Rijtest: Mini Cooper D Camden

Rijtest: Mini Camden D

Mini vierde recent z’n 50ste verjaardag en dit werd onder andere in de bloemetjes gezet met de Camden en de Mayfair versies van het bekende Mini concept. Autofans ging op stap met die eerste om te zien wat er nu zo speciaal is.

Het eerste waar de Camden mee kan opscheppen is de nieuwe ‘mission control’, een systeem met twee stemmen die langs de ene kant veiligheidstips zoals de gordels meegeven maar ook de sfeer proberen te zetten. De mannelijke stem moet de motor voorstellen terwijl z’n vrouwelijke tegenhanger de ‘coach’ of het koetswerk vertegenwoordigd. Een plezante gimmick al kan het de meer serieuze bestuurder reeds na een half uurtje best teveel worden. Gelukkig hebben de ingenieurs een handig knopje voorzien waarmee dit hele systeem kan worden uitgeschakeld. Deze mission control hoort samen met een Harman/Kardon Hifi systeem dat dik z’n geld waard is.

Rijtest: Mini Camden D

Uiterlijk onderscheidt de Camden zich door de opvallend witte kleurstelling, ‘White Silver’ genaamd. De zilveren strepen op de spiegelbehuizingen, het Camden teken op de ‘side scuttles’ en de 17” lichtmetalen velgen zijn meer tips dat het hier gaat om de Camden. De bi-xenon koplampen zijn in optie verkrijgbaar maar dankzij de zwarte behuizing geven ze de Camden een net wat stoerdere look mee.

Rijtest: Mini Camden D

Die lijn wordt in het interieur doorgetrokken met hetzelfde gestreepte patroon op het dashboard. Een lederen sportstuur behoort ook hier tot de standaarduitrusting net als de matten en zetelbekleding. Beiden zijn voorzien van een subtiel streepje met opnieuw een knipoog naar de Camden versie. Het zorgt samen voor een opfrissing van het sowieso al niet bepaald saaie Mini-interieur. De invloeden van BMW zijn hier duidelijk merkbaar en dit is allerminst een slechte zaak. Ze hebben een mooi vormgegeven interieur afgeleverd dat niet opgaat in de grijze massa maar toch op het vlak van bouwkwaliteit en ergonomie goede punten scoort.

Rijtest: Mini Camden D

Met deze zoveelste speciale editie zou je bijna gaan vergeten dat het hier eigenlijk gaat om een basis Mini, die weliswaar goed uitgerust is maar verder geen sportieve aspiraties heeft. Toch krijg je van dit chassis meer rijplezier terug dan van menig concurrent dat zit op te scheppen met adaptieve ophanging en andere snufjes. De Mini is hét bewijs dat een degelijk afgesteld onderstel zowel comfortabel als plezant kan zijn. Het bekende Mini kartgevoel is dus niet enkel voorbehouden voor de S modellen. Een klein minpuntje is het feit dat de ophanging wat moeite heeft met oneffenheden die minder dan loodrecht genomen worden. Dan worden de zijdelingse krachten vrij stevig naar het stuur doorgegeven, een schoonheidsfoutje dat mogelijk te wijten valt aan de 17 inchers.

Rijtest: Mini Camden D

Zelfs in combinatie met de 1.6 dieselmotor verlies je niets van die sportiviteit. De 110 pk sterke krachtbron spreidt het vermogen mooi over het gehele toerentalbereik waardoor je weldegelijk kan spreken van een bepaald snelheidsgevoel. Op zowat alle verschillende verkeerssituaties heeft de 1.6D een antwoord. Zowel stoplicht acceleraties als snelwegsituaties zijn geen enkel probleem en worden voorbeeldig afgewerkt. Dat hij op de koop toe nog eens zuinig is wanneer jij het wil lijkt het beste van twee werelden te verenigen.

Een standaard Mini Cooper D Hatch kost je €21.300 waar de Camden nog eens dik €4.000 bovenop doet, al krijg je er dus wel een hele hoop voor terug. Ga je voor de S versie dan moet je iets meer dan €28.000 neerleggen.

Met dank aan BMW België Luxemburg

Tekst en foto’s: Joeri Mertens

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:51
afbeelding van Techno Patat

leuk filmpje :)! mogen er voor mijn part meer van komen :)!

eventjes over dat systeempje, wat zeggen die stemmen dan precies tegen je?

yannick D 23:14
afbeelding van yannick D

dat praten is DEGOUTANT!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws