Rijtest: Nissan Micra IG-T 90 (2017)

2017-nissan-Micra

Jong, scherp en vernieuwend... termen die we absoluut niet linken aan een Nissan Micra. De vijfde generatie, die lijkt daar plots verandering in te brengen. Weet hij ons te overtuigen?

Jarenlang het bolhoedje van de familie, de Nissan Micra. Een hoedje dat stilaan in een segment verzeilde waar keuzemogelijkheden en personalisering de plak zwaaien. Een segment voor de moderne homo sapiens die verwacht keuze te over te hebben. Kijk maar de koeltoog van een frituur tegenwoordig. Daarom ook dat Nissan bij de vijfde generatie de kettingen van de Micra haalt. Om te beginnen al op motorvlak. Want had je vroeger de keuze uit een 1.2, 1.2 of 1.2, dan beschikt de Micra nu over een 1.5-diesel met 90 pk, 1.0 atmosferische benzine met 70 pk en een turbobenzine van 0.9-liter met 90 pk. Wij gingen alvast op pad met de meest 'potente' benzine.

2017-nissan-micra

Levendig... met momenten

90 Japanse paarden, dat klinkt natuurlijk niet zo veel in tijden waar sportmerken met handenvol honderdtallen pronken. Maakt dit de Nissan Micra traag of saai? Het antwoord is een duidelijke en benadrukte NEE. De Micra is een stadswagen waar de versnellingen tot 50 en 70 km/u van het grootste belang zijn en hou je de wagen in het juiste toerental dan cruise je vlot door ’t Stad en de parking daarbuiten. Belangrijk in de vorige zin is 'het juiste toerental', want onder 2.200 omwentelingen is de wagen slaapverwekkend traag en geeft hij geen reactie. Vanaf die 2.200 eenheden schiet de turbo erin alsof zijn leven er vanaf hangt en schiet je evenzeer vooruit, dus toch wel even oppassen dat je de achterbumper van je voorganger niet kust.

2017-nissan-micra

Door dit duidelijke turbogat, kwatongen zouden zelfs 'turboravijn' durven zeggen, voelt de Micra wat nerveus aan. Alsof hij eenmaal op toeren het feestje zo snel mogelijk wil verlaten. Zeer rustig onder die grens en (te) opjagend boven de grens. Zet je de cruisecontrol op dan verbruikt dit kleintje bij 70 kilometer per uur nog geen 4,2 liter op 100 kilometer wat zeker niet slecht is maar op de autostrade mis je de 6de versnelling wel en stijgt het verbruik richting 5,3 liter. Afklokken op 4,4, gemiddeld is evenwel niet slecht.

Onder de 65, graag.

Dat opjagend motortje, aardige versnellingsbak en afgeplat stuurtje zal zeker gretig aftrek vinden bij de jonge generatie. Waardoor de Micra dan ook stevig het geweer van schouder verwisseld. De kopers van de vorige generaties Micra hadden waarschijnlijk in de optielijst de keuze uit een '65+'-pas voor op de bus en tram, de nieuwe heeft een Bose-audiosysteem en iPhone-aansluiting. Dit vormt ook één van de grootste oefeningen voor de nieuwe versie: van die bejaardenhuislucht af raken die zich al jaren in zijn naam heeft genesteld. Toch maar even goed buiten aan de wasdraad hangen op een winderige dag dus, de nieuwe Micra.

2017-nissan-micra

Toch is Nissan zo slim (slinks) geweest om die jongerenkaart niet door te trekken tot de ophanging. Want het onderstel is zacht afgeveerd en haalt praktisch alle oneffenheden uit de weg. Combineer dit met de Intelligent Ride Control, die zachtjes en onopvallend remt bij een wegverhoging, en een verkeersberm nemen wordt bijna aan plezier. Je zou bijna beginnen denken dat ze toch nog stiekem de oudjes willen lokken.

Van bolhoed naar achterwaartse pet

De nieuwe generatie van de Nissan Micra staat fraai. Dat is simpel uitgedrukt, maar zo simpel is het dan ook. De nieuwe Micra heeft alles wat de vorige generaties niet hadden en daar scoort Nissan heel veel punten mee. Scherpe voorlichten met een grill die ons een beetje aan een Nissan GT-R doet denken (zilveren V), een zijkant met sportieve lijnen die stiekem hinten naar z'n stiefbroer Renault Clio en een achtersteven dat uit één blok lijkt gebeiteld.

2017-nissan-micra

En o ja, om even terug te komen op de inleiding waar we het hadden over de moderne mens... dankzij stickers en andere prullaria kan je de Micra maar op liefst honderd verschillende manieren uitdossen.

Hip, Hipper, Hipster!

Het jonge voorkomen is niet alleen aan de buitenkant te zien maar in het interieur is het van ’t zelfde laken en dat is nog maar eens een duidelijke verwijzing dat Nissan niet mikt op de oma’s, bomma’s en moemoe’s maar wel op hun klein- en achterkleinkinderen. Het is zelf zo dat de Micra ontwikkeld is om maar 1 ouder persoon, getuige het gebrek aan *handvaten achteraan om je uit de wagen te hijsen. De binnenkant is daarnaast al even kleurrijk als dat lakkleurtje, Power Blue genaamd, en is afgewerkt met hier en daar wat leder en een overvloed aan harde plastiek. Het multimediasysteem met navigatiescherm is netjes in het dashboard ingewerkt en laat zich moeiteloos bedienen maar is een tikkeltje traag en stuurt je soms de verkeerde richting in een éénrichtingsstraat in. Bejaardenkuren zeg maar.

2017-nissan-micra

Met de achteruitrijcamera en parkeersensoren is deze toch wel aardig gegroeide Micra nog steeds in de kleinste gaatjes te wurmen. Dit is ook te danken aan het licht stuurgevoel en een multifunctioneel, lees: met gigantisch veel knopjes, stuurwiel dat de perfecte grote heeft en echt heel goed in de hand ligt. Een gemiste kans zijn de raampjes achteraan die nog met spierkracht naar beneden moeten worden gedraaid en het ontbreken van bergruimte in de deuren achteraan, wat altijd wel praktisch is.

Gegroeid

Om te strijden met de concurrentie moet de wagen niet alleen een tof uiterlijk en een vlot karakter hebben maar ook vooral behoorlijk bruikbaar zijn. En concurrentie heeft deze wagen uit alle hoeken van de wereld, hierbij een kleine selectie: Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Renault Clio, Opel Corsa, Skoda Fabia, Seat Leon, Suzuki Swift, … en zo kunnen we nog even door blijven gaan. Een praktische koffer van 300 liter die vergroot kan worden naar iets meer dan 1.000 liter, wanneer je de achterste zetels neergooit, zorgt dat deze Micra niet uitblinkt maar ook niet onderdoet voor zijn rivalen. Al is de overgang van de koffervloer naar de platliggende zetels toch behoorlijk hoog wat niet altijd even makkelijk is.

2017-nissan-micra

Deze extra kofferruimte komt er doordat de Nissan een dikke 10 cm langer en 10 cm breder is geworden, door de wagen ook nog is 10 cm minder hoog te maken krijg je nog een extra sportief uiterlijk. Dat verlagen voel je niet als voorste passagier maar de mensen op de achterbank kunnen best niet te groot zijn of een goede masseur voor hun nek hebben en boven 'de meter 80' zullen je knieën ook een beurt moeten krijgen. Daar trekt Nissan toch iets té hard de sportieve lijn. Zonde.

2017-nissan-micra

Conclusie

Voor een bedrag van om en bij de 20.000 euro staat deze Nissan Micra met zijn opties en dat hip kleurtje op je oprit, toch best een stevig bedrag. Een kale Micra heb je al voor 13.990 euro wat, als we even naar de concurrenten kijken, wel volledig neutraal geprijsd is en 'm daardoor een aardig alternatief maakt voor de gevestigde waarden. Het is tegenwoordig geen schande meer om Micra te rijden onder de 65-jaar. Nu nog hopen dat het publiek de naamassociatie uitgewassen krijgt.

Specificaties

Motor

0.9 turbo benzine

Vermogen

90pk

Koppel

150 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

926 kg

Topsnelheid

170 km/u

Prijs testwagen

€ 19 540.00

Prijs basismodel

€ 13 990.00

0 tot 100 km/u

13.70 sec

Gemiddeld testverbruik

4.40 L/100km

Min. kofferinhoud

300 L

Max. kofferinhoud

1 000 L

CO2-uitstoot

99 g/km

BIV

€ 86.00

Rijtaks

€ 78.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws