Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

Bij Opel ontwierpen ze een strakke driedeurs en doopten die Astra GTC, de tweede generatie intussen. Behalve de spiegelkappen en de antenne heeft de wagen echter weinig gemeen met zijn vijfdeursnaamgenoot. De sexiness druipt er alvast van af, benieuwd of hij ook op de weg kan overtuigen?

Opel pakte het grondig aan bij de nieuwe Astra GTC. De vorige versie had al meer coupé-ambities dan de hele rist driedeurs Astra's die hem voorging, deze nieuwe GTC gaat nog een stap verder. Zo werd de wielbasis verlengd, kreeg de daklijn een flinke tik en werd ook het chassis bijgewerkt. Opel wil hem daarmee een sportievere inborst geven, aangezien die opvolger van de Calibra er maar niet lijkt te komen en de Astra GTC de enige coupé in het gamma blijft. Hij oogt alvast sportief, met zijn lage gestrekte daklijn en brede schouders. Ons testexemplaar had dan nog eens 20 inch grote velgen, de grootste die op de optielijst te vinden zijn. Toch zijn er nog andere zaken die je wagen wat opvallender kunnen maken. Een lakkleur in rood of felgeel bijvoorbeeld, of de OPC-line koetswerkaanpassingen, in afwachting van die échte OPC.

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

Ook de ophanging werd dus aangepast. Opel maakt gebruik van een aangepast systeem om de voorwielen op te hangen, door Opel de HiPerStrut genoemd. Het systeem werd overgenomen uit de Insignia OPC en heeft kortere assen dan een conventionele ophanging, waardoor er minder wrijving is tussen de wielen en de besturing. In de praktijk komt het erop neer dat Opel de motor van de stuurbekrachtiging dichter bij de wielen monteert en de torsie vermindert, waardoor de voorwielen makkelijker met het vermogen omkunnen. Dat kunnen ze ook, al heeft deze Astra GTC met 2.0 CDTI niet het meeste vermogen op dit moment. De 165 pk komen ook op een vreemde manier vrij, de motor heeft nog steeds een klein turbogat onder de 2.000 rpm, waardoor de motor plots een stamp krijgt eens hij boven die grens gaat. Toch laat de motor zich schakellui rijden, wat aangenaam cruisen ten goede komt. Je hoort de motor overigens duidelijk werken tijdens het accelereren, al is dat geronk een pak minder eens je op kruissnelheid bent(2.000 rpm bij 120 km/u), een koppel van 350 Nm zorgt er trouwens voor dat de hernemingen ook vlotjes verlopen. Een zuinigheidskampioen is deze motorisatie niet, al is 6,2l/100 km niet slecht.

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

Onze Opel Astra GTC was uitgerust met Flexride. Dat is de variabele ophanging van Opel, waarbij je er met een druk op de knop voor zorgt dat ophanging en rijgedrag comfortabeler of sportiever aanvoelen. Voor een wagen als een Astra GTC verwachten we eigenlijk standaard de sportinstelling (terwijl het eco-lampje wel de hele tijd blijft branden), al bleek het wisselen tussen de instellingen deze keer weinig verschil te geven in aanvoelen van de wagen, behalve de stevigheid van de stuurbekrachtiging. Een beetje een gemiste kans, want bij het besturen van de wagen wil je op sommige momenten net dat ietsje strakker door de bocht. Zeggen dat we het systeem overbodig vonden, is echter overdreven, want het wisselen tussen de verschillende standen is wel degelijk fijn. Wel jammer dat de wagen de gekozen instelling vergeet wanneer je de motor uitzet.

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

Wie plaatsneemt achter het stuur van de Opel Astra GTC voelt zich dra thuis. Net als bij de Zafira die we eerder meenamen, ademt alles de Opel-stijl. Knoppen en hendels zijn vertrouwd en ook de werking van het navigatiesysteem heb je snel onder de knie. De zetels zijn verder in 8 verschillende manieren instelbaar, zodat iedereen wel de juiste rijhouding kan vinden. Over de steun van de zetels waren de meningen op de redactie wat verdeeld, mensen met een gevoelige rug kiezen misschien beter niet voor de sportzetels. Het zicht achteruit is wat beperkt, al is het wat je kan verwachten van een coupé. Je hebt wel steeds het gevoel met een erg brede wagen onderweg te zijn, vanwege de uitgeklopte wielkassen die zich telkens laten zien in je buitenspiegels. Het zicht schuinlinks vooruit wordt wat belemmerd door de schuine A-stijl, nadelig als je wat sportiever door de bocht linksom wilt. Het is op zich niet donker in het interieur, toch biedt Opel een panoramische voorruit aan (optie, 1.200 euro), net zoals bij de vorige generatie GTC en de Zafira Tourer. Wat verder opvalt is dat de achterste inzittenden niet de pineut zijn in deze coupé. Vanwege de langere wielbasis hebben de achterste passagiers namelijk veel ruimte. Ook de daklijn duikt net laat genoeg om voldoende hoofdruimte te bieden wanneer je niet de grootste man op aarde bent. De koffer lijkt op het eerste zicht klein, al bedriegt de schijn want de bodemplaat is verstelbaar (optie, 55 euro). Zo krijg je een volume van 375 liter.

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

De Opel Astra GTC is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, Enjoy en Sport (+2.250 euro ten opzichte van de Enjoy). De kleinste Astra GTC is de 1.4 met 100 pk, die kost net geen 20.000 euro (19.550 euro om precies te zijn). Daarnaast is er ook de 1.4 Turbo met 120 of 140 pk en een 1.6 Turbo met een stevige 180 pk (vanaf 24.100 euro in Enjoy-uitvoering). Bij de diesels heeft Opel de 1.7 CDTi in de aanbieding, met 110 of 130 pk. Bovenaan het gamma staat dan de 2.0 CDTi met 165 pk (160 pk in combinatie met automaat). De Sport-uitrusting omvat onder andere de elektronische airco, een sportstuur en sportzetels, cruise control met snelheidsbegrenzer en sfeerverlichting in de portieren.

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

De concurrentie in deze klasse is er zeker, al mankt Renault met de Mégane coupé wat achterop door geen diesel aan te bieden van hetzelfde vermogen als onze test-Astra. Bij Volkswagen zien we de Scirocco (eerder dan een driedeurs Golf) die als 2.0 TDI 170pk op 28.300 euro uitkomt. Voor dat geld krijg je dan nog een iets sportievere uitstraling. Gaan we nog wat verder kijken, dan kan je ook de Hyundai Veloster erbij betrekken, al heeft deze geen dieselvariant. Van de Ford Focus staat er zelfs geen driedeursvariant in de catalogus. Wil je de dynamiek verder uitdiepen, dan kan je ook bij de Audi A3 of BMW 1-reeks gaan kijken, al vallen deze erg nipt op de grens van de beoogde concurrenten.

Rijtest: Opel Astra GTC 2.0 CDTi

De Opel Astra GTC is een wagen die je op je oprit wil hebben staan. De lijnen zitten goed, de dikke velgen eronder kloppen in dit plaatje. Daarbij is het jammer dat de motor de zwakke(re) schakel is in het verhaal. Zelfs met de strafste diesel onder de kap heeft de Astra GTC het moeilijk om de beloofde sportiviteit in het uiterlijk om te zetten in een opwindend rijgedrag. Hij gedraagt zich baanvaster dan een Astra berline en wil graag met je gaan spelen maar een echt trainingspak hoef je er niet voor aan.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Specificaties

Motor

2.0 CDTi turbo diesel

Vermogen

165pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 393 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 31 100.00

Prijs basismodel

€ 19 550.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 165 L

Auteur: Sven
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Yvesw 14:25
afbeelding van Yvesw

AAAARGH een turbogat... Ik krijg al het koudzweet! Die laatste foto toont echt wel een lelijk hoekje van de wagen. Een overgestylede achterkant...
En 30.000 euries is veel voor een Astra die er niet zo speciaal uitziet...

Techno Patat 14:40
afbeelding van Techno Patat

Ik vind 20k nog meevallen, zeker vergeleken met de 30k voor een VW scirocco!

En de testwagen ziet er wel z'n 30k waard uit eigenlijk! Al zou ik al tevreden zijn met de 19 inch velgen, die 20's vind ik persoonlijk ietwat te groot!

Over dat turbogat: Dat zou toch niet meer mogen de dag van vandaag, gebruik dan een kleinere turbo erbij of een variabele turbo hé ... Hoewel het wel het sportievere karakter extra benadrukt als er onder de 2000 RPM niet veel gebeurt...

Quin 17:13
afbeelding van Quin

Gelijkaardige prijzen als de Giullietta (QV), maar voor de QV heb je wel veel betere prestaties. En ziet er voor mij ook veel beter uit ;)

Techno Patat 17:30
afbeelding van Techno Patat

En je zult veel meer plezier hebben!

Tjah Quin, moest iedereen nu nog maar eens omkijken naar Alfa's ipv de saaie alternatieven ;)!

Btw, hoe staat het met jouw QV?

Yvesw 17:32
afbeelding van Yvesw

@Petoet & Quin: Die link legde ik ook al, maar de Giullietta hebben ze natuurlijk niet in 3 deurs (al is hij als 5deurs nog altijd mooier, interessanter en euhm... mooier :p)

Quin 20:16
afbeelding van Quin

Fantastisch, Patat :p! Binnenkort mag ik er ook eens op Spa Francorchamps mee rijden ter gelegenheid van de 'QV Experience', dus heel leuke vooruitzichten :).

@YvesW: geen 3 deurs, maar het is zodanig gestyled dat het haast eentje lijkt :D.

Sven 09:19
afbeelding van Sven

Ik vond ook dat de achterzijde aan de Giulietta deed denken. Alleen is dat een vijfdeurs en is het maar net zo eerlijk dat je die gaat vergelijken met een Astra vijfdeurs.

Versta me ook niet verkeerd over dat turbogat, ik vind het gevoel dat de turbo er pas later wat power bijtrapt eigenlijk wel leuk, dat mis ik wel bij de zachte en comfortabele turbodiesels van tegenwoordig.

Techno Patat 09:25
afbeelding van Techno Patat

@quinn: zalig! Is ze al geleverd of is dit een tussendoortje dat je krijgt van Alfa?
Kom je trouwens naar spa italia? Ik rijd de scuderia van 1 tot 2 u op zaterdag! Mijn bellatje eens testen :P!

Quin 16:55
afbeelding van Quin

Ik rijd er ondertussen al enkele weken mee rond :). Dat is inderdaad een leuk extraatje voor mensen die een QV-versie hebben gekocht.

Vorig jaar heb ik het gemist, welk weekend is dit?

Techno Patat 17:24
afbeelding van Techno Patat

Weekend van 28-29 april!
http://www.spaitalia.be/

Ik rijd de zaterdag dus op spa en ik ga er naartoe met enkele Alfa-forum leden die hier uit de streek zijn!

Leuk dat je hem al hebt, kheb er nog niets van op FB gezien vandaar dat ik dacht dat je er nog in volle spanning op wachtte :p! 230 Pk blijft leuk hé om er eens mee door te duwen :D!

Mesoerrie 19:03
afbeelding van Mesoerrie

Zal vast wel goed rijden en zo, en ziet er zeker wel sportief uit.
Maar of ik hem daarvoor op mijn oprit wil hebben? Nee toch niet, tenzij ze hem hier gratis zetten natuurlijk :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws