Korte test: Volkswagen ID.3 Pro S 74 kWh (2021)

Bij de meeste elektrische auto's rijst al snel de vraag of het rijbereik groot genoeg is. Volkswagen countert die vraag door een ID.3 te presenteren die het rijbereik van een benzinewagen hanteert. Wij gingen de baan op en reden de accu leeg... of toch niet helemaal.

Volkswagen verwacht veel van de ID-familie, en de ID.3 gaat daarin voorop als de moderne interpretatie van de hatchback voor het volk. Dat volk kon tot nu kiezen voor een ID.3 met een 45 kWh of 58 kWh grote accu. We weten allemaal dat het rijbereik van die batterijgrootte afhangt en bij de ID.3 58 kWh bedraagt de theoretische afstand 426 kilometer voordat hij weer aan de stekker moet. De 45 kWh variant toont 330 kilometer aan. Nog een open deur is de realistische insteek van die WLTP- en anderen cijfers die we vaak niet kunnen halen in de praktijk. Reken dus maar dat er net geen 400 kilometer uit de batterij geperst worden.

wie wil meer?

Toch is dat rijbereik van 400 kilometer niet genoeg voor iedereen. Daarom biedt Volkswagen nu ook een 77 kWh sterke accu aan voor onder de ID.3. Dat maakt de auto zwaarder en dat zie je aan de prestaties. Zo haalt de ID.3 met 77 kWh accu de 0-100 km/u in 7,9 seconden, dik een halve seconde trager dan zijn broer met minder kWh's onder de kont. Daarentegen zorgt de extra capaciteit voor een uitgebreidere range, we zagen bij volgeladen accu een vooropgesteld rijbereik van 550 kilometer en konden er zowaar nog wat extra uitpersen door vaak te anticiperen. Ook de motorrem zorgt voor extra recuperatie van energie zodat we hier en daar nog een kilometertje of wat extra meepikten. Daarbij daalde het verbruik naar een goeie 17 kWh/100 km in koudere dagen, dat is volgens ons aan de lagere kant in het huidige spectrum van elektrische voertuigen.

Vinden we behalve dat gewicht nog verschillen tussen deze 77 kWh en de 58 kWh variant, die toch wel de meest verkochte versie zal worden? Ja, al slaan die verschillen ook weer terug op het gewicht. Zo is de ID.3 77 kWh er enkel optioneel met vijf zitplaatsen. Standaard krijg je er vier, om te voorkomen dat de vijfde persoon nog wat extra gewicht in de schaal werpt en de wagen dan zijn waarden helemaal niet meer haalt. Ook vonden we in tegenstelling tot de andere versies geen panoramisch zonnedak op de optielijst van de 77 kWh-versie, ook weer omwille van gewichtsbesparing. Dat mag ook wel, want deze ID.3 77 kWh weegt 1.935 kilogram, dat zijn er 129 meer dan wat de 58 kWh-versie op de weegschaal zet. Pfoeh.

op zijn achterwielen

Het verbaast dan ook niet dat de ID.3 met zijn 204 pk sterke elektromotor niet als een raket aanvoelt, dan ben je beter af met de ID.3 58 kWh met dezelfde motor. Die pk's dienen bij de 77 kWh-variant namelijk om bovenstaand gewicht verzet te krijgen zonder als een slak aan te voelen. Wel krijg je wat plezier van de achterwielaandrijving. Het is trouwens voor het eerst sinds de Volkswagen Kever, Karmann Ghia en hun derivaten dat de Duitsers opnieuw achterwielaandrijving toepassen op een seriemodel, als we de Transporters buiten beschouwing mogen laten.

Het grote voordeel van deze zwaardere versie zijn dus de extra cijfertjes in de kolom van de actieradius. Dat mag mager lijken, het zorgt voor heel wat mensen voor een verbeterde gemoedsrust te weten dat ze al eens een nachtje langer kunnen slapen alvorens de auto alweer aan de stekker moet. Dankzij de mogelijkheid tot snel laden aan 125 kW DC-laders gaat het opladen overigens sneller dan bij de 58 kWh-vrsie en de 45 kWh-variant, die beiden aan 100 kWh kunnen snel laden, zij het wel optioneel voor de versie met kleinste batterij. Gewoon aan de stekker met 11 kW-lader kan je hem doorheen de nacht laten laden om de dag nadien zorgeloos een 500 kilometer lange tocht aan te vatten.

De ID.3 77 kWh raakt niet alleen het verste van alle ID.3-broeders, hij draagt ook nog eens het stevigste prijskaartje mee. In de wirwar van versies en combinaties komt de ID.3 Pro S 77 kWh naar ons toe aan 41.145 euro. Dat is een vlotte 3.950 euro meer dan de 204 pk sterke ID.3 58 kWh.

conclusie

Tellen we alles bij elkaar op dan betalen we al bij al een erg hoge prijs om 150 kilometer verder te kunnen rijden op één lading. Iets waar we nog eens zouden over nadenken terwijl we staan te wachten aan de laadpaal op onze tussenstop. Is het dan geen goed idee om wat meer centen te steken in comfortitems voor tijdens dat wachten?

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

204pk

Koppel

310 Nm

Overbrenging

automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 935 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs basismodel

€ 41 145.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Min. kofferinhoud

385 L

Max. kofferinhoud

1 267 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Dequal 13:59
afbeelding van Dequal

Bovenstaande heb ik ook al eerder in overweging gebracht. Meerkost ten opzichte van het extra bereik weegt niet op. Bovendien geen fietsendrager/haak mogelijk op dit model omdat ze zo hard focussen op dat extra bereik.
Ik ben dus gegaan voor de aankoop van een ID.3 Pro 58kWh 107kW, dus ga hopelijk snel zelf de test in praktijk kunnen doen.

Hans Willems 17:23
afbeelding van Hans Willems

Heerlijk, zo’n groot bereik, straks lekker naar Spanje of Italië zonder laad stress. De nadelen neem ik graag voor lief. Ps, de standaard uitrusting van de Pro-S is ook uitgebreider dan de kleinere versies

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws