Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Op de markt van de volumewagens zijn er nog amper gaatjes te vinden. Wie wil uitblinken in dit segment zal dus niet enkel veel plaats moeten bieden. Tegenwoordig wint het esthetische aspect aan belang bij de keuze van een monovolume, net zoals de onderscheiding op vlak van comfort. Bij Opel hebben ze dat begrepen want de Zafira Tourer heeft een erg dynamische look - voor een mpv - en weet de inzittenden te overtuigen van de extra luxe die hij ten opzichte van zijn voorganger kan aanbieden.

Die voorganger is trouwens nog te verkrijgen, een bewijs dat Opel de Zafira Tourer hoger positioneert dan de Zafira. Opel bouwt verder op de voordelen die de vorige generatie te bieden had. Zo heeft hij een ruim interieur dat moduleerbaar is naar eigen wens. De wagen biedt plaats aan zeven inzittenden, waarbij de kofferruimte erg klein wordt, aan vijf personen, of aan twee personen die een groot volume willen vervoeren. De achterste zetels klappen volgens het Flex7-systeem weg in de vloer, waarbij een vlakke laadvloer wordt bekomen. Dat truukje paste Opel ook bij de vorige generatie toe, we zien het intussen ook op onder andere neef Chevrolet Orlando en in de Volkswagen monovolumes.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Tijd dus voor Opel om een stapje verder te gaan. De tweede zetelrij bestaat voortaan uit drie brede stoelen, die elk apart over een rail te verschuiven zijn. Wie niet met zeven onderweg is, kan de middelste rugleuning neerklappen en de zijwanden ervan omvormen tot een comfortabele armsteun voor de passagiers op de tweede rij. De afwerking van die armsteun is op de productieversie iets minder dan wat je op de concept car kon zien. Verder biedt Opel een tweekleurig interieur aan, al was de kleurcombinatie in onze testwagen wat vreemd. Toch doen de materialen voldoende kwaliteitsvol aan en durven we zelfs zeggen dat ze richting de premiummerken neigen. Qua opbergvakken gaat hij die premiummerken dan weer volledig voorbij, wij telden er maar zowat 30.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

De opvallendste zijn die in de middentunnel, waarbij de bekerhouders over een rail schuiven en zo het grote vak voor 'geheime voorwerpen die je liever niet laat zien' kan afdekken. Onder de passagierszetel zijn nog twee bergvakken te vinden, terwijl ook het handschoenkastje in twee is gedeeld. Opel maakt handig gebruik van het lange dashboard door het bovenste handschoenkastje te laten doorlopen tot bijna tegen de ruit, handig dus om lange voorwerpen in op te bergen.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Wie vooraan plaatsneemt voelt direct dat hij met een Opel te maken heeft. Het stuur, de hendels, de navigatie en bediening, alles doet vertrouwd aan. Opel koos er deze keer wel voor om iets minder draaiknoppen te monteren dan bij andere modellen, ies wat we enkel toejuichen. Toch kan je een actie enkel bevstigen met het indrukken van de buitenste ring van de grootste knop, duw je in het midden gebeurt er niets. Verder biedt Opel een hele hoop comfort-items als airco in twee zones en Bluetoothverbinding. De belangrijkste comfortitems bevinden zich echter in het Opel Eye systeem. Daarmee kan de wagen tegenwoordig niet enkel verkeersborden herkennen (en weergeven op de display tussen de tellers), het waarschuwt ook bij een risico op botsing en wanneer de bestuurder van zijn rijstrook afwijkt. Ook een dodehoekverklikker is aanwezig. Toch valt het op dat Opel deze systemen met erg veel marge heeft ingesteld. Daardoor krijg je een beetje het gevoel met een bemoeizieke schoonmoeder onderweg te zijn. Wil je invoegen, meldt het systeem een achterligger die je eigenlijk al lang gezien hebt, rem je af door de koppeling te lossen dan krijg je een melding dat er botsgevaar is. Vreemd is ook dat het systeem enkel waarschuwt, waar het bij andere merken ook ingrijpt. Ook de adaptive cruise control zorgde voor wat discussie. We kwamen tot de conclusie dat het systeem goed is voor wie aan 160 km/u op de Autobahn op het derde rijvak rijdt maar dat het opnieuw snel ingrijpt wanneer iemand voor de wagen invoegt, zelfs wanneer je de minimumafstand op 'dichtbij' hebt ingesteld. De wagen remt dan af, waardoor je de wagen die je aan het inhalen was op het rijvak naast je weer moet laten gaan.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Qua uiterlijk heeft Opel voor deze Zafira Tourer goed naar de Ampera gekeken. De boemerangachtige vormen komen vooraan terug, terwijl de zijkant achteraan een knik vertoont onder de ramen. Herkenbaar is vooral de grille die het Opel-logo huisvest, verder moet je al goed kijken om de verwantschap met pakweg een Corsa te zien. Hoewel de wagen erg groot is, toont hij zich zo niet aan de buitenwereld. De duikende lijn geeft hem een zeker dynamiek, terwijl de vijfhoekige achterlichten zich mooi rond de achterpartij plooien, zodat die niet al te massief oogt. Waarom Opel nog steeds voor conventioneel openende deuren kiest, blijft ons een raadsel. De tegendraads scharnierende deuren van de Meriva gaan misschien iets te ver voor deze gezinswagen, twee schuifdeuren zouden hier wel op hun plaats zijn.Het aluminium eindstuk van de uitlaat doet vermoeden dat de Opel Zafira Tourer een sportieve roeping heeft.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Laat je echter niet misleiden, rijden doet de Zafira Tourer niet uitgesproken sportief. Via het Flexride systeem kan je - door een druk op de 'sport'-knop midden op het dashboard - wel zorgen dat het stuur iets strakker reageert en de ophanging iets harder wordt, sportief wordt het nooit. Dat moet natuurlijk niet bij dit soort wagen maar je gaat je wel afvragen waarom je dan de Flexride-ophanging zou aanduiden. De 2.0 CDTi is verder erg vermogend om van de Zafira Tourer een snelle jongen te maken. De wagen gaat in een vlotte 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Het verbruik tijdens onze test bleef op 6,5 l/100 km hangen, goed voor een monovolume, al zagen we datzelfde verbruik in de grotere Seat Alhambra.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

De Opel Zafira Tourer is de grootste in zijn klasse, op de Ford S-Max na. Hij is met zijn 4,656 m lengte zelfs langer dan een Renault Grand Scénic. Toch is hij qua laadruimte (1.860l) niet de primus, aangezien dezelfde Grand Scénic (2.050l) en zelfs de Volkswagen Touran (1.989l) meer laadruimte kunnen bieden dan de Opel. Wel stellen we vast dat de Zafira Tourer een van de meer vermogende motorisaties heeft. Zo biedt Renault 'slechts' 130 pk aan.

Opel biedt de Zafira Tourer aan vanaf 20.350 euro. Voor dat geld koop je de 1.8 Essentia. Wie een blik op de prijslijst werpt, ziet dat deze de oudste motor van de reeks is, het kneusje. Beter ben je af met de 1.4 Turbo of de 2.0 dieselmotor in al zijn versies. Onze testwagen was een diesel in het hoogste uitrustingsniveau, wat betekent dat je minimaal 26.050 euro op tafel moet leggen, de 165 pk versie die wij testten kost zonder opties 28.400 euro, met opties gaan we naar de 35.000 euro. Veel geld, al moet je weten dat de Zafira Tourer een trapje hoger staat dan de oudere Zafira die nog steeds wordt aangeboden. De prijs van de familie-Opel is op het niveau van zijn concurrenten, de kwaliteit is dat zeker ook.

Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

De Zafira Tourer is samen met de Ford S-Max de grootste monovolume in zijn klasse op dit moment, toch ziet hij er zo niet uit. De wagen komt niet over als een busje en dat is zeker in zijn voordeel. Plaats je hem naast eender welke concurrent dan is de kans groot dat je voor deze Opel kiest. Geen slechte keuze, want ook de testmotorisatie en de flexibiliteit stellen niet teleur, al zitten zes volwassenen nog steeds wat krap, zeker de twee passagiers op de laatste rij. Dat staat in sterk contrast met de vorige generatie, die dan wel uitblonk als het op interieurindeling aankwam maar het liet afweten op vlak van vormgeving en kwaliteitsindruk. Opel zorgt voor een orgineel item waarbij de middelste zetel een armsteun vormt en je vier inzittenden een erg luxueuze zitruimte geeft.

Specificaties

Motor

2.0 CDTi turbodiesel vier-in-lijn

Vermogen

165pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 598 kg

Topsnelheid

208 km/u

Prijs testwagen

€ 28 400.00

Prijs basismodel

€ 20 350.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

152 L

Max. kofferinhoud

1 860 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Yvesw 13:16
afbeelding van Yvesw

Een leuk frontje! Al zou ik in dit segment (puur voor de looks) nog altijd voor een s-max gaan...

Yvesw 19:08
afbeelding van Yvesw

@Messer: Hoedat? :p

Yvesw 13:28
afbeelding van Yvesw

@Messer: Ik zie hem nochtans niet :p (Heb hem wel eens verandert maar er was niets zichtbaar... Blijkbaar voor jullie wel :p)

Techno Patat 13:32
afbeelding van Techno Patat

@Yves: nu niet meer, maar op m'n iPad en GSM zie ik wel het nieuwe fototje :o!

Yvesw 14:08
afbeelding van Yvesw

Ik heb hier zoveel EXP-points verzameld dat ik de "2-avatars" trophy unlocked heb....

En nu terug on-topic ;)

Anonieme gebruiker 14:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Styling is in elk geval beter dan VW's veredelde bestelwagens Touran & Sharan. Qua betrouwbaarheid
is mijn ervaring met Opel ( Vectra ) een catastrofe. Eenmaal ooit ééntje gekozen als company car en met 24 interventies buiten het regulier onderhoud onklopbaar als de grootste rommel waarmee ik ooit heb gereden. Zelfs Renault Scenic & Laguna zijn nog betrouwbaarder ( ondanks ook een barslecht imago ).

rik 01:05
afbeelding van rik

Zelf heb ik een opel zafira met 300.000 km op de teller,doet het zeer goed alleen verleden maan de krukascensor versleten,waardoor elektronikalampje bleef branden (prijs was 100€)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws