Rij-impressie: Seat Ibiza 1.0 TSI (2017)

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

SEAT mag binnen de VW-groep als eerste gebruik maken van het MQB A0-platform. Dat betekent een compleet nieuwe Ibiza, maar dat mocht stilaan ook wel. Of je nieuwe Ibiza wat meer Auto Emocion is dan voorheen, kunnen we je straks vertellen.

Want dankzij het nieuwe MQB-platform is vooral de wielbasis van de nieuwe Ibiza gegroeid, maar liefst 9,5 cm terwijl de buitenafmetingen op 4,06m bleven steken. Dat merk je niet alleen als passagier achteraan, je krijgt ook nog eens wat extra kofferruimte mee. Daarnaast rekent SEAT ook op een chassis dat 33 procent stijver is dan zijn voorganger, wat dan weer de score op de crashtests ten goede komt.

Uiterlijk is de voorzijde fel gelijkend op de grotere Leon. Een kwaaltje waar alle SEATs sinds jaar en dag aan lijden, eens een smoelwerk is uitgewerkt lijken alle modellen in vooraanzicht erg op elkaar. Achteraan is dat aanzicht dan weer helemaal anders. Met de rode lichtblokken doet de wagen zelfs ergens denken aan een BMW 1-Reeks. Maar dat zijn maar zwemen van gedachten natuurlijk.

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

alleen vijf

Ten opzichte van de vorige generatie wijzigde niet alleen de wielbasis. Ook de samenstelling van het gamma veranderde. Zo is de Ibiza tegenwoordig alleen maar verkrijgbaar als vijfdeurs. Pech voor de 10 procent van de Belgische klanten die destijds voor de driedeursvariant kozen, die wordt uit het aanbod gegooid omwille van onder andere kostenbesparing, maar vooral vanwege desinteresse van de klant voor de driedeurs en ST. Dus ook de Ibiza ST, de breakversie, is weer geschiedenis. Deze zou op termijn worden vervangen door de SEAT Arona, de kleine SUV op basis van de Ibiza.

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

vooral één

Onder de kap van deze nieuwe Ibiza zit een heel palet van motoren. Het leeuwendeel ervan bestaat uit driecilinders. Die éénliter krijgt een vermogen van 75, 95 of 115 pk. Wie meer punch wil kiest voor de 150 pk sterke 1.5 motorisatie, een nieuwigheid in de Volkswagenstal. Echter bleek tijdens onze test dat dat vermogen veel lomer vrijkomt dan bij de vinnige driecilindertjes, en dat zowel 95 als 115 pk volstaat voor deze Ibiza. Wie wil dieselen, moet nog even geduld oefenen vooraleer de 1.6 TDI op de markt verschijnt voor deze Ibiza, ook met een vermogen van 95 pk. Een Cupra staat voorlopig niet op de planning, al durven wij er goud op verwedden dat er volgend jaar wel eentje in de catalogus staat te blinken.

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

beste rijder

Dankzij het grotere platform en de ruimere wielbasis kan de Ibiza pronken met een steviger weggedrag dan zijn voorganger. Tenzij je hem in FR-trim kiest met grotere velgen, legt de Ibiza een comfortabel weggedrag op hogere snelheden voor, terwijl bij de bochtige wegen van ons testparcours rond Barcelona niet op een bochtje meer gekeken wordt. De wagen wringt zich door alle bochten als een naald door een knoopsgat, met vrij duidelijke communicatie van de voorwielen naar het stuur. Volgens ons is de Ibiza bij de beter sturende wagens in dit segment op dit moment, al wachten we nog even af wat de Ford Fiesta binnenkort als troefkaart uitspeelt.

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

interieurstap

Niets dan lof dan? Misschien wel, al zijn we nog altijd niet helemaal vrolijk over het interieur. De pianolak van de accentuering op onze Xperience-versie oogt mooi, maar zorgt voor vingerafdrukken. De koetswerkkleuraccenten van ons babyroze testexemplaar zijn misschien wat over the top. Wel staat vast dat de keuze voor een lichte dakhemel het interieur helemaal laat opklaren, dat zwarte bovenkantje kan je dus beter laten voor wat het is. De kofferinhoud bedraagt tegenwoordig 355 liter.

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

SEAT maakt ook graag gebruik van harde kunststoffen, zelfs op de bovenzijde van het dashboard. We stelden ons dan ook de vraag of softtouch materialen zoveel duurder in productie zijn. Verder fronsten we de wenkbrauwen bij de vier verschillende uitrustingsniveaus, waarbij de zetels leken te worden uitgewisseld onafhankelijk van het niveau. In de FR bieden ze wat meer steun en krijg je er nog een afgeplat stuurwiel bovenop, maar ook de Xperience of Style versies krijgen soortgelijke stoelen mee.

connectiviteit

SEAT mag tegenwoordig sneller in de vakken van VW neuzen. Want moest het vroeger een poosje wachten vooraleer nieuwe technologieën mochten worden overgenomen, dan kunnen ze vandaag een nieuwe Ibiza mét snufjes voorstellen, nog voor Volkswagen iets over de nieuwe Polo heeft verteld. Een 8 inch touchscreen, adaptieve cruise controle, botswaarschuwing, een achteruitrijcamera met rijlijnen, het zit allemaal op deze Spanjaard. Spraken we al over bi-zone airco, een wireless charger voor je smartphone in de middenconsole? Dat heeft ermee te maken dat SEAT tegenwoordig binnen de Volkswagen-groep de ontwikkelingen op vlak van connectiviteit leidt, waar pakweg Audi autonoom rijden onderzoekt en Volkswagen voor elektrisch rijden investeert in research.

seat-ibiza-2017-tsi-rijtest

Dat connectiviteit bij SEAT zo hoog in het vaandel gedragen wordt, ligt aan de doelgroep. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de doelgroep van SEAT gemiddeld tien jaar jonger is dan bij de concurrentie. Daardoor wordt de integratie van je smartphone belangrijke geacht dan de aanwezigheid van een softtouch materiaal op de bovenzijde van je dashboard. Connectiviteit boven materiaalkeuze dus.

conclusie

De vijfde generatie Ibiza heeft een hele hoop troefkaarten in handen. SEAT wil niet de goedkoopste zijn - daar is Skoda nog altijd de beste in - maar wil wel value for money bieden. De kaart van de jeugd wordt ook volop getrokken door te kiezen voor de integratie van een hoop technologie. Door gebruik te maken van een MQB-platform heeft SEAT ook de afstelling van het chassis op orde gezet, zodat je met deze Ibiza best een goede koop doet. We adviseren de 1.0 TSI, misschien zelfs het beste in 95 pk versie, want de 1.5 TSI bleek in onze ogen wat vinnigheid te missen.

Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, die komen er de volgende dagen aan. Wel werd ons verteld dat ze tussen 13.000 en 22.000 euro komen te liggen, al is dat voorlopig nog erg vaag natuurlijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Bartel 16:31
afbeelding van Bartel

Zou het kunnen dat er een fautje staat bij de buitenafm?
4,6m lijkt me nogal veel

Jelledr 18:57
afbeelding van Jelledr

'k Vraag het mei ooq af. Dat is anders nogaal grod.

Wim 19:46
afbeelding van Wim

klopt het is 4,06 meter, ik pas het aan :)

Dikke Van Dale 12:54
afbeelding van Dikke Van Dale

Kan het zijn dat in uw reactie ook een foutje staat?
Een faut in de tekst lijkt me onmogelijk.
;-)

suskewiet 21:13
afbeelding van suskewiet

quote : "Volgens ons is de Ibiza bij de beter sturende wagens in dit segment op dit moment, al wachten we nog even af wat de Ford Fiesta binnenkort als troefkaart uitspeelt."
De Fiesta krijgt toch geen nieuw chassis of ben ik verkeerd ? Is toch nog steeds hetzelfde chassis als ervoor ?

Sven 09:18
afbeelding van Sven

Het gaat erover dat we nog niet weten hoe die wagen precies gaat rijden, daarom ben ik wat voorzichtig met mijn stelling. Volgende maand halen we de Fiesta over de Spaanse wegen.

suskewiet 11:56
afbeelding van suskewiet

de fiesta krijgt maar een grondige facelift, het chassis blijft hetzelfde dus zullen ophanging en stuurinrichting ook wel hetzelfde blijven, of ben ik fout ?

Yvesw 17:06
afbeelding van Yvesw

Je weet nooit welke impact tweaks kunnen hebben op rijgedrag. Zo kunnen ze het geheel wat zachter afstellen of net harder. ;-)

suskewiet 12:20
afbeelding van suskewiet

ok :-)
Vind 'm wel mooi van lijn, alleen jammer dat een 3-deurs niet beschikbaar is. Eigenlijk zou ik dit model willen in 3-deurs met het gewicht van de nieuwe Suzuki swift en de Fiesta ST motor :-)

John 12:58
afbeelding van John

De achterkant met de rode lichten doet denken aan een BMW 1 , en was het niet de BMW 1 die wat deed denken aan een Vw Polo? :-p

Techno Patat 14:36
afbeelding van Techno Patat

Echt indrukwekkend hoeveel technologie ze in die kleine auto weten te steken wel! En ik ben wel al een technologiefreak :D!

René 19:05
afbeelding van René

Ik mis het verbruik, ook niet onbelangrijk

Sven 10:00
afbeelding van Sven

Het verbruik hebben we er bewust niet bijgezet omdat dat tijdens deze voorstelling niet representatief is. Wanneer we de wagen op Belgische wegen testen, wordt dat mee in de test opgenomen.

Ziggy 13:48
afbeelding van Ziggy

Eind vorig jaar een weekje met nieuwe Opel Corsa gereden op vakantie. Een paar maanden erna op andere vakantie weekje met Seat Ibiza gereden (wel nog voorgaande generatie natuurlijk). Als ik de twee mag vergelijken dan vond ik dat de Seat toch groter aanvoelde en stabieler reed, zeker op snelwegen. En dit hoewel die Corsa (eveneens met kleine benzine turbo) ook echt een aangename verrassing was. Small is the new big?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws