Wat het kost om onze duurtest-Leaf op te laden aan een openbare laadpaal? 25 euro. Hoezo? Wel...
Het is wat, leven met zo'n Leaf als vervoersmiddel. Alhoewel; in de praktijk valt het heus wel mee. Want wees eerlijk, wanneer rijd je meer dan 220 kilometer op een dag? En inderdaad, tegenwoordig prijkt er op het instrumentenpaneel van onze volgeladen Leaf een range van 220 kilometer. Al een stuk meer dan de 182 kilometer die we kregen toen we hem op haalden.
Hoe dat komt? Door autostrades te negeren, zacht om te gaan met rechtervoet en procentueel binnen de flitsnorm te blijven op gewestwegen (we zijn tenslotte ook maar Autofans). Opvallend daarbij is dat het gemis aan autostrades er niet voor zorgt dat we 7 etmalen onderweg zijn voor welke afspraak dan ook. Tegenwoordig lijkt het wel even snel binnendoor, als op onze snelweg.
Alleen, dat laden...
Want een elektrische auto is maar zo populair als het aantal laadpalen dat je tegen kan komen. Die zijn er zeker te vinden, al blijft het opladen een heikel punt. Een korte opsomming tijdens een zoektocht naar een laadpaal:
Paalpoging 1: Audi 100 ervoor geparkeerd
Paalpoging 2: BMW i8 geparkeerd... die niet aan het opladen was
Paalpoging 3: Porsche Cayenne diesel ervoor geparkeerd
Paalpoging 4: Hoezé!
Kortom, je hebt een percentage van 25 procent om je Leaf extern volgeladen te krijgen. Vind je dan wel een paal, dan leert de realiteit ons dat je nooit je wagen volledig zal kunnen opladen. Hoezo? Wel, we hingen ons elektroroodje aan een laadpaal in Heist-op-den-Berg waarbij 'ie drie uur nodig had om volledig opgeladen te zijn. Hoe lang je mag parkeren in die blauwe zone? Alvast geen drie uur, getuige de parkeerboete die we opgeplakt kregen.
Waardoor het dus duidelijk is, opladen aan zo'n paal kost je - afhankelijk van de locatie - tot 25 euro....
Gegevens
• Kilometerstand: 2.568 km
• Gereden kilometers: 736.9 km
• Verbruik: 14,3 kWh/100km
• Oplaadboetes: 1
• Opmerking: Die 250 kilometer range op het scherm komt dichterbij!
Lees en bekijk hier de andere delen van onze Leaf-duurtester:
DEEL 1
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden