Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

Wie iets groter wil dan de Touran, kan bij Volkswagen zijn heil zoeken bij de Sharan. Tot voor kort hoorde die naam bij een verouderd model dat als sinds 2000 meeging, maar nu staat daar dus een volledig vernieuwd exemplaar.

Door de aderen van de Sharan stroomt opnieuw jong bloed en dat was nodig na zulk een lange carrière. Kijken we naar zijn segment, dan zien we dat alleen Ford de voorbije jaren voor een volledig nieuw model heeft gezorgd. De nieuwe Sharan kan dus - samen met neef Seat Alhambra - een groot stuk van de koek inpikken door zijn nieuwe design en nieuwe snufjes. Ford stapte al vroeger uit de samenwerking en biedt sinds 2006 een eigen Galaxy aan, die niets meer te maken heeft met deze Sharan.

Uiterlijk is hij niet moeders mooiste, al blijkt het een huzarenstukje om een grote monovolume er aantrekkelijk te laten uitzien. De Sharan krijgt koplampen in de lijn van de rest van het gamma en het radiatorrooster wordt met chroom afgewerkt. Dat zorgt voor een statige indruk. De lange motorkap en schuine voorruit zorgen ervoor dat de Sharan niet plomp overkomt. De achterzijde lijkt beter te zijn uitgewerkt dan bij de Touran, bij wie de oppervlakte van de achterklep vrij massief over blijft komen. Rondom merken we de schuifdeuren op, terwijl het vorige model het moest stellen met conventioneel scharnierende portieren. Optioneel kunnen deze elektrisch worden geopend, waarbij even trekken aan de handgreep voldoende is om de deur zacht - en niet bijster snel - te laten openschuiven. Dat daarvoor overal in het interieur en op de afstandsbediening knopjes te vinden zijn, zullen we maar als 'voor het gebruiksgemak' benoemen. In combinatie met de elektrische schuifdeuren is overigens ook de achterklep elektrisch.

Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

Binnen vinden we ongeveer hetzelfde interieur terug als bij de Alhambra van Seat. Toch moeten we meegeven dat het verschil tussen beiden in de afwerkingskwaliteit ligt. De naden in de Volkswagen zijn erg goed afgewerkt en het merk besteedde ook andacht aan details, zoals een afdekkapje voor de bekerhouders in de middentunnel. Het multimediasysteem is handig in gebruik, al is het scherm wat klein. In een Polo past dit formaat perfect, maar in een kilometervreter als de Sharan zien we toch liever een display dat beter afleesbaar is.De bestuurder heeft recht op een knie-airbag en achteraan zijn er extra airbags ter hoogte van de schuifdeuren aanwezig. Dat is nooit eerder gezien op een monovolume.

Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

De tweede zetelrij bestaat uit drie aparte stoelen en is in de lengte verschuifbaar over rails. Daardoor creëer je meer bagageruimte of meer plaats voor de passagiers op de tweede rij. Wie de optionele derde rij bestelt, krijgt daar toegang toe door een stoel van de tweede rij naar voor te klappen. Wie plaatsneemt achteraan kan volop genieten van alle comfort. Zo hebben de stoelen van de tweede zitrij een opklaptafeltje en apart regelbare airco. Ook op de derde rij is het aangenaam zitten, zelfs voor een volwassene met gemiddeld postuur. De stoelen zijn allemaal volledig wegklapbaar dankzij het 'Easyfold'-systeem en vormen zo een vlakke laadvloer, nog een verbetering tegenover het vorige model, waar je een ongelijke vloer verkreeg. Een enorme bagageruimte strekt zich dan voor je uit.

Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

De Sharan is ontworpen om te rijden als een Passat. Dat geldt zowel voor de kwaliteit van de gebruikte onderdelen als voor het rijgedrag zelf. Verwacht van een monovolume geen glansrijke sportieve prestaties, qua comfort scoort hij wel goed. Het onderstel past zich aan aan de situatie en zal naargelang die situatie iets harder dempen, zodat overhellen wordt voorkomen. Het rijden met de Sharan voelt iets comfortabeler en minder dynamisch aan dan bij de Alhambra, iets wat we toeschrijven aan de gebruikte materialen in de zetelkussens en een lichtjes andere afstelling van de ophanging. Dankzij de kortstondige stugheid van de ophanging en het directe stuurgedrag voelt de Sharan niet langer aan als een groot en zwaar vervoermiddel. Dat gevoel krijg je pas wanneer je een tegenligger kruist in een smalle straat of wanneer je gaat parkeren. Dat laatste manoeuvre kan je omzeilen door voor het Park Assist-systeem te opteren. Op die manier zoekt de elektronica zelf een parking die groot genoeg is, om vervolgens de wagen er zelf in te parkeren. Het systeem neemt dan controle over het stuur en de remmen, het enige dat jij als bestuurder moet doen, is schakelen en de koppeling lossen.

De koppeling is het essentiële gedeelte in het start/stop-systeem. Los je dat pedaal terwijl je versnellingsbak in neutraal staat en je stilstaat, dan valt de motor uit tot je het pedaal weer induwt. Het lijkt soms wat alsof de motor ongewild uitvalt, maar dat went wel. Anders dan bij de DSG-bak heb je bij de manuele bak wel de controle wanneer het systeem in stop-stand gaat. Ergens snel tussenschieten nadat je hebt gewacht tot de tegenligger voorbij was gaat dus beter dan bij de DSG uit de Alhambra. Daartegenover staat dat onze test-Sharan beschikte over de 136pk versie van de 2.0 TDI en dat je 'er snel tussenschieten' even moet relativeren. Toch legt de Sharan de 0 tot 100 af in 10,5 seconden en haalt hij een top van 194 km/u. Daarbuij was hij er tijdens onze testperiode bijna in geslaagd het gemiddelde verbruik van 5,5 liter per 100 km te halen. Wij strandden op 6,5liter per 100 km, terwijl we tijdens een eco-run 5,8 konden rijden.

Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

De Volkswagen is tegenwoordig een kleine Audi wat de prijszetting betreft. De Sharan begint bij dik 31.000 euro en ons testmodel kost zonder opties 37.750. Dat is een stuk meer dan neef Alhambra (2.0 TDI 136pk voor 33.530 euro), en ook dan de Ford Galaxy (2.0 TDCi 136 pk voor 34.915 euro) maar net iets meer dan pionier Renault Espace (2.0 dCi 130 pk voor 37.150), waarbij de Espace wel de oudste (sinds 2002 op de markt), traagste en meest verbruikende van het trio concurrenten is. Kies je bij de Sharan voor dezelfde opties als die op ons testmodel (o.a. Premium pack met elektrische schuifdeuren, 7 zetels pack, trekhaak, Light assist en een winterbandenkit) dan kom je op een uiteindelijke aankoopprijs van 45.370 euro. Niet mis voor een grote monovolume, des te meer omdat je weet dat de Transporter die prijs hanteert als basisprijs voor de Comfortline-versie met 136 pk motor. Toch blijken de beschikbare opties het comfort te verhogen, iets wat je als veelrijder wel zal kunnen appreciëren.

Rijtest: Volkswagen Sharan 2.0 TDI 136 Highline

Het leek er even op alsof Volkswagen het éénvolume-segment vaarwel had gezegd, toch keren ze er nu terug. Ze proberen de klant te overtuigen door de herkenbare familieband met de andere modellen en het grote interieur met slimme indeling. Volkswagen is dan ook één van die volhouders waar grote gezinnen terecht kunnen voor een comfortabele kilometervreter. Dat je daar een stevige prijs voor moet betalen, vinden alle merken in dat segment vanzelfsprekend. Het lage verbruik is voor veel van diezelfde merken minder voor de hand liggend, maar wordt door Volkswagen als nieuw verkoopsargument op tafel gegooid. De Sharan werd zodanig ontworpen dat hij er weer enkele jaren tegen kan, al hopen we dat ze hem deze keer geen anderhalf decennium in de catalogus laten staan.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan d'Ieteren VW voor de testwagen.

Specificaties

Motor

2.0 TDI vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

136pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 674 kg

Topsnelheid

194 km/u

Prijs testwagen

€ 45 372.00

Prijs basismodel

€ 31 750.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

267 L

Max. kofferinhoud

2 430 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Ché 19:38
afbeelding van Ché

Wat een stomme gezinswagen, echt voor stomme gezinnnetjes !

Steve Reynders 13:17
afbeelding van Steve Reynders

Tja, reactie van een klein kind zeker ...

Anonieme gebruiker 20:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heeeyy

niks tegen de sharan eh

want ik heb er zelf 1 als je denkt dat het een "stomme gezinswagen" is laten we dan race ?

Deal of heb je bang ?

Benoche 22:21
afbeelding van Benoche

Deze Sharan vind ik spijtig genoeg echt hééél lelijk...
De vorm van zijn voorganger uit 2000 had tenminste iets. Dit is een vierkantig monovolume geworden en heeft z'n charmes verloren :-(
De Touran was al niet mooi en nu hebben ze die een beetje uitgerokken tot Sharan zonder ziel.

Bovendien zijn de genomen foto's echt slecht ,sorry :-S
De foto's van het interieur zijn overbelicht waardoor de kleuren gewoon niet doorkomen, is wel spijtig.

Anonieme gebruiker 10:18
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik vind de fotos mooi getrokken en ik vind het ook een mooi verslag

Je moet wel rekenen , we betalen wel niets voor dit review ,als je verglijkt met andere sites is dit wel een uitgebreid review .

en het enige dat ik kan zeggen tegen autofans "doe zo voort !"

Anonieme gebruiker 10:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

sharan vind ik een heel mooie wagen

hij is misschien niet van de goedkoopste ,maar je hebt er ook het minst problemen mee
en is ook nog eens van de zuinigste in zijn segment

Sven 21:39
afbeelding van Sven

@Benoche: wat de foto van het dashboard betreft, is er inderdaad iets misgelopen met de nabewerking, ik heb het even wat aangepast.

@anonieme gebruiker: bedankt voor het compliment, maar het is niet omdat je er niets voor betaalt dat de kwaliteit van de beelden minder mag zijn, vinden wij.

Anonieme gebruiker 16:00
afbeelding van Anonieme gebruiker

Als een grote gezinswagen mooi is, dan is dat natuurlijk perfect, maar voor mij is het de praktische kant die primeert. Met 4 kinderen moet je degelijk en veilig erin kunnen geraken en verwacht je dat de wagen je niet uit mekaar valt of je op een andere manier in de steek laat.
tegenwoordig is het verbruik en de CO2 uitstoot ook niet onbelangrijk.
Ben eens benieuwd, want deze week maak ik de overstap naar de Sharan 2012.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws