Rijtest: BMW 218i Active Tourer (2018)

BMW 218i Active Tourer

De BMW 2 Reeks Active Tourer mag dan wel de meest atypische BMW in jaren zijn, hij scoort naar behoren bij de klanten. Schaaft de facelift de mindere kanten van deze kleine monovolume bij?

Laten we direct de grootste vraag beantwoorden: de voorwielaandrijving blijft behouden. Je mag er van vinden wat je wil, de Active Tourer-klant lijkt het alvast wel te kunnen smaken. Voor BMW een makkelijke klus, want bij MINI gebruiken ze al generaties lang voorwielaandrijving. Al is het geen kwestie van gewoon overplanten.

BMW ruilde de strakke rijkwaliteiten van de Mini-gokarts namelijk in voor wat een wat meer comfortabele ondergrond. Daarmee spreek je direct een andere doelgroep aan en daardoor komt deze kleine BMW op geen enkel moment in het vaarwater van de MINI.

BMW 218i Active Tourer

De relatief zachte rijeigenschappen - het blijft een Duitser en geen Fransman - konden ons zeker bekoren in ons dagelijks woon-werk verkeer en het obligatoire boodschappendoen. Dat hoor je toch te doen met deze wagen? De motor is meer dan krachtig genoeg om zich als eerste naar dat vrijgekomen parkingplekje te reppen aan de Carrefour. Ook om op de autosnelweg in te voegen heb je niet meer nodig. Behalve een motor die aangenaam aan het gaspedaal hangt, heeft hij de mogelijkheid om behoorlijk zuinig met zijn benzine om te springen. Gezinnen die op zoek zijn naar een zuinige en aangename familiewagen kunnen beter ook even gaan kijken bij BMW. Tegenwoordig zijn er zeven versnellingen beschikbaar op de Steptronic-automaat, in de praktijk uit zich dat in een lager verbruik. Die Steptronic-versnellingsbak past zich perfect aan het karakter van de wagen aan. Schakelen gebeurt amper voelbaar dankzij de dubbele koppeling en dan is de vraag of je iets anders wilt in deze Active Tourer.

Laat je die Eco-setting voor wat het is en wil je wat meer spelen met de wagen? Kies voor de “Sport”-instelling, nooit zullen we begrijpen waarom dit type wagens zo een knop nodig heeft. Maar de wagen heeft 'm nu eenmaal dus wie zijn wij om hem niet te testen. In Sport blijft de wagen langer in de hogere toerentallen hangen en geeft gevoelsmatig net wat meer koppel vrij waardoor een inhaalactie alweer dat tikkeltje vlotter lijkt te verlopen.

BMW 218i Active Tourer

Het is en blijft een natuurlijk een BMW - dat is zo cliché. Sportieve rijders worden beloond met een sportief verbruik. Als je van beide werelden wat wil profiteren dan kan je met een volle tank van 51 liter zeker 800 kilometer ver komen. Dankzij de regel van drie kunnen we concluderen dat ons gemiddeld verbruik zo op ongeveer 6,4 liter per 100 kilometer ligt. Zeker niet slecht te noemen voor een 1.5-liter turbobenzine blok met 140 pk en 220 Nm koppel.

2 Reeks busje

Er was een tijd waarin BMW alles makkelijker wou maken. De BMW 3 Reeks Coupé werd 4 Reeks en hetzelfde gebeurde met de 1 Reeks Coupé die opeens 2 Reeks Coupé werd gedoopt. Om alles weer een pak ingewikkelder te maken kwam BMW met een 2 Reeks Active Tourer. Een 2 Reeks die volledig anders is dan de “originele” 2 Reeks die eerst 1 Reeks als naam had.

BMW 218i Active Tourer

Voor een minibusje kan de 2 Reeks op uiterlijk gebied wel bekoren. De snoet is typisch ééntje die je van BMW gewoon bent met de niertjes en dagrijverlichting. BMW hertekende de koplampen zodat hij wat moderner oogt - voor de kenner. Tegenwoordig krijgt de 2 Active Tourer ook optionele LED-koplampen. Langs de zijkant is het een duidelijke familievervoerder. Een hoge daklijn waar je met veel moeite een sexy uiterlijk aan kan geven. BMW heeft het nog behoorlijk goed gedaan.

Achteraan herken je alweer de BMW-kenmerken zoals de achterlichten en daaruit voortvloeiende lijnen. Ohja, natuurlijk ook zijn logo, daar kan je niet naast. Achteraan valt ook op dat de wagen smaller is dan dat hij vanbinnen voelt. Onze algemene indruk van het uiterlijk van de wagen: Heel opwindend is het niet, maar moesten we ooit opzoek gaan naar een wagen uit die segment dan spreekt de 2 Reeks Active Tourer ons best goed aan. BMW monteert nog even twee uitlaten onderin de 2 Reeks AT, om toch het verschil met de pre-facelift aan te geven. Toch even vermelden dat onze Active Tourer niet de grootste familiebus van BMW is, deze eer is weggelegd voor de BMW 2 Reeks Gran Tourer.

BMW 218i Active Tourer

Hoge instap

Het is niet nodig om je in de wagen te laten vallen of je achteraf uit de wagen te heffen. De in- en uitstap kan vlot door de aangename rijhoogte en dat is wat veel mensen aanspreekt in dit type wagens. Eens je achter het stuur zit kom je meer van hetzelfde tegen. Moderne BMW’s geven klanten enorm veel herkenbaarheid en deze 218i Active Tourer is daar geen uitzondering op, al toont deze Active Tourer wat somberder dan bijvoorbeeld een 5 Reeks -wel met een enorm prijsverschil. Het multifunctioneel stuur ligt goed in de hand en daarachter zien we de herkenbare wijzerplaten.

BMW 218i Active Tourer

Het infotainmentsysteem is meer van hetzelfde waardoor je zonder enige moeite door alle onderdelen -navigatie, radio, telefonie, …- van de wagen kan scrollen met je vinger op het touchscreen of via het iDrive-systeem. Bedankt BMW dat we hier toch de keuze blijven behouden waar andere merken vaak naar één systeem toegaan. Alles werkt vlot en duidelijk, iets waar BMW ook wat aan werkte bij de facelift. Tegenwoordig kan je ook je telefoon draadloos laten laden of live verkeersinfo ontvangen op de unit.

BMW 218i Active Tourer

Die gedeeltelijk stoffen en lederen zetels - die we stiekem niet zo mooi vinden - geven ruim voldoende comfort en zijdelingse steun. Hier valt weinig kritiek op te geven. De interieurs van BMW zijn goed doordacht en eens je er met weg bent valt er echt zeer makkelijk met te leven. De plek binnenin is heel ruim bedeeld. Geen enkele plek in de wagen zal je naar extra ruimte doen wensen. Mocht je de 468 liter in de koffer wat aan de krappe kant vinden dan schuif je de achterbank - optioneel natuurlijk - maar even naar voor. Handige oplossing om die extra bak bier mee te krijgen.

BMW-se prijzen

Freude am Fahren - hoewel, met zo'n non-BMW - heeft natuurlijk zijn prijs. Een 2 Reeks Active Tourer start bij 27.550 euro en de 218i bij 29.500 euro. Tel daar die Steptronic bij en reken alvast op 31.600 euro. Enkele tierlantijntjes zoals 18-duims velgen, Sport-pakket, achteruitrijcamera, Head-Up display en je ziet de prijs stijgen tot 43.025 euro. Niet mals voor een goed uitgeruste familiebus uit het premiumsegment. Waar de Mercedes-Benz B-Klasse niet voor onderdoet. Toch hebben we moeite met die prijs als we weten dat een extreem uitgeruste Ford C-Max je 37.000 euro achteruit zet.

BMW 218i Active Tourer

Conclusie

De atypische BMW blijft een beetje de vreemde eend in de bijt. Geen probleem voor de gezinnen die graag een BMW wilden maar voordien niet op hun praktische wenken werden bediend. De kleine updates zijn amper de naam facelift waardig, al zorgen ze wel voor wat meer comfort en herkenbaarheid in de Active Tourer-reeks. Voor zover die nog niet opviel in het BMW-gamma natuurlijk.

Specificaties

Motor

1.5 turbo benzine

Vermogen

140pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

7-bak automatisch

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 460 kg

Topsnelheid

205 km/u

Prijs testwagen

€ 43 025.00

Prijs basismodel

€ 27 550.00

0 tot 100 km/u

9.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.40 L/100km

Min. kofferinhoud

468 L

Max. kofferinhoud

1 510 L

CO2-uitstoot

132 g/km

BIV

€ 349.00

Rijtaks

€ 207.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws