterk en dat vermogen merk je pas als je de motor rond de 2.000 toeren of hoger houdt. Alles daaronder valt het blok dood en schakel je best een verzet (of meer) terug. De Astra Sports Sedan scoort ook met zijn 99 gram/km CO2 uitstoot waardoor je als eigenaar niet te diep in de buidel moet tasten.

Het chassis van de Opel Astra Sedan is uiteraard dezelfde als dat van de hatchback en dat wil zeggen dat die nog steeds erg goed stuurt. Hij blijft een erg solide indruk maken en is niet voor niets een van de toppers in zijn segment. Dat is met deze sedan-versie niet anders. Voor dit segment beschikt hij over een relatief communicatief stuur en stuurt hij best precies. Een opmerkelijk feit is de lage bumper vooraan die bij het nemen van snelheidsheuvel al snel de grond gaat raken.

Rijtest: Opel Astra Sports Sedan 1.7 CDTI ecoFLEX

Een Opel Astra Sedan heb je vanaf 17.250 euro, deze geteste versie kost je minstens 20.100 euro. Daarvoor krijg je in onze ogen een pak auto voor je geld. Vergeleken met het Astra-gamma moet je kiezen op basis van je noden, want grote prijsverschillen zitten er in de basisversies niet, daardoor laat Opel de keuze helemaal aan haar klanten. Hoe dan ook is deze Sports Sedan een mooie toevoeging aan het gamma.

Specificaties

Motor

1.7 CDTI

Vermogen

110pk

Koppel

260 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Prijs testwagen

€ 20 100.00

Prijs basismodel

€ 17 250.00

0 tot 100 km/u

13.00 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Min. kofferinhoud

460 L

Max. kofferinhoud

1 010 L

CO2-uitstoot

99 g/km

Auteur: Pieter A.
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
BRUYNOOGHE Gregory 23:39
afbeelding van BRUYNOOGHE Gregory

Heb deze wagen aangeschaft op het moment dat er een stockwagenactie was. Mooie deal gedaan bij opel met het inruilen van mijn Meriva. Wagen loopt zéér goed en vlot. Rijdt ook comfortabel en houdt netjes zijn koers. Is gerust mee met de concurrentie in zijn segment en als het even mag, kan ik zeggen dat hij qua model en dan vooral de kont niet moet onderdoen voor zijn duitse broertjes. Verbruik kan ik best mee leven : 6.2 l/100 km, gemengde cyclus. Moest ik het moeten overdoen, zou ik meteen dezelfde wagen aanschaffen : prijs/kwaliteit/verbruik/comfort/imago.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws