Rijtest: Volkswagen T6 California 'Ocean' (2018)

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Een kampeerwagen testen in oktober. Is dat niet wat optimistisch? Niet als je met een naam als California de beste Belgische nazomer in jaren induikt.

Hebben wij even geluk. De temperaturen in België waren deze zomer niet om uit te houden, maar tegen dat wij mogen plaatsnemen in de California is die zomer al een vervlogen herinnering. Daar komt de herfst, maar die heeft nog niet veel zin om de temperaturen te laten zakken. Het perfecte moment om wat aan outdoor living te doen dus, met de California naar Wallifornia, de kust en verder.

we keep it rockin'

Muziekje op, armpje door het venster, peace-teken rond de binnenspiegel en we wanen ons even onze grootouders in hun hippiebusje richting de festivalzomer. De chauffeurs van de hippiebusjes die we onderweg tegenkomen halen echter hun neus op voor de kapitalistische moderne versie van hun T1 of T2. Geen probleem, we wilden toch al anoniem met onze California rondcruisen. Volkswagen begon pas begin deze eeuw zelf met de ombouw van hun Multivan naar California, nadat Westfalia door de concurrentie overgenomen werd. Voordien bouwde het Duitse coachbuild-bedrijf de wagens op basis van gewone bestelwagens. VW zorgt er tegenwoordig voor dat de geest van de originele Westfalia's bewaard blijft met het originele hefdak en de inrichting van het interieur.

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Richting Luxemburg! Dat is het plan. Maar niet voordat we eerst even de Nederlandse kust aanschouwd hebben. Handig zo'n huis op wielen, zonder dat je teveel het kampeervrachtwagengevoel krijgt. Want deze Volkswagen California is met zijn 4,9 meter relatief compact in de wereld van de kampeerauto's waar afmetingen van meer dan 7 meter geen uitzondering zijn.

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Handig dus, dat je gewoon het gevoel hebt met niet meer dan een bestelbus onderweg te zijn, terwijl je nadien gewoon de parkeerrem aantrekt, de zetels draait en je favoriete potje kookt zonder uit te stappen.

california Dreamin'

In de praktijk is het wel wat puzzelwerk. De voorste twee zetels pivoteren dan wel, je draait ze niet zomaar zonder de portieren te openen dan wel de bekleding van het portier te beschadigen. Zetel vooruit, beetje draaien, weer achteruit, stuurwiel wat inschuiven, handrem even naar beneden, weer wat draaien... Dat doe je niet gedurende een hele week. De achterbank vorm je dan weer wel handig om tot een bed, al is het wel even zoeken waar je je kledij het makkelijkst opbergt. Plek genoeg in zo'n California, alleen kan je niet onder de slaapbank eens je die neergeklapt hebt, tenzij je de kofferklep gaat openen en alle bagage uitlaadt. Met twee of drie personen lukt het allemaal wel, maar als je met vier personen op een toch-niet-zo-warm-als-je-dacht-ochtend de achterbouw weer wil omvormen tot zitplaatsen ben je toch wel even bezig met iedereen tegelijk te verhuizen.

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Een opluchting is het dan ook als we zien dat ons typerende klapdak gewoon elektrisch omhoog kan en we het niet manueel moeten begeleiden. Altijd even opletten bij het terug dichtvouwen, want de wanden durven wel eens naar buiten plooien zonder dat je een melding van het systeem krijgt. Een zee van ruimte krijg je bovenin, al is het tijdens de koude oktoberse nachten beter toeven in de onderste regionen van de camper. De extra standverwarming waarmee onze California is uitgerust zorgt er dan wel voor dat de ruimte onderin lekker warm wordt, de uitklapzone wordt slechts mondjesmaat mee verwarmd. Met als gevolg een koude kroost rond 5 uur 's ochtends. Ach, lang slapen gingen we toch niet. Opbreken en op avontuur!

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Daarvoor hoef je alleen maar de schuifdeur te openen en buiten te stappen. En vervolgens als eerste taak van de ochtend op zoek naar een toilet. Want die compacte kampeerbus heeft zelf geen toilet aan boord, waardoor je toch al snel een camping opzoekt om te overnachten, of 's ochtends langs een publiek toilet of tankstation rijdt om even te gaan plassen. Daar begint het avontuur al. Voor een douche moet je ook elders kijken, tenzij je 350 euro voor de "buitendouche voorbereiding" hebt neergeteld. Maar in de frisse oktoberochtend is de halve euro voor een douche op de camping plots je beste uitgave in weken.

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Nog een voordeel van ons hefdak is dat je zonder problemen onder de parkeerbeperking van 1,90 meter hoogte doorrijdt, iets wat met een gewone motorhome niet lukt. Wees dan niet zo onvoorzichtig om nadien dat hefdak omhoog te zetten en aan je kampement te beginnen want dan zullen de buurtbewoners je snel genoeg komen wegjagen. Er is een reden waarom ze de campers willen weghouden, natuurlijk.

Hollywood sells Californication

Vergis je niet, want 'relatief compact' is verre van synoniem voor goedkoop kamperen. Zo'n tot California omgebouwde Multivan ziet zijn basisprijs nog altijd pas op 44.576 euro beginnen. En vanaf daar is het nog een eindje stappen tot aan de Ocean waarover wij konden beschikken. Want na de Beach is er de Coast vanaf 47.117 euro, en vervolgens pas de Ocean vanaf 54.546 euro. Die krijgt dan wel standaard een elektro-hydraulisch hefdak waardoor je je handen niet vuil hoeft te maken en dubbele beglazing achterin. Optioneel spoot Volkswagen voor ons nog een tweetonig kleurtje voor 2.305 euro. Een niet te versmaden optie is de achteruitrijcamera (302 euro, 984 in combinatie met de parkeersensoren), al kan je wel wat met de ruitenwisser op de achterruit (gratis optie). In onze configuratie hadden we de 150 pk sterke TDI met zeventraps DSG, die gaat vlotjes naar de 59.120 euro zonder opties,... slik.

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

Kampeerauto's maken gebruik van ongeveer dezelfde regeling als lichte bedrijfswagens. Je hoeft er geen BIV op te betalen en betaalt de jaarlijkse verkeersbelasting in functie van de Maximaal Toegelaten Massa. In ons geval is dat 3.000 kilogram en 132 euro. Was dat niet zo, dan betaalde je 2.032 euro BIV en 567 euro jaarlijkse verkeersbelasting. Daar kan je al eens van op reis gaan, toch?

volkswagen california camper t6 2018 test autofans

conclusie

De prijs is in vergelijking met de kampeerauto-concurrentie aan de hoge kant voor wat je aan ruimte in de plaats krijgt. Maar de Volkswagen California geeft meer dan alleen ruimte. Hij geeft je de mogelijkheid om op maandag met je Cali naar het werk te rijden en er op vrijdag mee richting Bretagne te toeren Om vervolgens zondag weer richting familiediner af te zakken. Zeker met twee personen is de California hét alternatief voor een buitenverblijf. Want je parkeert je buitenverblijf niet zomaar elk weekend ergens anders. De waardevermindering doorheen de jaren valt ook goed mee, zo betaal je voor een Westfalia T4 uit de jaren 90 nog steeds vlot 10.000 euro. Al kan dat natuurlijk wat aan de hype liggen.

Specificaties

Motor

2.0 TDI, vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

DSG-automaat dubbele koppeling, 7 versnellingen

Gewicht

2 519 kg

Topsnelheid

178 km/u

Prijs testwagen

€ 59 120.00

Prijs basismodel

€ 44 576.00

Gemiddeld testverbruik

7.30 L/100km

CO2-uitstoot

179 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 132.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yannick 12:03
afbeelding van Yannick

ik verschiet van de nog vrij lage prijs voor zo'n knappe camper. Ooit koop ik mij ook zoiets. Onze tijden met de Mighty Camper in Australië zijn de oorzaak.

Wim 15:48
afbeelding van Wim

zalig ding

Happy_T6_Cali 09:35
afbeelding van Happy_T6_Cali

Perfect gelukkig met onze California:
https://www.instagram.com/happy_t6_cali/

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws