Rijtest: Nissan LEAF

Rijtest: Nissan LEAF

Steeds vaker komen er elektrische wagens op onze testparking terecht. Na de impressie van de Nissan LEAF op het Circuit van Zolder namen we hem ook eens mee voor een langere test.

Die langere test vindt plaats in de winter. Dat is een eerste belangrijk gegeven om de radius van de accu te staven. De accu's hebben namelijk een ideale werktemperatuur en in de winter heeft het systeem wat extra energie nodig om die temperatuur te bereiken. Bij vetrek met een volgeladen accu geeft de boordcomputer een radius van 195 kilometer mee, in eco-modus. Nissan geeft je namelijk de keuze om tussen de gewone en eco-modus te switchen door middel van het pookje op de middenconsole. Die plaats werd gekozen om de afwezigheid van een schakelpook voor een elektrische auto te camoufleren.

Rijtest: Nissan LEAF

Dat Nissan de LEAF niet in eco-modus laat starten, vinden we wat vreemd. Op die manier krijg je het gevoel dat je moet kiezen voor minder vermogen door de eco-modus te selecteren, terwijl je bij opstarten in eco-modus de wagen af en toe in normale modus (desgewenst de powermodus te noemen) duwt om net dat extra duwtje te geven. Wie voor de eco-modus kiest, krijgt een radius van 195 kilometer, de gewone modus doet steevast 10 procent af van het rijbereik in eco-modus. Spelen met de radius gaat ook, wie de airconditioning aanzet, haalt nog eens 20 à 30 kilometer van het rijbereik. Slimmer is dan om de airconditioning te programmeren zodat die opspringt tijdens het laden en de wagen de juiste temperatuur heeft wanneer je vertrekt.

Rijtest: Nissan LEAF

Vertrekken doe je na een duw op de startknop. Je hoort geen ratelende diesel of brullende V8, wel een elektronisch signaal om je te melden dat de wagen klaar is voor vertrek. Het leuke aan een elektrische wagen is dat je volledige koppel steeds beschikbaar is vanaf stilstand. Het gaspedaal is goed doseerbaar waardoor je zelf kan kiezen voor een rustige start of een duw-in-de-rug. Nissan gebruikt graag een 0-50 km/u tijd, omdat een elektrische wagen nu eenmaal bij lagere snelheden zijn voordeel haalt. In 11 seconden rijdt de wagen van 0 naar 100 km/u, bij 145 km/u is het afgelopen met versnellen. Hoewel hij er niet voor gemaakt is, geeft de wagen meer vertrouwen op de snelweg dan die andere elektrische wagentjes van PSA/Mitsubishi.

Rijtest: Nissan LEAF

De Nissan LEAF werd volledig ontwikkeld als aparte auto. Hij is dus niet op de markt gezet als groene afgeleide van een bestaand model. Dat zorgde ervoor dat Nissan volledig los kon gaan op de aerodynamica en de architectuur van de wagen. Daardoor komt het dat Nissan de LEAF best wel wat vreemde vormen meegaf. Zo zien we uitstulpingen in de koplampen en een kont die doet denken aan de vorige generatie Renault Mégane. Nissan kon ook de accu's een eigen plaatsje geven, al bleek de beste plaats net boven de achterwielen te zijn. Daardoor wordt de kofferbak een diepe kuil, al vormt de "batterijbalk" wel één mooi vlakke laadvloer met de achterzetels als die zijn neergeklapt. Het rijgedrag van een LEAF is eigenlijk te vergelijken met dat van een wagen met conventionele verbrandingsmotor. Het stuur is wat gevoelloos en had heel wat directer gemogen. Toch went dat na een tijdje en durf je de wagen zonder schrik de bochten insturen. Een bochtenpikker zal de LEAF nooit worden, Nissan gelooft nu eenmaal dat de koper van een LEAF een rijder is die comfort boven dynamiek verkiest. Wie voldoende anticipeert, wordt overigens beloond met boompjes op de digitale display in het dasboard.

Rijtest: Nissan LEAF

Het interieur van de Nissan LEAF staat in contrast met de vooruitstrevende technologie. De gebruikte kleuren doen wat oubollig aan en ook combinatie met de gebruikte materialen ziet er niet dadelijk fris uit. De lichtblauwe verlichting in dashboard en rond het pookje steken sterk af tegen de bleke kleurstelling. Een voordeel van de lichte kleuren is dat het interieur erg licht aandoet voor de inzittenden. De voorste zetels missen wat zijdelingse steun en de achterste inzittenden zullen dan weer wat steun in de bovenbenen missen.

Rijtest: Nissan LEAF

De Nissan LEAF moet zijn verkoopsargument halen bij de elektrische aandrijving. Denk die weg en je hebt een gemiddelde hatchback die vooral de chauffeur die op comfort gesteld is kan bekoren. De elektrische aandrijving is onlosmakelijk verbonden met deze LEAF. De wagen is daarmee het meest geschikt voor kortere verplaatsingen onder de 70 km/u, waaronder het meeste stadsverkeer. Ga je sneller rijden, dan verliest de LEAF zijn voordelen.

Opladen van een LEAF is op dit moment nog een kwestie van plannen, aangezien je niet op elke hoek van de straat een laadplaats tegenkomt. Of dat verandert, hangt af van het succes van dit soort wagens en de inspanningen van elektriciteitsmaatschappijen. Voor 36.999 euro rij je de LEAF buiten bij de Nissan-verdeler, iets duurder dan de Mitsubishi iMiEV en broertjes, al krijg je er wel een pak extra auto voor in de plaats. De overheid sponsort ook een deel van de aankoopprijs, je krijgt tot 9.190 euro belastingsvermindering op je aangifte.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Nissan voor de testwagen

Specificaties

Motor

48 lithium-ionmodules

Vermogen

110pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

geen, slechts 1 versnelling

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

145 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 36 990.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

330 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:24
afbeelding van Techno Patat

Kheb er al spijt van dat ik die 0-100 tijd bekeken heb :p! Mijn Volvo doet er namelijk de volle halve seconde langer over :'(!

Verder ben ik niet echt fan van die auto, en dan bedoel ik vooral van zijn looks! Het kan wel gemakkelijk zijn voor de stadswonende mede-mens maar 37.000 euro voor een auto waar ik nog niet me in Spa graak is teveel imo!

Techno Patat 15:58
afbeelding van Techno Patat

@Nahtan: Vrijdag troef ik die Leaf af, dan is mijn 159 er met TI pakket en Q4 aandrijving ;)! Maar tot dan zal ik inderdaad stoplicht sprintjes tegen een Leaf moeten vermijden :p!

Interieur is inderdaad zwak, en dat is net hetgene waar ik de meeste aandacht aan geef, want daar zit je ook het meest!

Sven 16:01
afbeelding van Sven

@Techno Patat, die laatste stelling in je eerste reactie loopt mank want dan zou je een Ferrari ook niet kopen omdat die amper handelbaar is in de stad (voor die paar keer dat je daar dan komt). En die kost je minstens het dubbele. Voor alles een plaats en een moment.

Yvesw 16:28
afbeelding van Yvesw

Het is één van de eerste redelijk uitgeruste, redelijk normale elektrische wagen. Dus op dat vlak zit het wel goed. De prijs blijft op dit moment het grootste struikelblok, al geloof ik erin dat de prijs op lange termijn wel moet dalen voor deze wagens. Ander groot probleem is natuurlijk de restwaarde... Ik weet niet hoe dat met andere "groene" wagens zit type prius?

<strong> - edit: aangepast -</strong>

Techno Patat 16:47
afbeelding van Techno Patat

@Sven: Als je een Ferrari hebt heb je normaal gezien een tweede normalere wagen ;)! En Ferrari's zijn in de huidige gevallen wel handelbaar in't stad hoor ;)!

Maar dat is naast de kwestie: Ik bekijk in hoeverre dat die auto bruikbaar is in mijn levensstijl! En in die levensstijl hoort er een maandelijks circuit bezoek (spa of NS)! En dan sta ik daar halverwege de Ardennen met een platte batterij...

Techno Patat 18:00
afbeelding van Techno Patat

@CS: Jup Q4! Ik heb echt lang moeten zoeken naar eentje maar ze is gevonden en gekocht! Met m'n Volvo was ik allesinds trager, met de Alfa maak ik die leaf af jong! Het is de 2.4d met 210pk en 400nm koppel :p! Het is enkel jammer dat ze begrensd is in 1e en 2e versnelling om het Q4 systeem te sparen!

0-100 sprintjes gaan dus maar traag, 80-120 daarentegen is echt in 1-2-3 gedaan :p! Belachelijk veel koppel in elk toerental :p! Ideaal voor circuit dus (a), als je me toevoegt op fb kun je algauw filmpjes van Spa (op spa italia doe ik mee aan de 'race') en de Nordsleife :D!

Techno Patat 21:56
afbeelding van Techno Patat

Niet dat ik weet nee, en ik heb op het Alfa forum een jaar lang rondgehangen en zoveel mogelijk bijgeleerd! En mijn bella heeft niets van de vermelde kwaaltjes, enkel op 65k km de waterpomp vervangen en ondertussen een nieuwe distributieriem gelegd! En ze heeft nu 67k km dusjah :D! En die 2.4 is idd een lekker blokje, zoveel koppel vanaf 1500 rpm en blijft echt gaan tot 4.000 :p!

http://www.spaitalia.be/en/registration.html is de site die je moet hebben :-)! Ik ga op zaterdag en doe mee aan 1 van de 2 Scuderia's (vrij rijden op het circuit :p) om ze eens goed in te rijden ;)! Op zondag had ik al andere plannen! Nuja, het zal dan wss wel minder druk zijn op de track, moet ik niet steeds plaats maken voor andere snellere wagens ;)!

gtike 11:11
afbeelding van gtike

van leaf naar alfa... :-)p

Techno Patat 17:09
afbeelding van Techno Patat

Ja gtike, wij praten nog over echte auto's :p! Inderdaad ideaal dat die kost al gedaan is! En een nieuwe waterpomp, zit ik ook weer goed voor lang :)! Doen! Kom de zaterdag, dan kunnen we samen rijden :D!

Sven 17:31
afbeelding van Sven

Dank u Nathan. Ik wilde net hetzelfde schrijven.

Techno Patat 17:38
afbeelding van Techno Patat

Ik vond dat het al lang duurde voordat ik onder m'n voeten kreeg! We zijn uitgepraat, we doen wel verder op Spa italia ;)!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws