AF-vloot: Nissan Leaf 30 kWh 2016 [1]

 af-vloot-nissan-leaf-2016

Het is de bestverkopende elektrische auto aller tijden en de komende weken ook ons vakantieLeaf. Stellen we ons met een theoretische range van 250 kilometer elke dag open voor angstzweet, of is de Nissan Leaf 30 kWh een complete revelatie?

Niet dat we onszelf graag geselen, wel staan we altijd open voor een uitdaging. Want op onze aardbol rijden er bijna 220.000 Leafs rond, waarmee het meteen de meestverkochte elektrische auto ooit is. Er moet dus iets magisch zijn aan de groene rakker van Nissan. Enkele telefoontjes en verplichte introducties in Sustainability later staat er een magnetisch rood exemplaar voor ons klaar op de Nissan-parking

Specifiek gaat het over een Leaf Tekna 30 kWh. Juist ja, de variant met die straffere batterij die pocht met een range van 250 kilometer. Meteen ook de duurste uitvoering, want zo'n Leaf op je oprit parkeren doe je vanaf 24.740 euro, de onze kost zo'n 36.000 euro. De huur van de batterij 3 jaar incluis, dat dan weer wel.

 af-vloot-nissan-leaf-2016

Dreadlocks

Onze eerste bevindingen? Wel, net zoals dat alternatief vakantielief met dreadlocks en veganistische trekjes waarmee je op je 16 van festival naar festival trok tijdens de zomer is de Leaf een op z'n minst alternatief vervoermiddel. Niet dat de Leaf een rare haardracht heeft, want de Japanner ziet er eerder uit alsof 'ie net uit de zee komt geflopt, wel kom je al snel in een eco-roes tijdens het rijden.

Ergens om te genieten van de stilte, anderzijds uit vrees. Want bij het ophalen stonden er volgeladen 182 kilometers op de rangeteller. Nou niet meteen die opgegeven 250 stuks zullen we maar zeggen. Toegegeven, tijdens één rit wisten we de range op te pompen tot 206 kilometer. Al hebben we toen nooit een tragere automobilist voor ons gezien, als je begrijpt wat we bedoelen...

 af-vloot-nissan-leaf-2016

Een wat koel ontvangst dus op onze redactie, al zullen de komende weken uitwijzen of we verknocht geraken aan z'n snelle acceleraties, geinige eco-meter en afschuw van die verschrikkelijke brandstofpomp. Wordt vervolgd.

Gegevens
Kilometerstand: 2.078 km
Gereden kilometers: 246.9 km
Verbruik: 15,4 kWh/100km
Opmerking: Eén missie; die 250 kilometer range zien verschijnen...

Lees en bekijk hier de andere delen van onze Leaf-duurtester:
DEEL 2

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Cédric 23:58
afbeelding van Cédric

Zouden jullie ook eens willen uitrekenen hoeveel elektrisch rijden, realistisch gezien, nu eigenlijk kost? Een Golf TDI kost ongeveer 5 euro / 100 km. Hoeveel goedkoper is een elektrische auto?

Adriaan 03:38
afbeelding van Adriaan

In het artikel staat dat ze een verbruik behaalde van 15,4kwh/100km, dus vermenigvuldig dat met je elektriciteitsprijs en je komt rond de 3 euro per 100km uit. (afhankelijk of het dag/nacht tarief is, je woonlocatie, contract bij elektriciteits leverancier,... maar het zal altijd rond die orde zitten)

Stefan 09:12
afbeelding van Stefan

Ik rij met eentje sinds 12 april. Huidig verbruik staat bij mij op 11,2 kWh/100km :-) ... m

Stefan 09:16
afbeelding van Stefan

maar dat haal je uiteraard alleen door op wegen van max. 70 te rijden, altijd in ECO modus te rijden, zo weinig mogelijk airco te gebruiken, zo constant mogelijk te rijden(anticiperen), uit laten bollen in N wanneer mogelijk,afremmen in B modus, enz....

binod 12:40
afbeelding van binod

hoeveel km/u kan rijden ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws