Alfa Romeo introduceerde onlangs hun nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling in de MiTo. De TCT-bak (Twin Clutch Technology) wordt ingevoerd op de 135 pk MultiAir-versie. Alfa Romeo koos voor een bak met zes verhoudingen, in tegenstelling tot de DSG-bak van Volkswagen die over zeven verhoudingen kan beschikken.
Een zichzelf respecterend merk als Alfa Romeo kon niet langer achterblijven op het vlak van versnellingsautomaten. Het duurde iets langer dan verwacht maar uiteindelijk kunnen we nu toch kennis maken met de TCT-bak. Het is een systeem met twee droge koppelingen dat voor een lager verbruik en snellere schakeltijden moet zorgen. Standaard wordt een Start/Stop-systeem aangeboden op de MiTo TCT om het verbruik nog meer te drukken. Een verbruik van 5,5l / 100 km (tegenover 5,6l voor de manuele versie) en een uitstoot van 126g CO2 / km zijn dan ook meer dan behoorlijke waarden voor Alfa's kleinste.
De TCT-MultiAir krijgt meer koppel en daarmee werkt hij de 0-100 in 8,2 seconden af. Dit is 0.2 seconden sneller dan dezelfde wagen met een manuele versnellingbak. Volgas schiet de MiTo naar een topsnelheid van 207 km/u. In de realiteit vertaalt zich dit in een zeer vlotte wagen. De bak schakelt aangenaam en zonder schokken. Wanneer het DNA-systeem in Dynamic wordt gezet trekt hij verder door in de toeren en schakelt hij sneller terug bij het afremmen. We zouden echter wel de optie van de schakelflippers achter het stuur aanvinken want dit geeft de auto toch een extra funfactor voor slechts 100 euro. Al bij al vormen deze motor en deze versnellingsbak een mooie combinatie in de MiTo. Een klein minpunt dat we nog willen vermelden is dat het Start/Stop-systeem dat de motor soms iets te vroeg uitzet wanneer je bijvoorbeeld aanschuift om op een rotonde in te voegen.
De basisprijs van de Alfa Romeo MiTo TCT MultiAir bedraagt 21.500 euro. Dit is zo'n 1.500 euro meer ten opzichte van de handgeschakelde versie. Je zit dan echter wel meteen in het Distinctive-uitrustingsniveau wat je een zeer mooi uitgeruste MiTo oplevert. Een prijs die ons wel gerechtvaardigd lijkt voor een knap staaltje techniek dat je er voor in de plaats krijgt. Het interieur is en blijft een erg aangename plaats om te vertoeven. De materialen zijn degelijk en design van de cockpit is zeer uitnodigend. De knappe lijnen die gebaseerd zijn op de 8C zorgen ervoor dat de MiTo een verfrissende verschijning in het straatbeeld blijft.
Dit alles in combinatie met de geslaagde samenweking tussen de motor en versnellingsbak maken dat je een bijzonder knappe en volledige kleine wagen hebt. De TCT-bak zal ook volgen in andere Alfa Romeo-modellen zoals de Guilietta. De bak is een sterke verbetering tegenover een klassieke automaat. Hij betrekt de bestuurder meer in het rijproces maar is toch comfortabel in de automatische stand. Als Alfa de programmering van het Start/stop systeem nog een beetje verbetert is dit echt een aanrader voor iedereen.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Specificaties
1.4 MultiAir
135pk
230 Nm
TCT 6-bak
voorwiel
1 135 kg
207 km/u
€ 0.00
€ 21 250.00
8.20 sec
7.80 L/100km
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden