Rijtest: Citroën C4 Cactus facelift (2018)

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Met de C4 Cactus schudde Citroën bijna drie decennia aan kleurloos imago van zich af. Dankzij polariserende looks voor een betaalbare prijs. De opgefriste versie moet echter eveneens de verkoop van de reguliere C4 op zich nemen, waardoor hij wat meer in rollatortred moet lopen. Weg ziel?

Ik beken, bij de lancering van de C4 Cactus was ik zo onder de indruk dat ik uit journalistieke interesse eentje moest parkeren in mijn garage. De filosofie achter de wagen ligt me dus nauw aan het hart. Een filosofie die het heeft over de pure essentie verpakken in een aantrekkelijk geheel. Een laag gewicht, zuinige motoren, comfortabel rijgedrag en uitgesproken looks voor de prijs van een half stokbrood. Zoiets. En plots... was daar de faceliftversie.

Euhm... waar zijn mijn bumps?

Die faceliftversie krijgt een missie mee. Want de Cactus moet voortaan ook de klanten van de reguliere C4 Berline op zich nemen. Want die C4 mag na een anonieme carrière binnenkort eindelijk op pensioen. Het probleem is echter dat het cliënteel van zo'n C4 - 60-plussers met een abonnement op Kerk & Leven - niet klaar is voor hippe wratten op de flank van hun auto. Waardoor Citroën besloot die wratten - Airbumps in Citroën-jargon - een kleinere rol te geven. Ze zijn er nog maar diep onderaan verstopt, zoals bij broertje C3.

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Gelukkig is het niet allemaal visuele kommer en kwel, want voor- en achterkant gaan er met rasse schreden op vooruit. Vooraan dankzij het Citroën-logo dat uitloopt in de koplampen, achteraan dankzij de (valse) sleuven in de bumper die het geheel wat meer cachet geven. Dakrails? Samen met de Airbumps verdwenen. Van je meest polariserend model een grijze muis maken? Laat dat maar aan de Fransen over.

Nooit meer BBQ-problemen

Als er één voordeel is aan Citroën, dan is het wel dat het Franse merk maar beperkte budgetten voor handen heeft. Waardoor het designbudget op was na alle wijzigingen buitenaf. Binnenin gaat de C4 Cactus dus onveranderd door het leven, godzijdank. Dat interieur is - handen neer - het fraaiste in zijn segment door de unieke vormgeving van het dashboard. Kijk maar naar de digitale displays, de lederen riempjes over het handschoenkastje en de ventilatiemond aan passagierszijde die enkel de knie kan koelen. Tegenwoordig desgewenst in enkele extra tinten te verkrijgen zelfs. Dat interieur, niet die knie.

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Tekenen ook nog present bij de facelift; de twee stevige fauteuils vooraan die meer zitcomfort bieden dan de elektrische verstelbare ligstoel van nonkel Rudy. Ook achteraan kan je nog steeds zitten, al blijf je daar gehinderd door de vrij rechte zitting en de klapraampjes die een claustrofobisch gevoel geven. Toch kreeg de zitbank een serieuze update, want voortaan kan je ze in twee delen neerklappen! Nieuw voor de Cactus en ontiegelijk handig als je een gasbarbecue in de supermarkt hebt gekocht en die thuis moet krijgen mét vrouw en kind. Dat laatste is mogelijks uit het leven gegrepen...

Dweilen met het stuur open

We zouden daar kunnen stoppen en zeggen dat die achterbank dé reden is om de faceliftversie op de kop te tikken maar Citroën gaat nog een stap verder. De Fransen besloten namelijk om meteen ook de zachtste Cactus ooit te creëren. Een contradictio in terminis zou je kunnen zeggen. Straf, als je weet dat de originele eigenlijk al reed als een natte dweil. Daarvoor schakelt Citroën de hulp in van hydraulische schokdempers en een laagje geheugenschuim in de stoelen. "Progressive Hydraulic Cushions" noemen ze het en volgens het merk is het een volwaardig alternatief voor de hydraulische ophanging van weleer.

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Of de facelift daardoor noemenswaardig anders rijdt dan de versie die in 2014 van de band rolde? Ja. Al is anders daarom niet beter. De nieuwe dempers vegen namelijk het laatste stukje rijdynamiek die de Cactus in huis had weg. Hij zwalpt en deint over de baan als nonkel Rudy na zijn zondagse cafébezoek. Comfortabel zou je dat kunnen noemen, wij gebruiken liever de term "vaag". Alsof je de teugels niet volledig zelf in handen hebt. Nee, het rijgevoel van het pre-faceliftmodel is net iets eerlijker en meer dan comfortabel genoeg.

Zesbak, +200 km/u? Is dit een Porsche?!

Gelukkig maakt de faceliftversie grote sprongen op aandrijfvlak. Zo is er eindelijk een echte automaat in plaats van zo'n gerobotiseerd onding én valt er een nieuwe topmotor te rapen - die niemand, buiten ondergetekende, dan ook echt koopt. Dat blok is dezelfde 1.2-liter driecilinder turbobenzine van voordien maar naast de 110 pk-versie heb je er ook eentje met 130 pk en 250 Nm. Daarmee is het blok maar liefst 20 pk en 25 Nm sterker dan het vorige topmodel. Belangrijker is echter dat de nieuwe topper naast die automaat ook mag beschikken over een manuele bak met zes trappen, waar er voordien vijf zaten. De topsnelheid stijgt omwille daarvan naar 207 km/u. Wat is dit, een Porsche?!

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Nee, een racebeest is de Cactus nog steeds niet. Adequaat voor het dagdagelijkse gebruik, dat zeker wel. De straffere motor verbruikt met 6,4 l/100 km trouwens niet meer dan de 110 pk-versie en de CO2-uitstoot ligt marginaal hoger. Dieselen kan ook in deze Cactus... maar laat ons dat vooral niet doen. Alsjeblieft? Te meer omdat de geluidsisolatie maar net toereikend is - lichtgewicht, weet je wel - waardoor je liefst de motor hebt die het minst aantal decibel produceert.

Eindelijk veilig

Over dat laag gewicht gesproken, met zijn visuele sprong komt de Cactus weer net wat zwaarder op de weegschaal, al blijft hij ver onder het gewicht van de VW Golf en co. Het meergewicht valt deels te verklaren door het feit dat hij tegenwoordig überhaupt veilig is. Het is te zeggen, de veiligheidssnufjes die de Cactus ontbrak bij zijn lancering in 2014 tekenen nu present. Dan hebben we het over zowat alles op cruise controle na, die had de originele Cactus al wel. De nieuwe doet het met een actieve noodremassistent, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en dodehoekdetectie. Zelfs keyless go behoort tot de mogelijkheden. NASA belde net, Citroën; ze willen de technologie uit de Cactus gebruiken.

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Nu, je kan er wel om lachen maar het ontbreken van die snufjes was echt wel een doorn in het oog. Want al een poos verwacht de klant een veiligheidsuitrusting die verder gaat dan "een airbag in het plafond" (standaard op elke Cactus). Ben je jonger dan 40 jaar, dan laten we ook nog graag even weten dat voortaan Android Auto en Apple CarPlay present tekenen. 40-plus? Je kan je telefoon aan de Cactus hangen. 60-plus? De Cactus heeft een anti-wegrolfunctie als je op een helling staat. Gerieflijk, toch?

point de vente

14.000 euro en wat rosse centjes, dat was de bodemprijs van de Cactus bij zijn lancering in 2014. Waarom niet iedereen deze Fransoos boven een VW Polo verkoos, het is mij nog altijd een raadsel. Te meer omdat de Cactus eerder naar de dimensies van een grotere Volkswagen Golf neigt. De nieuwe moet dat extra duidelijk maken, mede door zijn instapprijs. Want een Cactus facelift kost je plots minimaal 18.900 euro. Zo trek je wel de aandacht van de C-segmentkopers natuurlijk. Alleen kan deze Cactus in realiteit niet opboksen met de Ford Focus, Hyundai i30, Peugeot 308 en VW Golf.

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Het was net de unieke prijssetting samen met de riante afmetingen (gebouwd op het platform van de C3 trouwens) en uitgesproken looks die de Cactus zijn uniek verkooppunt gaven. Een point de vente dat nu wat verdwenen is, want je moet al een gekke Fransman zijn om deze Cactus boven een Ford Focus te verkiezen of - eerlijker nog - de nieuwe C3 die dezelfde fundamenten en techniek gebruikt voor een lager prijskaartje en amper minder ruimte.

Conclusie

Het is nu al zeker dat de C4 Cactus in de toekomstige geschiedenisboeken over Citroën zal belanden. Waar ze het niet over zullen hebben in die boeken? De C4 Cactus facelift. Volwassener, doordachter en technisch beter maar ook duurder en anoniemer. Moeder, Citroën heeft net de Cactus gemold.

rijtest citroen c4 cactus facelift 2018

Specificaties

Motor

1.2 turbo benzine, 3-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

automaat, 6 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 020 kg

Topsnelheid

207 km/u

Prijs basismodel

€ 18 900.00

0 tot 100 km/u

9.10 sec

Min. kofferinhoud

358 L

Max. kofferinhoud

1 170 L

CO2-uitstoot

110 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
SB 07:56
afbeelding van SB

Prachtig geschreven, en het klopt als een bus.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws