Rijtest: Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC facelift (2015)

2015_honda_civic_sport_facelift-test_review

Na goed 3 jaar in zijn nieuwe gedaante, heeft Honda de Civic een opfrissing gegeven. De 1.6 liter diesel werd behouden en het geheel kreeg een potentere uitstraling in de vorm van deze Civic Sport.

Bij zijn passage in 2013 kon de 1.6 liter turbodiesel onze redactie al overtuigen van zijn soepelheid, kracht en loopcultuur en op dat vlak zijn er geen wijzigingen bij deze facelift. Het dieselblok werd behouden, maar er is vooral aandacht gegaan naar de buitenkant. Dat die buitenkant niet onopgemerkt mocht voorbij gaan mag wel duidelijk zijn, want op het eerste zicht denk je dat je een vergissing hebt gemaakt en per ongeluk een Civic Type R hebt besteld. Enkel de afwezige uitlaten en opzichtige vleugel achteraan ontbreken om menig autoliefhebber beet te nemen.

2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

Agressief ogend strijkijzer

En ja, die buitenkant is misschien wel wat overdreven voor een 1.6 liter diesel met 120 pk, hij misstaat er toch niet mee. De dagrijverlichting verhuist van bumper naar de koplamp zelf en de manier waarop er met de zwarte verf is gespeeld op spoilers en velgen steekt best wel stoer af.

Jammer is dat we bij zo'n model in sportieve trim normaal gezien altijd een mooi glimmend uitlaatsierstuk kunnen terugvinden om het geheel wat karakter bij te brengen, maar daarvoor is geen plaats meer voorzien in de achterbumper. Al bij al oogt het allemaal heel netjes, maar waarschijnlijk voor sommigen ook wat te "sjonnie".

2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

T-minus 10 seconds for take-off

Hetgeen hierboven staat vat het allemaal mooi samen, om eerlijk te zijn. Bij het openen van de deur krijg je door de spacey vormgeving van het interieur nog altijd het ruimtegevoel maar alles is wel netjes naar de bestuurder gericht. Vreemde eend in het geheel is de groene eco-knop waarvan je na honderden kilometers nog steeds niet het nut van inziet. Wel is alles mooi binnen handbereik en de opstelling is op zich wel logisch.

Het compacte stuur ligt prettig in de hand en nodigt je als bestuurder uit om hier en daar eens met 10 km/u meer door de bochten te gaan. Dat laatste is trouwens misschien wel één van z'n sterkste troeven, want de manier waarmee deze Civic zich in de bochten laat leggen is echt een leuke verassing. De respons van de weg via het stuur geeft zo'n vertrouwen dat je je echt zeker van je stuk voelt.

2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

In het midden van het interieur pronkt het nieuwe Honda Connect-systeem waarmee je verbonden blijft met de wagen, de weg, je vrienden op Facebook, noem maar op. Het scherm is 7-duims groot en is meer dan duidelijk af te lezen. Een samenwerking met Garmin geeft vlak voor de afslag realistische foto's weer van hoe de afrit er net uitziet, dus vergissen wordt haast onmogelijk. Dit systeem maakt gebruik van een app die je op Android en iOS kan draaien waarmee je dus net zoals met Carplay je smartphone kan verbinden met je wagen om alles vanaf het infotainmentsysteem te regelen.

Jammer dat het idee "grote gps-unit, groots geluid" niet opgaat voor de Civic want hoe je ook probeert, krijg je op de één of andere manier geen deftig geluid uit de speakers en dat is voor een wagen die richting de 30.000 euro neigt toch wel wat triest. Wel krijg je bij deze Sport-uitvoering aan de binnenkant een volledig zwarte bekleding tegen de dakhemel en dat wordt dan weer wel gesmaakt.

2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

Willen maar niet kunnen dan?

120 pk maakt van deze Civic Sport zeker geen spurtbom, maar echt traag voelt het dan ook weer niet aan. De 300 Nm koppel die vanaf 2.000 toeren per minuut beschikbaar zijn laten zich goed voelen en de kort schakelende manuele 6-bak laat zich vlot door elke versnelling trekken. Op papier is er 10,5 seconden nodig voor de spurt naar de 100 km/u maar in realiteit voelt dit vlotter aan doordat de motor zo vlot op het gas reageert. Hij blijft doortrekken tot 207 km/u en dat is zeker niet slecht in dit segment.

Wanneer de rechtervoet dan wisselt van gas naar rem dan heb je ook met de 4 schijven rondom meer dan overschot om de boel vlot stil te krijgen. Met een leeggewicht van ongeveer 1.200 kg heeft deze Civic Sport dan ook geen last van zwaarlijvigheid en dat maakt het rijgevoel des te beter.

Deze motor heeft een CO2-uitstoot van 98 g/km en daarmee scoort Honda nog altijd bij de beteren in zijn segment. Dat hieraan een klein prijskaartje aan BIV bijkomt is dan weer mooi meegenomen.

2015 Honda Civic Sport 1.6 I-DTEC

Conclusie

Honda heeft zijn imago als constructeur van de fijn sturende wagens nog maar eens kracht bijgezet met deze Civic facelift. Voor sommigen is de look van deze Sport waarschijnlijk wat overkill en daarom verwachten we ook niet dat deze versie de verkoopstopper gaat zijn in het Civic-gamma. Wel is de combinatie van een vlotte diesel, korte bak en fijn onderstel een plezier om mee te rijden. Dat laatste wordt vaak vergeten in ons koninkrijk van files en verkeerslichten, al is het wel de essentie van deze Civic.

Handicap van Honda is de hoge prijs van deze Civic Sport, want voor bedragen richting 28.000 euro en meer kan je bij de concurrentie buiten een stoere look ook heel wat meer paarden onder de kap krijgen. En laat ons eerlijk zijn dat bij de look van een Hot Hatch ook een echt Hot motorblok past in plaats van deze 1.6 die wat veel "willen maar niet kunnen" met zich meebrengt. Misschien brengt de 1.8 benzine dan wel meer soelaas.

Specificaties

Motor

1.6 i-DTEC diesel

Vermogen

120pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 207 kg

Topsnelheid

207 km/u

Prijs testwagen

€ 28 270.00

Prijs basismodel

€ 17 990.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.20 L/100km

Min. kofferinhoud

477 L

Max. kofferinhoud

1 210 L

CO2-uitstoot

98 g/km

BIV

€ 48.00

Rijtaks

€ 269.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sracerr 10:26
afbeelding van Sracerr

Met of zonder sjoemelsoftware v/d concurrentie die daardoor veel meer vermogen hebben? Volgens de hoogste baas bij Honda gebruiken ze zelf bonafide software. graag dus geen appels en peren vergelijken. waarom worden er zo veel diesels getest, is toch geen bal aan als het op rijden aankomt?.

Yvesw 10:42
afbeelding van Yvesw

Het merendeel van de verkochte wagens in België zijn nog altijd diesels. De relevantie is dus zeker nog aanwezig... ;-)

Davy 20:09
afbeelding van Davy

Geen bal aan?
In de dagelijkse praktijk is het voordeel zeker wel dat je veel sneller bent dan een vergelijkbare (non-turbo?) benzine die, op papier, snellere 0 tot 100 tijden heeft. (en pakken zuiniger, malafide software of niet).
Dit op lagere toerentallen en daaraan verbonden lagere geluiden/herrie.
Want je moet meestal toch, al een dikkere benzine hebben voor een mooi geluid tegenwoordig..
Raar trouwens dat, volgens de krant vandaag het referentiepunt voor tax en biv 2016 word genomen op de CO uitstoot (122), die licht bij benzine toch altijd hoger?
Beeld je trouwens maar niets in, alsof men bij de benzinewagens wel altijd eerlijk was/is??
Hoeveel en vooral vw's er rondrijden met uitgeschakelde/afgestopte egr kleppen, nog nooit van gehoord dat er daarvoor ééntje is afgekeurd!
Je vind opt net genoeg tutorials om dit zelfs zelf te doen.
Soit, denk dat er geen enkel merk deugd hoor ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws