Rijtest: Kia Carens CRDi (2012)

Kia-carens-rijtest

Kijk maar eens goed rond hoeveel Koreaanse monovolumes je in ons straatbeeld ziet. Je kan ze op twee handen tellen en dan zit er meestal nog een personenversie van een bestelwagen tussen. Kia gaat dat nu veranderen, met de nieuwe Carens.

Dat is geen wens, dat is een vaststelling als we alle elementen van de nieuwe Carens optellen. Peter Schreyer introduceerde een heel nieuw design bij het opkomende Koreaanse merk en deze Carens neemt dat nu over. Het blijkt echter geen sinecure om een monovolume van de looks van de Cee'd te voorzien, dus werd een compromis gesloten. De vormen werden wat uitgerokken in de hoogte, te zien aan de grotere lichtblokken en grille, maar de Carens oogt ook een heel stuk lager dan andere mpv's. Monovolumes staan dus weer een stapje dichter bij de gewone personenwagen. Ook de daklijn werd aangepast, waardoor een heel lange, schuin oplopende voorruit je inkijk biedt in het interieur.

Kia-carens-rijtest

drie op een rij

Kia heeft ook werk gemaakt van het interieur. Onze versie heeft alvast een verzorgde kleurencombinatie, met een zwarte inleg. Daarin zit het multimediascherm verwerkt, al voelde het aanraken van dat scherm wat goedkoop aan, alsof het scherm zelf weg te drukken was. De navigatie deed verder goed zijn werk, al was het moeilijker om zaken op te zoeken wanneer we onderweg waren, omdat we onze blik op de weg wilden houden. Het stuur ligt goed in de hand maar ziet er wat plomp uit in dit verder fijn afgewerkte dashboard.

Kia-carens-rijtest

De Carens is verder ook uitgerust met allerlei snufjes; automatisch inparkeren, rijvakassistentie, stuurverwarming en zetelverwarming/koeling, al was dat laatste een beetje basic. Het zicht rondom is goed, dankzij de lage gordellijn en grote glaspartijen. Ook op de tweede zitrij - de Carens heeft er ook een derde als optie - is het goed toeven. De raampjes kunnen worden verduisterd en de inzittenden hebben zetelverwarming ter beschikking, iets wat we tot nog toe niet tegenkwamen in een monovolume in deze klasse. De achterste rij wordt een beetje stiefmoederlijk behandeld. Ze is er wel maar instappen vergt wat leningheid en de zitplaats zelf is allesbehalve ruim te noemen. Dat komt omdat de tweede rij op rails staat en ook de dalende daklijn zorgt voor een verlies aan (hoofd)-ruimte.

Kia-carens-rijtest

natuurlijke beweging

Onder de kap van de Kia Carens heb je keuze tussen twee benzinemotoren en twee dieselversies van de bekende 1.7 CRDi. Wij reden met de 136 pk-variant en stelden - tegen onze verwachting in - vast dat het verbruik op 8 l/100 km bleef steken, daar doen anderen een stuk beter. We merkten dat de motor bij optrekken wat onwillig is in lage toeren om dan plots in actie te schieten. Kia kiest een gaspedaal dat onderaan scharniert, dat zou beter de natuurlijke beweging in de enkel van de chauffeur volgen maar vraagt wat gewenning bij het gas geven.

Kia-carens-rijtest

overbodige stuurbekrachtiging

Rijden zelf gebeurt comfortabel, al is de demping van putten of harde dwarsribbels nogal strak. Het sturen zelf voelt weinig direct aan, Kia biedt hier de mogelijkheid om de bekrachtiging in te stellen, al leerden we al bij andere modellen dat de verschillen tussen 'comfort', 'normal' en 'sport' miniem zijn. Wie op de snelweg rijdt, kan al eens wat windgeluiden gewaar worden, toch is het interieur verder vrij van omgevingsgeluiden en is de motor ook stil eens hij op toeren is.

nog steeds lucky 7

Een nieuwe Carens rijd je voor 20.990 euro in Loungeversie met 1.6 benzinemotor en 135 pk. Daar kan je ook een 1.7 CRDi met 115 pk kiezen. Wij reden echter met de topversie, de Sense met 1.7 CRDi 136 pk-motor (27.990 euro). Helemaal bovenaan staat de 2.0 GDi met 166 pk, al zul je die in ons land alvast weinig tegenkomen. De prijs zit alvast goed, al kan je niet meer zeggen dat de Kia's prijzenkrakers zijn. Wel bieden ze 7 jaar (of 150.000 km) garantie en bieden ze even lang gratis kaartupdates aan. Vooral de garantie is iets waar je bij andere merken lang kan naar zoeken en is een voordeel voor wie wat meer zekerheid wil inbouwen.

Kia-carens-rijtest

Conclusie

In zevenzitsconfiguratie blinkt de Carens dan misschien niet uit, het is een heel fijne wagen om met vijf personen in te vertoeven. De looks leunen dichter aan bij de Cee'd SW en dat is een pluspunt. Ook de hand van Schreyers nieuwe Kia-design is goed te zien in deze wagen. Ook het rijgedrag leunt dichter aan tegen dat van een SW. Het lijkt ons dat deze Carens de vorige grijze generatie snel kan doen vergeten.

Specificaties

Motor

1.7 CRDi, vier-in-lijn diesel

Vermogen

136pk

Koppel

331 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 492 kg

Topsnelheid

191 km/u

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

536 L

Max. kofferinhoud

1 694 L

CO2-uitstoot

134 g/km

BIV

€ 173.71

Rijtaks

€ 266.90

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws