Rijtest: Volkswagen Golf Bluemotion

Volkswagen Golf Bluemotion 1.6TDI

Al jaren dé referentie die Golf. Nu beweert hij nog eens gemiddeld 3,8 l/100km te verbruiken, en dat zonder prestatieverlies. Benieuwd of de Golf zijn reputatie kan waarmaken.

De Golf 5 is nooit echt een heel spannende auto geweest. De 6 is met zijn iets hoekiger uiterlijk  wel een verbetering op de 5. Desondanks blijft hij, zeker is deze basis Bluemotion spec, een saaie wagen om naar te zien. Maar er zijn nu eenmaal mensen die saai aangenaam vinden, of toch tenminste niet storend. De Golf is vooral herkenbaar, en met een stel mistlichten, een paar chroomrandjes en grotere velgen kan je de Bluemotion een stuk opleuken. Nog een voordeel van de typische hatchback-koets is het zicht rondom. Overal goed kunnen zien is nog altijd een zeer belangrijk veiligheidsaspect en het geeft je ook vertrouwen.

Volkswagen Golf Bluemotion 1.6TDI

Vanbinnen heeft het koetswerk natuurlijk een positieve invloed op de binnenruimte. De koffer is makkelijk bereikbaar en kan tot maar liefst 1.305 liter worden vergroot door de zetels naar voren te klappen. In 99% van de gevallen is de koffer met zijn 350 liter zeker groot genoeg. Verder is  alles super afgewerkt met goede materialen. Die afwerkingsgraad moet niet onderdoen voor de Audi A3, en na een tijdje ga je het echt appreciëren. De Bluemotion heeft uiteraard een schakelindicator aan boord. Zo zet hij je aan om bij 1.500 tpm op te schakelen zodat je kan cruisen op 1.100 tpm. De motor heeft geen problemen met 1.100 en je rijdt heerlijk stil.

Volkswagen Golf Bluemotion 1.6TDI

De motor is natuurlijk het opzet van deze test. In de Bluemotion zit een 1.6 liter viercilinder diesel met 105 pk en 250 Nm. Daarmee sprint deze Golf in 11,3 seconden naar 100 km/u en heeft hij een top van 190 km/u. Echt geen cijfers om je voor te schamen, tijdens het rijden heb je ook nooit het gevoel kracht tekort te komen. Dat komt mede omdat de 1.6 bij 1.500 tpm al over zijn maximum koppel beschikt. De bestaansreden van de blauwe Golf is uiteraard zijn verbruik en bijhorende CO2 cijfers. De Bluemotion moet een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100km kunnen halen en stoot daarbij 99 g/km CO2 uit. Daarmee valt hij vanzelfsprekend onder de 105 g/km-grens zodat hij 15% ecobonus meekrijgt en een fiscale aftrekbaarheid van 90%.

Tijdens onze test waren de temperaturen rond het vriespunt. Ideaal is dat niet, en dat zien we zeker terug in de verbruikscijfers. Wij hadden een laagste gemiddeld verbruik van 5,0 l/100km (1 op 20). Een stuk verwijderd van de fabrieksopgave, maar toch was het indrukwekkend hoe snel de Golf aan die 5 liter geraakte. Zelfs bij korte ritten moet je maar even cruisen in de verlengde 4de of 5de versnelling en de boordcomputer geeft al snel iets tussen de 5,0 en 5,3 l/100km aan.

Volkswagen Golf Bluemotion 1.6TDI

Zoals eerder vermeld doet de motor zijn werk enorm stil. Zo stil dat je niet meer op je gehoor kan af gaan om hem in het zuinigste verzet te kunnen zetten. Dat draagt natuurlijk alleen maar bij tot het algemeen comfort. Het comfort is voor deze C-segmenter trouwens zeer dik in orde. De Golf sprokkelt daar echt punten tegenover zijn concurrenten, je voelt gewoon dat ze bij Volkswagen de ervaring en know-how hebben op de vering perfect op punt te stellen om zo het midden te houden tussen comfort en rij-eigenschappen. Het korte dashboard zorgt er voor dat je dicht genoeg tegen de ruit zit en het stuur geef net voldoende feedback zodat je zelfs op deze ecobanden leuk door de bocht kunt scheuren. Mocht het mis gaan in de bocht, kan je altijd rekenen op de 5 Euro-NCAP die de Golf recent behaalde.

Volkswagen Golf Bluemotion 1.6TDI

Het is natuurlijk een cliché, maar de Golf blijkt toch weer de referentie te zijn in zijn klasse. De 1.6 TDI is koploper bij de kleine diesels en de Golf 6 had zijn strepen al verdiend. Met dé referentie rondrijden heeft wel zijn prijs. De Volkswagen Golf Bluemotion begint bij 21.440 euro. In die vanafprijs hadden we er wel graag cruise control op zien zitten, maar zelfs dat zit niet standaard op deze zuinige Golf. De optielijst is bijna net zo premium als die van Audi, dus die prijs kan alleen maar de hoogte in gejaagd worden. Niet echt, want zolang je er nog van kan profiteren krijg je die 15 % korting. Samen met de overheidspremie op roetfilters gaat er in één klap 3.326 euro af van de Bluemotion-prijs, waardoor hij op 18.014 euro komt. Niet mis die premie, en ik zou ook niet verschieten mocht na het afschaffen of verminderen van de premie die 18.014 euro behouden blijven. Bij Volkswagen moeten ze gedacht hebben dat hun Golf ook mee kan aanschuiven in het premium rijtje in zijn klasse. En ongelijk kunnen we ze niet geven.

Volkswagen Golf Bluemotion 1.6TDI

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Hans Van Herreweghe
Dank aan D'Ieteren VW Import

Laatst gepubliceerd

Reacties (25)

Plaats een reactie
Treg 17:28
afbeelding van Treg

Hmmm, 'k zou graag is met dit type motor rijden. Ik haal met een 1.9TDI 105pk nu al makkelijk 5 liter ze. :)

Pieter Aertgeerts 10:09
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Liever centje meer en voor de GTD, een droom auto in dit segment.

Anonieme gebruiker 22:35
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb hem gekocht , al heel veel goede reacties op gehoord ze vooral voor woon-werk verkeer de ideaale auto :-) ook wel genoten van een zeer goede korting !! anders had ik deze ook nooit gekocht.

Anonieme gebruiker 10:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik heb hem al besteld in januari bij autosalon en normaal gezien moest die eind maart komen en nu hebben ze twee weken boven op gedaan! maar ik heb véél korting gehad laten we zeggen +- 7000 euro normaal kost het 26000 euro..en nu maar weer wachten duur wel lang...

harrie 23:09
afbeelding van harrie

een geweldige oto

patjehds 09:53
afbeelding van patjehds

heb hem pas gekocht geweldige wagen om mee te rijden.
heb heel veel korting gehad anders had ik hem niet gekocht
maar ja ook blijft hij de meerwaarde achteraf behouden

Wimmeke 14:03
afbeelding van Wimmeke

Ik heb er sinds feb 10 een in m'n bezit. Een tikkeltje te saai naar m'n mening. (en zonder korting had ik hem niet gekocht).
verbruik gaat niet onder 5 liter (ben ik nu een tree-hugger? :))
Voor de rest: top auto!

franky 14:42
afbeelding van franky

ik vind hem mooi weinig opvallend dat wel maar zijn er nu al niet te veel opvallende wagens een auto is nog altijd geen meubelstuk he

Anonieme gebruiker 15:32
afbeelding van Anonieme gebruiker

spijtig dat de golf bluemotoin niet verkrijgbaar is met xenon verlichting anders vind ik hem een mooie auto

heeft iemand soms ervaring met de vw golf 2.0TDI en ook met de automaat DSG.

Danny 16:18
afbeelding van Danny

Vorig jaar April blue motion gekocht,valt tamelijk goed mee
Opgegeven verbruik is lachwekkend kom niet onder de 5 liter tenzij op autostrade en tegen minder dan 120 km p/u

ronny roland 20:18
afbeelding van ronny roland

Als je die bllue motion koopt dan moet je veel kilometers rijden om je roetfilter op te warmen en veel op de autostrade rijden om hem te kuisen. Velen kopen hem omdat ze die premie geven en dat is verleidelijk terwijl ze niet eens 12000 km rijden dan kun je problemen krijgen met die roetfilter die algauw 800 euro kost. dan kunnen de kosten hoog oplopen. Heeft er al iemand problemen gehad met die roetfilter?

Anonieme gebruiker 08:14
afbeelding van Anonieme gebruiker

Wat roetfilter betreft. Een maal per maand eens autostrade doen + 20 km is al voldoende om uw filter te kuisen.
Valt dus wel mee.

Anonieme gebruiker 21:10
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb sinds januari een bluemotion, goede wegligging, motorgeluid zeer goed gedempt, prestaties zeer matig, verbruik tussen 5,5 en 6 liter wat met andere wagens met hoger vermogen en meer rijplezier ook haalbaar is, waarom geen zesversnellingsbak?
ga verschillende auto's grondig testen vooraleer je een golf bluemotion koopt

Anonieme gebruiker 20:39
afbeelding van Anonieme gebruiker

na stilleggen van de motor hoor ik structureel 4 identieke "tikken" onder de motorkap. is dat normaal?
greetz

Anonieme gebruiker 08:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik zit op een gemiddeld verbruik van 4.4 liter. En dit zonder echt moeite te doen om dit te halen.
Toen ik wel eens moeite heb gedaan heb ik hem tot op 3.9 gekregen. En dit door gewoon de schakelindicator te volgen.

Anonieme gebruiker 11:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb hem nu 2 jaar en heb ook een gemiddeld verbruik van 5.5L. Heb wel gemerkt dat hij minder verbruikt bij traag rijden... heel traag rijden.

jam H 00:52
afbeelding van jam H

we hebben hem nu 4 maanden, gebruikt nu 5,5 l minder dan in het begin 6 l hebben nu 11000 km, winterbanden gaan er nu af, wie weet of je 17 inch velgen op een bluemotion mag zetten, dan kan ik de winterbanden op de originele velgen laten staan,heeft iemand hier mee ervaring in verband met de eco premie of dit mag, of wat dan de gevolgen kunnen zijn ?

Anonieme gebruiker 15:11
afbeelding van Anonieme gebruiker

Onze bluemotion diesel hebben wij nu 21 maanden ,kilometerstand c.a. 38000 kilometer, het gemiddelde gebruik ligt tussen de 4,7 en 4,8.
Om dit verbruik te halen moet je je rijstijl wel aanpassen. Bij lange ritten in het begin rustig en
regelmatig rijden, totdat je verbruik beneden de 4,5 daalt. Bij goed weer haal je op de snelweg
aan het eind van de rit 4,1 of 4,2.

Golfjongen 13:21
afbeelding van Golfjongen

Ik ben van plan een Blue motion te kopen 1.6l 105 pk, ik kom van een Golf Rabbit 1,9l 100 pk. Hoop dat hij hetzelfde of beter presteert. Momenteel zag ik een actie met de Last Edition.

Iemand idee hoeveel de auto in offerte kost met alle kortingen af

nick 18:08
afbeelding van nick

euhm ik hem men oto gechipt maar ik zou nog meer wille kan iemand mij helpen

Dens 22:27
afbeelding van Dens

Heb nu een variant 1.6 TDI bluemotion en hij bevalt me best. Rijd heerlijk en haal makkelijk de 1000 km met een tank. Voor een Opel Vectra 2.2 TDI heb ik hem ingeruild die natuurlijk wel een stukje sneller en pittiger was. Overigens ook een heerlijk bakkie.
Altijd Opel rijder geweest, had bijna de Insignia gekocht, maar wilde iets kleiner en kwam mede door mijn vrouw op de Golf Variant terecht. Wat me vooral toch opvalt is dat de materialen van de VW vergeleken met de Opel veel beter is.
In alles ben ik positief verrast qua rijstijl, materialen en verbruik. Heerlijke auto voor mijn gezin.
Laadruimte en ruimte binnen was bij Opel was wel vele malen groter, logisch maar dat is het enige negatieve dat ik op kan noemen als ik de VW vergelijk met de Opel e wat me wel opvalt is als het raam een stukkie open hebt bij regen , drupt het naar binnen, dat had ik bij de Opel niet.

Dens 22:36
afbeelding van Dens

Ps. Met de Opel kwam ik haast niet verder dan 500 km met een volle tank, dus dat scheelt me de helft vergeleken met de Golf.

Matthias 18:18
afbeelding van Matthias

Heb de 2.0 TDI versie van de golf, met een gemiddeld verbruik van 4,2. Of beter een dikke 1200km met een tank van 60L. We rijden hiervoor niet speciaal trager, gewoon de maximaal toegelaten snelheid. Vraag me wel af waarom hier iedereen zit te knoeien om met de 1.6 TDI een laag verbruik te halen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws