Rijtest: MINI Cooper SD

Rijtest: MINI Cooper SD

Vraag aan een willekeurige (auto liefhebbende) voorbijganger om een van de meest iconische kleine sportieve wagentjes te noemen van de afgelopen tien jaar en de kans is groot dat je bij de MINI Cooper S uitkomt. Kan de van een 136pk sterke 2-liter diesel voorziene Cooper SD diezelfde gevoelens losweken en ons in een zelfde staat van vervoering brengen als zijn octaan slurpende naamgenoot? Een gedetailleerde rijtest moest beslist tot een antwoord leiden…

Waar anders dan in onze eigen Ardennen kan je beter terecht om deze sportieveling eens goed aan de tand te voelen. Dat dachten wij ook toen we de Cooper SD in onze planning opnamen en volgden begin juli de enthousiastelingen van Autoforum tijdens hun jaarlijkse Ardennenrit. Een roadbook leidde ons langs de beste en meest kronkelige wegen in de ruime omgeving rond Trois-Ponts. Een ideaal parcours om de ware aard van deze eco-Cooper S te leren kennen.

Rijtest: MINI Cooper SD

First things first: de motor. Onder de kap van deze Cooper SD huist de 2-liter turbo diesel uit de BMW 118D. Het blok levert af fabriek zo’n 143pk, maar om fiscale redenen krijg je in België natuurlijk net iets minder paardjes mee. Reken dus op 136pk en 305Nm koppel. Deze cijfers zijn al meteen het eerste punt dat ons doet twijfelen over de werkelijke aard van het beestje. Daar waar BMW tegenwoordig goochelt met 2-liter turbo motoren met vermogens die vlot boven de 160pk lopen, is het op het eerste zicht verwonderlijk dat deze aller sportiefste MINI Cooper met dieselmotor het moet rooien met nog niet eens hetzelfde vermogen als een klassieke Cooper S. Niet dat de Cooper S meteen gekend staat om zijn exuberante vermogen, maar deze beschikt dan toch over 184pk, wat in verhouding tot het kleine koetswerk toch al een pak meer tot de verbeelding spreekt dan het vermogen van deze dieselmotor. Dit zegt misschien net iets meer over de aard van de constructeur, dan over de aard van de wagen. Ook deze MINI is op en top marketing, want wat zou je nog interesse hebben voor de benzine slurpende Cooper S wanneer je kan kiezen voor een even krachtige maar veel zuinigere Cooper SD? Juist ja, hij vult dus perfect het gat op dat er nog was tussen de gewone Cooper D en de Cooper S op benzine. 

Rijtest: MINI Cooper SD

Op papier zijn we dus niet meteen overtuigd door de cijfers. Zo stellen ook de prestaties op papier enigszins teleur. In tijden waarin een doordeweekse Golf TDI, of BMW 1-reeks voor de 0-100 sprint flirt met een vlotte 8 seconden, is dat allerminst indrukwekkend wanneer we dezelfde waarden aflezen voor deze sportiefste diesel MINI. 

Over de looks van het beestje valt er natuurlijk niets op te merken. We bespeuren geen enkel (groot) verschil met de klassieke Cooper S, en dat is een goede zaak. Deze laat zich kenmerken door een iets hogere motorkap met bijhorende luchthapper. Verder zien we ook bredere zijschorten en ligt de Cooper SD net iets lager bij de grond. Achteraan zal de kenner opmerken dat de grille boven de dubbele sportuitlaat een lichtjes andere styling heeft meegekregen. In het interieur zetten we onze zoektocht naar verschillen verder en hier lijken we er ook geen enkele te vinden. Hier verraadt enkel de toerenteller dat we een dieselmotor onder de kap hebben liggen. Verder niets anders dan wat we al gewoon waren van een MINI. Reken dus op hetzelfde speelse interieur met tal van mogelijkheden om te personaliseren. Zo kwamen wij nog maar weinig MINI’s tegen met dezelfde groene lederen binnenbekleding als die uit onze testwagen, om maar een voorbeeld te noemen.  

Rijtest: MINI Cooper SD

De verschillen beginnen zich maar echt te manifesteren vanaf het moment dat je de startknop indrukt. Daar waar je anders een sportieve ronk te horen krijgt van de 1.6-liter motor, worden we bij het opstarten van de Cooper SD getrakteerd op dat typische zwaardere geluid van een dieselmotor. Al bij al valt het geluid in stationaire toestand nog best mee, het spreekt toch net iets minder tot de verbeelding dan bij de klassieke Cooper S. Laat in dit geval het automatische start/stop-systeem een dubbel voordeel realiseren, zo spaar je tijdens momenten van stilstand brandstof en heb je geen last van de soms storende geluiden van een stationair draaiende dieselmotor.

We zetten de perfect schakelende manuele 6-bak in het eerste verzet en onze rechtervoet zoekt contact met het gaspedaal. De Cooper SD komt vlot van zijn plaats. Het blok is verrassend vlot en klimt gretig in de toeren. BMW heeft overduidelijk heel erg hard zijn best gedaan om het geluidscomfort binnen in de cabine hoog te houden. Wanneer je in tweede versnelling goed doortrekt, dan wordt je getrakteerd op een – voor een diesel althans – bijzonder sportief geluid. Zoals de prestaties op papier reeds doen vermoeden slaat de Cooper SD je tijdens het accelereren zeker niet met verstomming. Niet dat hij traag is, maar een tijd van 8,1 seconden voor een sprint naar de 100km/u lijkt nu eenmaal niet zo goed te passen bij een sportief model als dit. We vragen ons af waar het gevoel van speelse snelheid naartoe zal zijn in de zwaardere Clubman SD en Countryman SD. Deze ietwat teleurstellende optrekcijfers worden wel goedgemaakt door het rijplezier dat de MINI biedt. Het unieke kartgevoel zorgt ervoor dat je de weg onder de voorwielen perfect weet af te lezen. Daardoor is het een waar plezier om deze kleine rakker eindeloos van bocht naar bocht te sturen. De koppelrijke dieselmotor biedt dan als bijkomend voordeel dat er net iets minder geschakeld moet worden, omdat hij over zulk een brede beschikbaarheid van koppel kan rekenen. 

Rijtest: MINI Cooper SD

Een ander voordeel van de toevoeging van de letter ‘D’, is dat het verbruik er een stuk op vooruit is gegaan. Een dagje stevig doorrijden met een klassieke Cooper S resulteert al gauw in een verbruik dat met de grens van 10 liter/100km flirt. Onze Cooper SD zet zonder de minste moeite een indrukwekkende prestatie neer door slechts 6,5 à 7 liter per 100km achterover te kappen. Op zich niet bijzonder positief wanneer je er het gemengd verbruik op nahoudt, maar dat is wel het wanneer je indenkt dat de MINI op het woord ECO-driving tijdens die Ardennenrit tot de verboden woordenschat behoorde. Ga je werkelijk een rijden als lagen er 4 eieren onder je gaspedaal, dan haal je zonder enig probleem een verbruik van om en bij de 4,5 à 5 liter per 100km.

Laat het opvallen dat we naast de voordelen van de dieselmotor op economisch en ecologisch vlak, geen echte merkbare sportieve voordelen weten te bespeuren ten opzichte van een gewone Cooper D, althans niet in het dagelijkse verkeer. Ga je echt tot op het bot, dan zal die Cooper SD weliswaar minced meat maken van die meer alledaagse Cooper D met 110pk. Ware het niet dat beide wagens door de band heen over een breed beschikbare koppelcurve beschikken waardoor zij zich voor de onwetende passagier amper anders lijken te gedragen.  Zo nam ik de proef op de som en liet ik een kennis meerijden die zelf over een MINI One D van de laatste generatie beschikt. Tijdens een ritje rondom de kerktoren was zij niet meteen erg onder de indruk van deze Cooper SD. Dit uit het leven gegrepen voorbeeld om maar even extra te illustreren dat we zo toch onze twijfels hebben aan de waarde van de ‘S-badge’ op de kofferklep van deze MINI D.

Rijtest: MINI Cooper SD

Het interieur van de MINI Cooper SD is zoals eerder al gezegd, niet verschillend van dat van enige andere MINI. Ook hier vinden we dus vooraan twee goed zittende sportzetels terug, die desgewenst van een lederen bekleding kunnen worden voorzien. Ook achteraan twee zitplaatsen. Dankzij de schuine zitting, valt de beenruimte hier nog enigszins mee. Echter, volwassen zullen liever bedanken voor een lange rit op de achterbank van dit ukkie. Qua bagage- en opbergruimte is het ook wat behelpen in de MINI. De koffer in basisconfiguratie is amper groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Gelukkig laat de achterbank zich vlot neerklappen, waardoor je desgewenst toch nog iets grotere voorwerpen kan verplaatsen met je MINI. Verder zijn er in het interieur niet echt veel handige opbergvakken. Naast de nogal smalle en ondiepe vakken in de deuren treffen we nog een minuscuul vak aan in de centrale armsteun. Het handschoenvakje is ook aan de kleine kant. 

Rijtest: MINI Cooper SD

Het zal geen verrassing zijn dat je voor deze Cooper SD aardig wat geld kwijt bent. Standaard kost hij je zo’n 25.950 euro, zo'n 1.000 euro meer dan de klassieke Cooper S op benzine. Voeg daar nog enkele leuke opties bij en je passeert zonder enig probleem de kaap van de 30.000 euro. Ten opzichte van een Cooper D betaal je ruim 4.000 euro extra. Een fel bedrag voor slechts een marginale winst op het vlak van prestaties of prestige. 

Waarom koos men bij BMW voor een nieuwe zwaardere 2-liter motor, om deze uiteindelijk slechts van een marginaal groter vermogen te voorzien dan de Cooper D. Terwijl constructeurs als Renault wel uitpakken met een 1.6dCi met 130pk, een vermogen dat maar een fractie scheelt met dat van onze super sportieve MINI diesel. En waarom zou je extra geld neertellen voor een Cooper SD, als je slechts een fractie van dat bedrag hoeft te spenderen voor een tuningkuur van je 1.6D bij je lokale motortuner? Dat zijn de vragen die de klant zich toch wel stelt vermoeden wij.

Rijtest: MINI Cooper SD

Ons advies is het volgende: Wil je echt een sportieve MINI Cooper, dan kies je best resoluut voor de klassieke Cooper S. De Cooper SD rechtvaardigt zijn hogere basisprijs ons inziens niet en daarom kies je nog altijd best voor een 'gewone' Cooper D als je graag wil dieselen in je MINI. Het uitgespaarde geld laat je toe om wat extra opties aan te vinken op de kilometers lange optielijst.

 

tekst en foto's: Alex
met dank aan BMW Belgium voor de testwagen.

Specificaties

Motor

2-liter turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

136pk

Koppel

305 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 150 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 29 950.00

0 tot 100 km/u

8.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 23:17
afbeelding van Yannick Degroeve

cool! dat groen leder staat hem wel. ik had het ieder geval nog nooit gezien.

Wim 12:23
afbeelding van Wim

plezante, koppelrijke Mini, maar het echte "S" geluid was toch een gemis :)

Yvesw 14:05
afbeelding van Yvesw

Toch blijf ik erbij dat een Mini leuk is om er eens mee rond te rijden, voor dagelijks gebruik valt het dan toch weer tegen. Dat doet de Countryman dan weer veel beter maar daar wil je dan weer niet voor dood in gezien worden...

Deze SD is dan weer pure marketingspraat. Je kan inderdaad beter een "gewone" cooper D kopen en deze laten chippen. Beetje het zelfde verhaal met de BMW 135i en de 1M...

Cat 00:06
afbeelding van Cat

Een gechipte SD heeft 180pk en is de S wel waard.

gtike 20:16
afbeelding van gtike

spijtig dat je in de mini veel blonde trutten en kappers ziet...

Yvesw 21:20
afbeelding van Yvesw

@gtike: zo spijtig vind ik dat niet hoor... Allée, van die blonde deernes ;)

Kenny 07:50
afbeelding van Kenny

Een Mini blijft inderdaad pure fun om mee te rijden, zelfs met een diesel :-). Man, bochten nemen met zo'n kartings is echt dolle pret.

Wel jammer dat ze voor de 136 PK-versie kozen ipv pakweg de 150 of de 163 PK. Maar dat zal dan waarschijnlijk ten koste van de verkoopcijfers gaan. Anders moet Mini nog een extra versie uitbrengen met meer vermogen, een SDS? :-)

chuwie 10:08
afbeelding van chuwie

zwak 136 pk... is niet echt de moeite, wel genoeg koppel voor dit formaat vn wagen :)

Ben 16:39
afbeelding van Ben

Ik heb nu mijn SD juist 1 jaar, en een zalige auto is het J
Heb hem even laten tunen (180PK) en het is een echte bom !
(Met zijn 136pk was deze vinnig zonder meer)
Met z'n 380nm ben je in een flits aan 170 en laat alle TDI's achter zich.
Zelfs de topsnelheid ging er 10km op vooruit (vlotjes 230 op de teller)

Wim 17:02
afbeelding van Wim

180pk dat is de "S" wel waardig :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws