Rijtest: Volkswagen Golf GTE

volkswagen-golf-gte-test-autofans

Na de Audi A3 e-tron heeft Volkswagen nu dezelfde technologie in haar C-segmenter geduwd. De Golf GTE is er als sportieve e-Golf, of is het een groene Golf GTI? We gingen het na tijdens onze test.

Volkswagen voegt een derde motorvariant toe aan het sportieve Golf-aanbod. Na de GTI en GTD is er nu de GTE, waarbij de E staat voor elektrisch. Vergis je niet, het gaat hier om een plug-in hybride, in tegenstelling tot de e-Golf die volledig elektrisch rondbolt.

Grote verschillen, grote gelijkenissen

De Golf GTE integreert zich mooi tussen zijn benzine- en dieselbroers. Hij krijgt dezelfde opgezette bumpers en spoilers, maar geeft er zijn eigen draai aan. Zo is er de blauwe lijn op de grille die doorloopt in de koplampen en krijgt hij blauwe remklauwen. Ook de C-vormige dagrijverlichting in de voorbumper is verschillend van de anderen uit het aanbod. Dat staat in schril contrast met de manier waarop Audi de A3 Sportback e-Tron aanbiedt, zonder al teveel verschillen met de gewone A3's.

volkswagen-golf-gte-test-autofans

blauwtje binnenin

Ook binnenin komt het blauw terug om bepaalde zaken te accentueren. Zo krijgt de zetelbekleding die we uit de GTI - en GTD - kennen een blauwe in plaats van een rode tint en wordt ook de versnellingspook met een blauw lampje bezet. In de tellerpartij maakt de toerenteller plaats voor een eco-meter, de toerenteller is er nog wel maar vindt een kleiner plekje onder die eco-meter. Verder duidt de boorcomputer zowel de elektrische als benzine-range aan. Handig als je wat wil meevolgen hoe je welke energiebron leegzuigt.

volkswagen-golf-gte-test-autofans

MQB for the win

Dankzij het MQB-platform kan Volkswagen dezelfde architectuur aanhouden als Audi voor het inbouwen van de elektromotor naast de verbrandingsmotor. Ook hier gaat het dus om een 1.4 TSI die wordt bijgestaan door een elektromotor, samen goed voor 204 pk en 350 Nm. De overbrenging gebeurt door een zestraps DSG-versnellingsbak.

volkswagen-golf-gte-test-autofans

Volkswagen voorziet verschillende rijmodi die afgestemd zijn op je rijgedrag. Het makkelijkst bereikbaar zijn de e-mode (volledig elektrisch zo vaak het kan) en de GTE-modus (beide motoren leveren vermogen, de versnellingsbak reageert scherper en je krijgt kunstmatig gefabriceerd uitlaatgeluid door de luidsprekers geduwd). De eerste zorgt voor een rustig rijgedrag dat je niet verwacht van zulk een opgepompte wagen, terwijl de tweede net de scherpte toevoegt die je wil als je voor een GT-model van Volkswagen kiest. Beide modi zijn bereikbaar via een druk op de knop naast de versnellingspook. Je kan ook voor de 'battery hold' of 'battery charge' modi kiezen, al moet je daarvoor even grasduinen in het scherm op de middenconsole.

volkswagen-golf-gte-test-autofans

Het opgegeven verbruik bedraagt 1,5 l/100 km maar tijdens onze test kwamen we niet lager dan 5 l/100 km. Een uurtje snelweg bracht ons al snel naar 6 liter, terwijl veelvuldig gebruik van de GTE-knop het verbruik over de 7 l/100 km stuurde. Dat zijn cijfers die een stuk hoger liggen dan wat de constructeur opgeeft, maar nog altijd uit de buurt liggen van die van de GTI. Volledig elektrisch haal je trouwens met gemak een afstand van 50 km.

Je gaat er dan ook wat anders mee rijden dan met een GTI, met zo'n GTE. Want hoewel de GTE-modus graag van zich laat horen, het rijgedrag zorgt toch voor iets minder emotie dan met een GTI. Tegelijk kiest de DSG-bak ervoor om vrij hoog in toeren te schakelen, wat voor meer geluid in het interieur zorgt dan bij een A3 e-Tron. Verder staat de GTE sportief hard afgeveerd maar blijkt dat in combinatie met de 18 inch velgen voor een harde opstelling te zorgen.

volkswagen-golf-gte-test-autofans

Ben je klaar met rijden, dan open je vooraan in het radiatorrooster de laadklep door het logo opzij te scharnieren. Daarin kan je de laadkabel kwijt waarmee je de Golf GTE in een goeie 6 uur volledig vollaadt.

Wat koop je voor...

Wat koop jij voor 38.490 euro? Of beter; wat koop jij voor 4.780 euro? Dat is namelijk het prijsverschil tussen de plug-in hybride Golf GTE en de Golf GTI Performance (33.710). Een bedrag dat wordt gerechtvaardigd door de extra technologie die wordt ingebouwd, maar die ook rekent op de klant die dankzij de lage CO2-uitstoot van de GTE (35 g/km) wat hoopt te recupereren van belastingen en taxen. Dat dat veel geld is, ontkennen we niet. Het lijkt er dus op dat deze wagen is weggelegd voor diegene die graag wat geld neerlegt voor een iets specialere Golf.

Conclusie

De Golf GTE is een mooi compromis tussen de e-Golf en de Golf GTI. Sportief waar je dat wil, en elektrisch waar het kan. Zonder dat je daarom op je kilometers moet letten, want hij gaat gewoon door op benzine. Een struikelblok is de prijs, want voor het geld van de GTE koop je een GTI met wat opties, een auto die toch nog wat meer emoties weet los te weken.

Specificaties

Motor

1.4 TSI turbo benzine vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

204pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

DSG-6, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 499 kg

Topsnelheid

217 km/u

Prijs testwagen

€ 43 985.00

Prijs basismodel

€ 38 490.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Min. kofferinhoud

272 L

Max. kofferinhoud

1 162 L

CO2-uitstoot

39 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 226.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
JanMijnBotte 12:38
afbeelding van JanMijnBotte

Behalve het grote prijsverschil, kiezen jullie voor deze of de Auris TS HSD?

John 13:23
afbeelding van John

Volgens mij is dit appelen met peren vergelijken: het zijn 2 verschillende modellen, de ene richt zich meer op sportiviteit, de andere op zuinigheid: golf 1.4L met 150 pk (350 nm koppel) vs auris 1.8L met 99 pk (142 nm koppel). Er zit ook +10.000 eur prijsverschil op.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws