Hoongelach. Dat kregen we te horen toen we de Tourneo Custom Sport vermeldden. Een bestelbus en Sport? Volgens Ford kan het.
Eens je hem ziet, weet je waarom ze hem de "Sport"-benaming meegaven. Opvallende striping, een setje dikke velgen en een potente dieselmotorisatie, exact het soort auto dat je 's avonds voor de lokale sporthal ziet staan, maar dan in bestelwagenvorm.
Heeft dat dan nut? Het zorgt ervoor dat de facelift van de Tourneo Custom een stuk minder duf oogt en de link met de bestelwagen is alweer een stukje verder. En dat is ook wat Ford je wil doen geloven, dat de Tourneo Custom een bestelwagen is die rijdt als een personenwagen.
Ford geeft hem dan ook de neus van de nieuwe Focus en Fiesta mee, zodat hij dichter aansluit bij het personenwagengamma. Verder is er weinig dat de faceliftversie onderscheidt van het origineel langs de buitenzijde.
omgekeerde zetel
Waar het buitenom over accenten en velgen gaat, heb je binnenin een zakelijker gevoel. Ford draaide de tweede zetelrij om, zodat je desgewenst kan vergaderen in je Tourneo Custom Sport. Acht personen passen erin, waarvan twee op de voorste zetels, de rest achterin. Ohja, vooral de kinderen vinden de omgekeerde opstelling van de tweede zitrij fantastisch, die krijg je niet meer uit je busje.
Als je er dan toch in zit kan je maar beter gaan rijden. De Ford Tourneo Custom Sport is uitgerust met een 2.0 TDCi met 170 pk. Niet meteen ons idee van een Hot Van, maar wel de krachtigste motorisatie die beschikbaar is in de Tourneo Custom. Geen Eco-knop meer op deze diesel, wel een nieuwe automatische versnellingsbak die je comfortabel doorheen de verschillende versnellingen loodst, zes in totaal.
focus custom
Rijden als een personenwagen doet de Custom nog altijd, of toch bijna. Ford slaagt erin de rijhouding zodanig te maken dat je het gevoel krijgt alsof je met een personenwagen onderweg bent. Vergis je niet, de lange wielbasis van de Tourneo Custom laat je snel genoeg voelen dat dat nog altijd niet zo is. Wel onderdrukt Ford de rolneigingen goed, de deiningen zijn bij onbeladen toestand weer wel iets teveel voelbaar.
Ford geeft voor de Tourneo Custom Sport een vanaf-prijs van 38.270 euro mee. In automaatversie loopt dat op tot 39.920 euro. De lange versie - met wielbasis van 3,3 meter - kost 39.270 euro.
Conclusie
In de faceliftversie krijgt de Tourneo Custom een moderne neus mee. Binnenin ben je mee dankzij de Sync3-technologie. Los daarvan geeft de Sport-uitvoering hem een dynamischer uiterlijk. Meer is niet nodig voor Fords sterkhouder om weer voor een tijdje mee te kunnen in het bestelwagensegment.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden