Rijtest: Opel Ampera

OPEL ampera

Toen Chevrolet de Volt presenteerde was het vrijwel happen naar lucht bij de concurrentie. De grootste spelers op de groene markt zijn natuurlijk de Toyota Prius, Honda Insight en laten we vooral full electrics als de Renault Fluence Z.E. niet vergeten. Al behoren ze tot een andere klasse. (Plug-in-)hybrides en 100% elektrische aangedreven wagens berusten op een heel andere technologie dan welke we jullie vandaag voorschotelen...

De Opel Ampera is dus een afgeleide van de Chevrolet Volt. Hoewel ze optisch enkele verschillen vertonen werden ze op en met identiek dezelfde technologie gebouwd. De Ampera is geen conventionele hybride of geen plug-in hybride en ook 100% elektrisch is hij technisch gezien niet. Wat is het dan wel? Het is een E-REV. Een E-wat? Extended Range Electric Vehicle. Hoe het werkt is redelijk simpel: de hoofdcomponenten zijn de elektrische motor, de lithium-ion accu en een verbrandingsmotor die functioneert als generator. De elektrische motor is degene die de wielen aandrijft, de verbrandingsmotor - een 1.4l ecotec - is op geen enkele manier verbonden met de wielen. De verbrandingsmotor kan enkel stroom leveren aan de accu of rechtstreeks aan de elektromotor. Hoe dit zich vertaalt naar de praktijk: met een volledig opgeladen accu doet de Ampera ongeveer 55 kilometer. Die afstand rijd je 100% op batterijvermogen. Als de spanning in de batterij een minimum bereikt treedt de 1.4 benzine motor in werking en laadt die de batterijen op. Vraag je veel kracht dan kan de Ampera de benzinemotor zijn energie rechtstreeks naar de elektromotor sturen (enkel bij lege batterij). De batterijen worden tijdens het rijden ook opgeladen vanaf het moment dat je het gaspedaal lost of op de rempedaal duwt. Zo, de werking is duidelijk? Laten we het dan over de rijkwaliteiten hebben...

OPEL ampera

Vanaf het moment dat je plaatsneemt in de Ampera zie je dat je in een moderne technologierijke wagen zit. Een gevoel dat je bijvoorbeeld helemaal niet hebt bij een Renault Fluence Z.E. Goed, starten maar. Een druk op de power-knop en behalve wat lampjes en schermen die aanfloepen zien of horen we niets dat erop wijst dat de wagen gestart is. We zetten de wagen in Drive en we vertrekken. In complete stilte rijden we van de parking af. Dan op naar de grote baan en daar voelen we meteen het grootste voordeel van elektrische aandrijvingen: alle kracht direct voorhanden. De Ampera heeft een 150 pk sterke motor (de elektrische dus) en wel 370 Nm koppel. Dat maakt dat de Ampera een heel vlotte auto is. Het is bijna niet anders uit te drukken zonder het woord 'genot' te gebruiken. In complete stilte kunnen rijden met een behoorlijk koppel dat echt aan het gaspedaal (hier moeten we een ander woord voor verzinnen binnenkort) hangt. De rijkwaliteiten gaan natuurlijk verder dan stevig accelereren en vlot hernemen. Het laag en centraal plaatsen van het batterijpak biedt ons een wagen met een bijna ideale gewichtsverdeling en een optimaal zwaartepunt. Het betere bochtenwerk is misschien niet iets wat je met de Ampera zou linken, uitgaande van zijn overduidelijke “groene” uiterlijk. Al zit je daar dan toch fout. Hij laat zich heel zacht en zelfzeker door de bocht wringen en zelfs bij hogere snelheden geeft hij geen kik. Het is een wagen die je met vertrouwen bestuurt en hij is op dat vlak niet te vergelijken met zijn hippie-concurrenten. Al was de lage voorbumper toch één minpunt waar ik me erg aan stoorde. De bumper is onderaan voorzien van soort aerodynamische plastic lip. In de praktijk was dit een vluchtheuvelschraper. Je moet echt zeer voorzichtig te werk gaan wil je geen gekraak van het plastic dat de heuvel raakt. Een overbodig item me dunkt.

OPEL ampera

De Ampera is onvermijdelijk uitgerust met tal van gadgets en metertjes die aangeven hoe zuinig je al dan niet bent. Op het scherm dat de taak van instrumentencluster overneemt zie je onder meer de batterijstatus, bereik met en zonder benzine en een groen balletje dat mee beweegt met het accelereren en vertragen van de wagen. Een G-kracht indicator waarbij het doel dus is het balletje zoveel mogelijk in het midden te houden. Zo rijd je rustig en verbruik je uiteraard een pak minder. Er zijn ook vier rij-modi: Normal, Sport, Mountain en Hold Charge. Normal en Sport spreken voor zich. De andere leggen we kort even uit. Mountain past de wagen aan zodat hij zo min mogelijk de batterij gebruikt om deze als “boost” te gebruiken bij het aanvangen van je bergbeklimming. Natuurlijk moet je dit wel inschakelen vooraleer je de berg omhoog gaat. Hold Charge komt dan weer van pas als je in alle rust door de stadskern wil rijden bijvoorbeeld. Zodra je voor Hold Charge kiest gaat de benzinemotor spanning leveren naar de elektromotor. Als je dan puur elektrisch wil rijden zet je hem terug in normaal et voila, terug in stilte verder op batterijvoeding. De batterij is trouwens in iets meer dan vier uur tijd opgeladen. Je kan optioneel een vaste thuislader krijgen maar de compacte draagbare versie met 6 meter kabel zit er al van aankoop bij en doet het ook perfect via 99% van de stopcontacten. Dat gaat trouwens als een fluitje van een cent: thuiskomen, stekker in je wagen, even wachten op het geluidsignaal en het groene lampje op het dashboard en klaar. Wil je weten wanneer je wagen terug opgeladen is dan kan je op de boordcomputer dit meteen aflezen.

OPEL ampera

Wat verbruikt hij nu echt? Wij gebruikten de Ampera exact zoals we eender welke wagen zouden gebruiken. Woon werk verkeer van 80km per dag + 10 km per dag aan boodschappen en een lange rit van 180 km. Na de testperiode konden we het verbruik van 2,5 l/100 km aflezen. Dit kan volgens ons nog lager maar de opgegeven 1,6 l/100 km wordt moeilijk. Als je dagelijks minder dan +/- 65 km rijdt dan zal je zelfs helemaal niets verbruiken en moet je enkel wachten op je maandelijkse energiefactuur. Hoeveel het exact kost om de Ampera te voorzien van een volle batterij is nergens opgegeven maar ligt waarschijnlijk rond de 2 euro. Rijd je meer, dan is het vanzelfsprekend dat je (benzine)verbruik mee zal stijgen. 

OPEL ampera

Als voorlaatste punt toch even het interieur aanhalen. De pluspunten zijn de lederen zetels die evengoed aanvoelen als ze er uit zien. Ook achterin heeft men hetzelfde comfort en een redelijk riante beenruimte. Die gaat helaas ten koste van de kofferruimte. Met 310 liter is deze eerder aan de krappe kant. Ook iets waar ik vreemd van opkeek was het stoffen hangmatje dat werd gebruikt als hoedenplank. Totaal nutteloos naar mijn mening. Op het eerste zicht oogt alles heel knap en modern maar de afwerking is dan weer nét niet dat, ondanks de toch wel premium prijs van ruim 45.000 euro. De boordcomputer is alles behalve gebruiksvriendelijk te bedienen. Meer zelfs, het is moeilijk en de bediening is irritant doordat bijna de hele midden console is uitgerust met touch-bediening. Meermaals per ongeluk ergens op drukken was dagelijkse kost.

OPEL ampera

Als laatste punt even de Ampera versus België plaatsen. In tegenstelling tot de Renault Z.E. en Nissan LEAF kan de Ampera niet genieten van dezelfde fiscale voordelen. Dat is jammer want die voordelen zijn best groot: gratis parkeren, behoorlijk terugkrijgen van de belastingen en geen wegentax. De Ampera wordt dus in het vakje hybride geschoven.

Conclusie
De Ampera heeft geweldige rijkwaliteiten en bezorgt de bestuurder een opperbest gevoel. Maar de technologie kost de constructeurs handenvol geld. Geld dat zich laat vertalen in knappe technologie, maar niet in afwerking en ergonomie van bijvoorbeeld het infotainmentsysteem. De Ampera hoort net als de Volt tot een select clubje waar elektrisch rijden relevant wordt. Met een totaal rijbereik van goed 500 kilometer hoef je jezelf geen vragen te stellen bij woon-werkverkeer. Ruim 75% van de Belgen zullen met een Ampera voordeel halen aan de pomp maar weegt dat wel op tegen de hoge aanschafprijs?

Tekst & foto’s: Yannick Degroeve
Met dank aan Opel Belgie

Specificaties

Motor

Elektrisch

Vermogen

150pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

elektrisch, rechtstreeks

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 732 kg

Topsnelheid

169 km/u

Prijs testwagen

€ 48 500.00

Prijs basismodel

€ 45 600.00

0 tot 100 km/u

9.00 sec

Gemiddeld testverbruik

2.50 L/100km

Min. kofferinhoud

310 L

Max. kofferinhoud

1 005 L

Auteur: Yannick
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 17:28
afbeelding van Wim

2,5 L/100km moet wel goed voelen :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws