Rijtest: Nissan Leaf e+ 62 kWh (2019)

Nissan Leaf e Plus 62 kWh rijtest review

Stilstaan? Dat is achteruitgaan. Dat weten ze bij Nissan ook. En de concurrentie van de elektrische Leaf, die rijdt tegenwoordig vlot 100 kilometer verder op een volle accu. Waardoor de Japanners de Leaf e+ in de strijd werpen met meer range en meer kracht. We doen de test.

De Leaf e+, het klinkt als een digitaal abonnement voor een ecologische krant. Uiteraard is dat niet het geval. De Leaf e+ is de crème de la crème die Nissan te bieden heeft op elektrisch vlak. Zonder de kernwaarden van de Leaf te vergeten. Want zijn naam is niet toevallig de afkorting voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car. Kortom, de Leaf e+ doet het met meer range en meer vermogen, zonder al te hard aan de prijs proberen te raken.


CHECK HIER ONZE VIDEO!


Blauw "biezeke"

Dat merk je meteen bij de eerste aanblik. Want het verschil tussen de reguliere Leaf en de Leaf e+ is visueel eigenlijk onbestaande. Slimme keuze natuurlijk van Nissan, want zo hoef je geen extra kosten door te rekenen aan de klant, puur voor visuele opsmuk. Toch zijn er daadwerkelijke verschillen. Nu ja, verschil. Want de Leaf e+ krijgt in tegenstelling tot de standaard Leaf een extra blauw lijntje onderaan de voorbumper. Kijk, we zien het zo opduiken in een EV-quiz.

Nissan Leaf e Plus 62 kWh rijtest review

Binnenin pakt de Leaf e+ dan weer uit met een gegroeid infotainmentscherm van 8-duims. Eerlijk is eerlijk, ook de reguliere Leaf krijgt dit vanaf dit jaar standaard. Achter dat infotainmentsysteem steken de Japanners extra connectiviteitsfuncties en een nieuw deur-tot-deur navigatiesysteem. Waze van Nissan zeg maar. Al moeten we eerlijk zijn; Waze doet het nog net dat tikkeltje beter.

55% meer batterij

Nu goed, de Leaf e+, wat is dat dan eigenlijk? Wel, het is een Leaf waarvan de accu van 40 kWh naar 62 kWh uur groeit. Waardoor deze Leaf e+ beter een vuist kan maken tegen concurrenten zoals de Hyundai Kona Electric en consorten. EV's die het tegenwoordig ook doen met accu's die vlot boven de 60 kWh gaan. Het resultaat is dat je in deze Leaf e+ stapt en met een volgeladen accu meer dan 400 km range op de digitale teller ziet staan. En laat die 400 nu net een psychologische drempel zijn voor potentiële klanten van een elektrische auto.

Nissan Leaf e Plus 62 kWh rijtest review

Nissan geeft zelf toe dat de range in de realiteit eerder richting de 385 kilometer zal dalen. Al merken we vaker dat zo'n range sterk afhankelijk is van je rijstijl, verkeerssituatie en temperaturen. Om je een idee te geven; als we de Leaf tijdens het weekend rond de kerktoren reden, dan was 450 kilometer haalbaar (13,2 kWh verbruik), weekdagen met veel autostrade zagen die range richting 300 à 360 stuks duiken (17,2 kWh verbruik). Waardoor je persoonlijk gebruik de doorslaggevende factor is voor de range. Zoals dat in principe ook voor een auto met verbrandingsmotor is.

Kwiek baasje

Wat we wel kunnen zeggen is dat deze Leaf e+ niet enkel profiteert van een grotere accu. Want die accu mag haar energie naar een veel straffere elektromotor op de vooras sturen. Teert de 40 kWh-Leaf nog op een motor van 150 pk en 320 Nm koppel, dan doet de Leaf e+ het met 217 pk en 340 Nm koppel. Het transformeert de Leaf van gezapige elektrorakker naar kwiek baasje. De sprinttijd van 7,1 seconden naar de honderd (1,5 seconden sneller dan de Leaf 40 kWh) toont dat de leaf e+ best snel uit de hoek wil schieten. Al hebben vooral hernemingen baat bij de sterkere motor. Ook op hogere snelheden merk je namelijk dat de Leaf e+ nog wat oomph over heeft voor inhaalmanoeuvres. De ophanging, die is zoals bij veel EV's relatief hard, dankzij het extra gewicht van de accu.

Nissan Leaf e Plus 62 kWh rijtest review

Daarnaast neemt de Leaf e+ rijsystemen over die we ook al kennen van de reguliere Leaf. Systemen die Nissan graag onder hippe noemers plaatst. Zo is er de ProPilot, een rijstrook- en adaptieve snelheidsassistent. Een systeem dat doet wat moet maar niet echt uitblinkt. Gek eigenlijk, want de nieuwe Renault Clio doet het stukken beter zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven. En Renault en Nissan, dat zijn alliantiegenoten. Daarnaast heb je nog de e-Pedal, een systeem dat toelaat om zo goed als met één pedaal te rijden. Eigenlijk dé enige correcte manier om met een EV te rijden.

Dit of een Tesla?

Wat de meerprijs is voor de straffere batterij, elektromotor en gegroeide range? 7.000 euro. Alsjeblieft. Waardoor nog maar eens pijnlijk duidelijk wordt hoe financieel zwaar de batterij doorweegt op een EV. Anderzijds gaat het hier natuurlijk over maar liefst 55% meer batterij. In bare cijfers dan? Je hebt nog steeds een instap-Leaf (Accenta) met een accu van 40 kWh en een prijs van 36.540 euro. De Leaf e+ komt er enkel in de hogere uitvoeringen. Waardoor zijn carrière start als N-CONNECTA met een kostenplaatje van 45.000 euro.

Nissan Leaf e Plus 62 kWh rijtest review

Daarmee is deze Leaf e+ net 1 euro duurder dan de Hyundai Kona Electric met 64 kWh aan batterij en net geen 10.000 euro duurder dan de kleinere DS 3 Crossback E-Tense met 50 kWh aan batterij. Nog een concurrent? Waarom de Tesla Model 3 niet? Die draagt tegenwoordig een startprijs van 47.800 euro en heeft 59 kWh aan batterij onder de kap.

Conclusie

We vreesden dat Nissan bij de lancering van de tweede generatie Leaf twee jaar geleden even stil was blijven staan. Deze Leaf e+ maakt dan ook veel goed en is eigenlijk de Leaf zoals hij twee jaar geleden had moeten lanceren. Met een aanvaardbaar rijbereik en pittige motor verstopt in een best fraaie verpakking. De vraag is alleen of de beste verkochte EV ter wereld nog een vuist kan maken tegen de concurrentie. Want die is minstens even impressionant en daarom niet (veel) duurder.

Nissan Leaf e Plus 62 kWh rijtest review

Specificaties

Motor

Elektromotor vooraan

Vermogen

217pk

Koppel

340 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 700 kg

0 tot 100 km/u

7.10 sec

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
andre123 13:04
afbeelding van andre123

7000e extra voor amper 100km meer range?
nee bedankt
met enkele opties de kaap van 50000 e voor een middenklasser?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws