Het is de bestverkopende elektrische auto aller tijden en de komende weken ook ons vakantieLeaf. Stellen we ons met een theoretische range van 250 kilometer elke dag open voor angstzweet, of is de Nissan Leaf 30 kWh een complete revelatie?
Niet dat we onszelf graag geselen, wel staan we altijd open voor een uitdaging. Want op onze aardbol rijden er bijna 220.000 Leafs rond, waarmee het meteen de meestverkochte elektrische auto ooit is. Er moet dus iets magisch zijn aan de groene rakker van Nissan. Enkele telefoontjes en verplichte introducties in Sustainability later staat er een magnetisch rood exemplaar voor ons klaar op de Nissan-parking
Specifiek gaat het over een Leaf Tekna 30 kWh. Juist ja, de variant met die straffere batterij die pocht met een range van 250 kilometer. Meteen ook de duurste uitvoering, want zo'n Leaf op je oprit parkeren doe je vanaf 24.740 euro, de onze kost zo'n 36.000 euro. De huur van de batterij 3 jaar incluis, dat dan weer wel.
Dreadlocks
Onze eerste bevindingen? Wel, net zoals dat alternatief vakantielief met dreadlocks en veganistische trekjes waarmee je op je 16 van festival naar festival trok tijdens de zomer is de Leaf een op z'n minst alternatief vervoermiddel. Niet dat de Leaf een rare haardracht heeft, want de Japanner ziet er eerder uit alsof 'ie net uit de zee komt geflopt, wel kom je al snel in een eco-roes tijdens het rijden.
Ergens om te genieten van de stilte, anderzijds uit vrees. Want bij het ophalen stonden er volgeladen 182 kilometers op de rangeteller. Nou niet meteen die opgegeven 250 stuks zullen we maar zeggen. Toegegeven, tijdens één rit wisten we de range op te pompen tot 206 kilometer. Al hebben we toen nooit een tragere automobilist voor ons gezien, als je begrijpt wat we bedoelen...
Een wat koel ontvangst dus op onze redactie, al zullen de komende weken uitwijzen of we verknocht geraken aan z'n snelle acceleraties, geinige eco-meter en afschuw van die verschrikkelijke brandstofpomp. Wordt vervolgd.
Gegevens
Kilometerstand: 2.078 km
Gereden kilometers: 246.9 km
Verbruik: 15,4 kWh/100km
Opmerking: Eén missie; die 250 kilometer range zien verschijnen...
Lees en bekijk hier de andere delen van onze Leaf-duurtester:
DEEL 2
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 6 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 22 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden