De Abarth-stal heeft er een nieuw paard bij. Maar gevestigde waarde 595 draaft harder dan ooit om de aandacht op zich te vestigen. Of de pony genoeg daadkracht heeft om raspaard 124 Spider achter zich te laten?
We hebben er even op moeten wachten maar de jongens van Abarth zijn klaar met hun testosteron gevulde variant gebaseerd op de Fiat 500. Die gaat nog steeds door het leven als 595 en is nog steeds beschikbaar als 595, 595 Turismo en 595 Competizione. Al is het vooral die laatste variant waarmee de Italianen een stevige stap voorwaarts zetten.
Nu ja, afgaande van hoe sterk je het Abarth-nieuws volgt niet helemaal. Want het tuningshuis van Fiat kon eigenlijk niet wachten tot de facelift waardoor er aan het einde van de levensloop van de pre-facelift 595 Competizione al 180 paarden prijkten onder de kap. Die opbouw van 1.4 T-Jet met aangepaste Garrett-Turbo wordt integraal overgeheveld richting het opgefriste model (behalve bij de instap 595). Toch wordt er nog een stapje gezet met de toevoeging van een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen.
BiPosto voor het werkvolk
Laat dat ook hét sleutelwoord zijn van de opgefriste 595 Competizione, want het Abarth D.A.M. mechanisch sperdifferentieel hevelt het klein Italiaantje over van 'lollig scheurijzer' tot 'rechtstreekse hot hatch-rivaal'. Grip lijkt wel oneindig en je hoeft nog niet eens halfweg bocht te zijn om al terug als een malloot op het gaspedaal te kunnen stampen. Want reed je daardoor vroeger de eerste 15 meter na de bocht rechtdoor met je stuur een kwart gedraaid - of lag je in de gracht -, dan sleurt de sper je op rails richting de volgende chicane.
Het systeem zorgt er gewoonweg voor dat de voortrein minder nerveus zijn werk moet doen. Enerzijds is het tricky - en daardoor deels lollig- rijgedrag van de 595 wat verdwenen, anderzijds krijg je tonnen grip in de plaats die je kan benutten nadat je met hangende rem de bocht induikt waardoor het achtersteven een stapje opzij zet. Het is dan ook wat zonde dat de manuele vijfbak zowat de zwakste schakel is in het geheel, want die geeft nooit echt schakelvertrouwen. Niet tot op het niveau van een Franse zwalpende pook, gewoon net niet scherp genoeg.
Eindelijk...
Over scherper gesproken; de ophanging. Die leek vroeger gemaakt van solide wurzietboornitride (lees: de hardste natuurlijke stof op aarde). Tegenwoordig zijn ze bij Abarth, gelukkig, tot het besef gekomen dat een harde ophanging daarom niet altijd een scherpe ophanging is. De Koni-veren krijgen namelijk meer bewegingsvrijheid waardoor voortaan de vulling niet meer uit je tanden valt tijdens het rijden. Slecht nieuws voor de tandartsgilde, goed nieuws voor je bankrekening.
Tekent ook nog present; de Record Monza uitlaatlijn waarbij onder volle belasting in sport-modus twee van de vier uitlaten gewoonweg de knalpot omzeilen. Het resultaat is een continu Belcanto-concert achter je oren terwijl je een stevige turboschop in je achtersteven krijgt van de 250 Nm koppel die vanaf 3.000 opm beschikbaar is. Genoeg krijgt je alvast nooit van die brute uitlaatlijn. Of je buren er zo mee kunnen lachen, dat is een andere kwestie.
Visueel bijgepunt
Hoewel Abarth het bij het rijtechnische gedeelte had kunnen houden, kan je pas echt van een facelift spreken als ook de visuele factoren onder handen worden genomen. Zo geschiedde ook, want de koplampen krijgen een meer uitgesproken design en ook het bumperwerk werd voor en achter strakgetrokken. Geinig detail is het gaas vooraan in de bumper waarin subtiel de letters 'Abarth' werden geprint.
Staat niet alleen stoer, het opengewerkt smoelwerk vooraan zorgt ook nog eens voor een 18% betere koeling van het motorblok. Binnenin krijg je dan weer een stuurtje met lekkere koolstofvezel inserts. Idem dito voor het zitmeubilair dat koolstovezel schelpen krijgt. Al bevindt de grootste nieuwigheid zich op het dashboard. Daar prijkt namelijk eindelijk een deftig ingewerkt 7-duims navigatiescherm.
Schorpioen onder het gras
Desalniettemin zit er een kleine Italiaanse schorpioen onder het gras. Want de 595 Competizione is een best prijzige rakker. Zo vertrekt 'ie pas bij Abarth richting jou als je 24.790 euro neerlegt. Daarbovenop moet je nog eens 2.500 euro neerleggen voor het Performance Pack met sperdifferentieel (en een hoop koolstofvezel lekkerheden) én 1.000 euro voor het 7-duims infotainmentsysteem met Uconnect. Waardoor je 77 euro per centimeter Abarth betaalt; ofte 28.290 euro.
Hanteren we de euro per centimeter ratio, dan is dit zowat de duurste hot hatch van het moment, maar eigenlijk ook wel de lolligste. Natuurlijk kan je voor de goedkopere instap 595 gaan van 18.725 euro maar die mist alles wat de opgepompte 500 maakt tot zowat het meest heerlijke scheurijzer van het moment.
Conclusie
Onze waslijst van tekortkomingen met een stevige scheut Dash weggeschrobd. Want de performantie die Abarth weet te puren uit de kleine carrosserie is van een meesterlijk niveau. Toch blijven twee kleine vlekken onuitgewist. Zo geeft de zithouding je nog steeds sneller kramp dan dat instant noodles klaar zijn en hangt er natuurlijk een stevig prijskaartje vast aan het Italiaans bolletje.
Specificaties
1.4 turbobenzine, vier-in-lijn
180pk
250 Nm
5-bak manueel
voorwiel
225 km/u
6.70 sec
9.00 L/100km
139 g/km
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden