Rijtest: Opel Corsa CDTI ecoFLEX (facelift 2011)

Opel Corsa 1.3 Ecoflex 2011

Het is moeilijk te geloven dat de Corsa gaat al weer mee gaat van 2006. In 2010 kreeg hij wel onderhuids een facelift, maar het exterieur bleef nagenoeg hetzelfde. Dat is nu wel wat anders.

Wat meteen opvalt is zijn hertekende snuit. De koplampen zijn namelijk donker en hebben een andere vorm gekregen. In de grill is meer chroom gebruikt en de bumper is net wat dynamischer. Het uiterlijk van de Corsa gooide bij zijn introductie hoge ogen in het B-segment, en wat ons betreft, gooit hij die nog steeds. Binnenin is er weinig veranderd, we zien een nieuw multimedia-infotainmentsysteem(of gewoon navigatiesysteem) met de naam “Touch & Connect” . Dit 5” touchscreen schermpje kan je voor € 390 aantikken. Verwacht niet de ergonomie van een los A-merk navigatietoestel, maar de interface is makkelijk te bedienen en gaat redelijk snel. USB, iPod, Bleutooth, het zit er allemaal in. Eén nadeel van een aanraakscherm zonder zonnewering is dat de zon af en toe op het scherm reflecteert zodat het nog amper afleesbaar is. Verder is de Corsa één van de enige Opels die nog niet is voorzien van Opel’s nieuwe interieur lijn. Dat is geen kritiek, want het interieur staat in dit segment op een hoog plan. De materialen voelen goed aan en de afwerking is top. De Corsa is dus een aangename plek om te vertoeven, ook het lange dashboard en bijkomend ruimtegevoel gaan veel mensen aanspreken.

Opel Corsa 1.3 Ecoflex 2011

Wij reden wederom met de topdiesel. We zijn niet echt fan van de 1.3 CDTI in de Astra of Meriva, maar in deze Corsa past de kleine zelfontbrander perfect. Is de heuvels rond Spa wisten de 95 paarden en 190 newtonmeters wel van aanpakken met de 1.100 kg zware Opel. Nog een voordeel is dat de 1300 nooit veel dorst heeft. In de Ardennen kreeg ik de hagelnieuwe Corsa niet onder de 4,8 L/100km, maar dat het beter kan heeft collega Sven al bewezen in een de vorige test. De opgegeven gemiddelde verbruikswaarde van 3,5 L/100 km lijkt me dan weer net iets te utopisch.

Opel Corsa 1.3 Ecoflex 2011 interieur

Voor lange afstanden ben ik van mening dat “Life begins at the c-segment”. Natuurlijk is ook het b-segment gegroeid en van pure stadswagentjes is al lang geen sprake meer. De Corsa heeft dan ook totaal geen probleem met het aanhouden van de maximumsnelheid. De cruise control stelt zich makkelijk in, de rit is stabiel, je moet weinig corrigeren en de bagage is met 285 liter ruim genoeg voor een weekendje weg. Klein minpuntje is de isolatie onder de kap, bij 120 km/u treed de 1.3 te veel op de voorgrond. Maar we zijn uiteraard onder weg met een auto van amper 4 meter, dus in de Ardense dorpjes voelt zich hij dan weer helemaal in zijn element. Zijn draaicirkel is lekker kort en met onze optionele parkeersensoren achteraan geraakt je hem overal kwijt. In de bochten stuurt de kleine Opel beter dan verwacht. Deze ecoFLEX versie ligt dan ook 20mm dichter bij het afvalt, van snelheidsheuvels is hij  wel geen fan. Het stuur voelt aangenaam zwaar in de bochten en licht bij maneuvers. De zetels houden je goed op je plaats, maar zijn iets te hard voor lange afstanden. Ik zou nog steeds een wagen uit een hoger segment prefereren voor lange afstanden, maar dat het ook kan met een Corsa, staat buiten kijf.

Opel Corsa 1.3 Ecoflex 2011

Onze vanille-kleurige Corsa 1.3 ecoFLEX Enjoy begon bij € 16.800. Het optiepakket bestond o.a. uit mistlampen, lederen stuur, metaalkleur, navigatie, bochtenverlichting, 15” lichtmetaal, dubbele laadvloer en  parkeerhulp waardoor de prijs vlot over de € 18.000 gaat. Let wel, deze ecoFLEX Corsa stoot maar 94 g/km CO2 uit waardoor hij voorlopig(tot 31/12/2011) nog in aanmerking komt voor een ecopremie van 15% op de particuliere markt en op de zakelijke markt een fiscale aftrekbaarheid van 90%.

We kunnen concluderen dan de onderhuidse aanpassingen van vorig jaar en deze nieuwe facelift de Corsa mee aan de top houdt van het felbevochte B-segment. De Corsa blinkt uit met zijn sterke, zuinige 1.3 turbodiesel, zijn mooie exterieur en zijn degelijk interieur.

Specificaties

Motor

1.3 CDTI turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

95pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 100 kg

Topsnelheid

177 km/u

Prijs testwagen

€ 16 800.00

Prijs basismodel

€ 11 700.00

0 tot 100 km/u

12.30 sec

Gemiddeld testverbruik

4.80 L/100km

Min. kofferinhoud

285 L

Max. kofferinhoud

1 050 L

{{galerij}}

Auteur: Wim
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Mesoerrie 15:49
afbeelding van Mesoerrie

Idd knap autootje. De tijd dat B segment gelijk stond met rijdende koekendozen is zowat gepasseerd.
Leuke '3 in 1' foto's ook trouwens!

Techno Patat 16:05
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad sam, die foto's vind ik ook leuk!

En ik volg Wim dat life begins bij het C-segment voor lange tripjes! Die autotjes zijn er gewoon niet voor gemaakt! Het gaat wel, maar het is niet ideaal! Vergelijkbaar als met een Volvo op circuit rijden (a)!

Yvesw 19:43
afbeelding van Yvesw

Aj, een diesel in een Corsa... Had toch de benzine getest...
En hoe groot zijn die velgen? 19" of zoiets ongeveer? Staan hem goed!
12.30 seconden naar honderd lijkt dan wel weer een eeuwigheid :p
Voor de rest inderdaad leuke fotocollages ;)

Wim 20:18
afbeelding van Wim

@Yvesw: ik denk 16"ers, de Corsa was snel zat, voor een Corsa

Yvesw 20:22
afbeelding van Yvesw

@Wim: Het zijn er nochtans 15"ers hoor :p
En toch heb ik liever een benzinemotor die tot 7.000 toeren doortrekt in de Corsa :)
Maar met een kopel van 190nm in een koekendoos zal de Diesel zeker krachtig genoeg zijn :) Blijf het gewoon een rare combinatie vinden, kleine auto's en diesels...

Wim 08:53
afbeelding van Wim

@Yvew: was iets te snel, lijkt idd meer op 15, zal de factsheet er eens bijhalen(als dat er al op staat) :)

MichelAngelo 16:02
afbeelding van MichelAngelo

zo'n corsa zal van mij persoonlijk nooit prijzen winnen op gebied van uiterlijk... binnenin vind ik hem dan weer wél dik in orde, zéker voor een wagentje in dit segment...

ik ga er misschien velen me tegen hun kar stoempen maar ik vind zélfs de tellerpartij niet lelijk!! :-D

Yvesw 16:18
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: Ik vind het uiterlijk dan weer een groter pluspunt dan het interieur... En de tellerpartij is net het lelijkste aan heel de wagen :p Domme dikke plastic balkjes tussen de getallen, een saai dot matrix scherm met 0.0 informatie en die lelijke oranje kleur... daar beging ik nog niet over :p

MichelAngelo 09:56
afbeelding van MichelAngelo

haha!! die tellerpartij... ik wíst het! :-p maar voor een wagentje in één van de goedkoopste klasses kan je toch geen "full-hd 68-quadriljoen-kleuren 3d lcd display" verwachten he?! :-D
ik heb al veel flauwere interieurs gezien in duurdere auto's, nu ga ik niet beweren dat ik er stekezot van ben maar ik vind het zeker niet lelijk. en uiterlijk vind ik het nog altijd een versmald en verhoogd anti-aerodynamisch zonnebrildoosje zoals de vorige corsa-versies. maar zo zie je maar dat smaken verschillen, en nog een sjans ook, want anders zaten we allemaal achter dezelfde vrouw! :-) en zou mijn stamfrituur gisteren uitverkocht zijn... en den brouwer en etc... ;-)

Yvesw 13:19
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: U "stoempte" dan ook expres tegen mijn kar ;) Dan kan je retributie verwachten :p
Het interieur is inderdaad niet "lelijk" maar ja, het blijft (zoals je zegt) het interieur van een zonnebrildoos eh... Plastic met plastic en een lijntje plastic erdoor :p

Andre 20:56
afbeelding van Andre

Prijs/kwaliteit verhouding is super in order bij de Corsa, zo moet je het bekijken en niet anders.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws