
Hoongelach. Dat kregen we te horen toen we de Tourneo Custom Sport vermeldden. Een bestelbus en Sport? Volgens Ford kan het.
Eens je hem ziet, weet je waarom ze hem de "Sport"-benaming meegaven. Opvallende striping, een setje dikke velgen en een potente dieselmotorisatie, exact het soort auto dat je 's avonds voor de lokale sporthal ziet staan, maar dan in bestelwagenvorm.
Heeft dat dan nut? Het zorgt ervoor dat de facelift van de Tourneo Custom een stuk minder duf oogt en de link met de bestelwagen is alweer een stukje verder. En dat is ook wat Ford je wil doen geloven, dat de Tourneo Custom een bestelwagen is die rijdt als een personenwagen.

Ford geeft hem dan ook de neus van de nieuwe Focus en Fiesta mee, zodat hij dichter aansluit bij het personenwagengamma. Verder is er weinig dat de faceliftversie onderscheidt van het origineel langs de buitenzijde.
omgekeerde zetel
Waar het buitenom over accenten en velgen gaat, heb je binnenin een zakelijker gevoel. Ford draaide de tweede zetelrij om, zodat je desgewenst kan vergaderen in je Tourneo Custom Sport. Acht personen passen erin, waarvan twee op de voorste zetels, de rest achterin. Ohja, vooral de kinderen vinden de omgekeerde opstelling van de tweede zitrij fantastisch, die krijg je niet meer uit je busje.

Als je er dan toch in zit kan je maar beter gaan rijden. De Ford Tourneo Custom Sport is uitgerust met een 2.0 TDCi met 170 pk. Niet meteen ons idee van een Hot Van, maar wel de krachtigste motorisatie die beschikbaar is in de Tourneo Custom. Geen Eco-knop meer op deze diesel, wel een nieuwe automatische versnellingsbak die je comfortabel doorheen de verschillende versnellingen loodst, zes in totaal.

focus custom
Rijden als een personenwagen doet de Custom nog altijd, of toch bijna. Ford slaagt erin de rijhouding zodanig te maken dat je het gevoel krijgt alsof je met een personenwagen onderweg bent. Vergis je niet, de lange wielbasis van de Tourneo Custom laat je snel genoeg voelen dat dat nog altijd niet zo is. Wel onderdrukt Ford de rolneigingen goed, de deiningen zijn bij onbeladen toestand weer wel iets teveel voelbaar.
Ford geeft voor de Tourneo Custom Sport een vanaf-prijs van 38.270 euro mee. In automaatversie loopt dat op tot 39.920 euro. De lange versie - met wielbasis van 3,3 meter - kost 39.270 euro.

Conclusie
In de faceliftversie krijgt de Tourneo Custom een moderne neus mee. Binnenin ben je mee dankzij de Sync3-technologie. Los daarvan geeft de Sport-uitvoering hem een dynamischer uiterlijk. Meer is niet nodig voor Fords sterkhouder om weer voor een tijdje mee te kunnen in het bestelwagensegment.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden