Rijtest: Alfa Romeo MiTo QV (2014)

 rijtest-alfa-romeo-mito-qv-2014

De opgefriste MiTo in QV-vorm wist ons halfweg dit jaar te overtuigen op het circuit. Hoe houdt hij echter stand op onze Belgische wegen? Tijd om de Italiaan uit te laten.

Alfa Romeo plakt op haar meest performante modellen steevast de QV-badge. Die staat voluit voor Quadrifoglio Verde en moet het in nood leidende merk haar Italiaanse flair doen behouden. Niet anders voor de MiTo QV. Die krijgt een bronstige motor onder de kap, stevige remmen achter de velgen en een stijlvol pakje aangemeten. Of dat genoeg is om van de MiTo een echte Hot Hatch te maken? Tja...

Uitgesproken bescheiden

Visueel spelen ze bij Alfa alvast een subtiel spel. Buiten de QV-badge op de flanken en de Sportiva velgen toont de heetste MiTo op geen enkele manier zijn sportieve aspiraties. Gelukkig weet het matte Grigio Magnesio-kleurtje op onze testwagen nog wat aandacht te trekken. Misschien geen foute beslissing van Alfa Romeo. Want tegenwoordig hangen er meer spoilers op Hot Hatches, dan dat er cilinders onder de kap zitten. Al hadden ze iets meer moeite kunnen doen op uitlaatvlak, want de einddemper komt wel heel povertjes over.

 rijtest-alfa-romeo-mito-qv-2014

Heb je echt argusogen, dan merk je verder de fake diffuser en subtiel spoilertje achteraan op. Gelukkig kan de QV terugvallen op het standaard al sportieve design van de MiTo.

Geïrriteerde Italiaan.

Die eerder genoemde bronstige motor onder de kap is de 1.4 MultiAir turbobenzine. Met 170 pk en 250 Nm meer dan genoeg voor de kleine carrosserie. Al maakt Alfa Romeo de ietwat dubieuze fout om de MiTo QV uit te rusten met de TCT-automaat. Een handbak behoort niet tot de mogelijkheden en dat is zonde, want er zou zoveel meer fun te halen zijn met zelf te roeren door de versnellingen.

 rijtest-alfa-romeo-mito-qv-2014

De TCT gedraagt zich namelijk als een geïrriteerde Italiaan. Als je er de zweep op legt een potent stukje techniek dat zich gretig laat bedienen met de flippers achter het stuur, dat wel. Tijdens gewone ritten is het geheel nogal onbeschoft. Alsof-ie geen zin heeft in traag rijden. Verkeerde versnellingen kiezen, te lang blijven hangen en stoten bij een te lage snelheid. Het is zeker geen automaat die afgesteld is op een comfortabele rit. Dan doet de DSG in de Seat Ibiza Cupra het een stuk beter.

Waar zit dat fungehalte?

Dynamisch weet hij best wel zijn mannetje te staan. Zonder echt een blijvende indruk na te laten. Net zoals de Abarth 500 duw je in een bocht met een tik op de rem de kont uit en counter je dat gedrag met gemak dankzij het Q2-differentieel. Nee, geen mechanisch, wel een elektronisch dat een limited-slipdifferentieel simuleert. Eenmaal de bocht uit kan je doordraven tot 219 km/u. Een stoplichtsprintje naar de honderd werk je dan weer af in 8,2 seconden. Cijfers die even grijs weglezen als ze ook aanvoelen. Het voelt nooit echt snel en zwierig aan in de MiTo QV. Want tijdens dagdagelijkse kilometers malen doet hij rare stoten en op de limiet krijg je nooit echt veel waardering terug. Nu ja, het ontbreekt de QV gewoon wat aan fun.

Andere prijsklasse

'Oké, het is dus niet de fijnste Hot Hatch van de wereld, maar misschien kan de prijs de pijn wat verzachten?' Spijtig genoeg niet echt. Alfa Romeo vraagt 24.700 euro voor de MiTo QV. Daarmee staat het pal tegenover de Renault Clio R.S. op prijsvlak. Een wagen die op alle vlakken betere papieren kan voorleggen. Vink je daarbij nog het matte kleurtje op onze versie (+1.000 euro), de Competizione stoeltjes, cruise control en een navigatie aan en je komt op dik 27.000 euro uit. Daarmee prijst hij zichzelf eigenlijk uit de markt en speelt hij financieel in de klasse van de Audi S1 en Mini Cooper S. Ouch.

 rijtest-alfa-romeo-mito-qv-2014

Conclusie

Flauwe kost in een té duur restaurant. Je hebt niet slecht gegeten met de MiTo QV, maar je verwacht toch meer voor z'n prijskaartje. Zeker omdat je weet dat er genoeg alternatieven zijn die meer sensatie bieden. Overklast door bijna elke andere Hot Hatch en een gebrek aan flair. Nee, wil je per se een Italiaanse Hot Hatch, richt dan je pijlen op de Abarth 500. Willen ze bij Alfa Romeo toch nog een slaagkans in het land van de snelle gebakjes, dan maakt het maar beter werk van een van-de-pot-gerukte GTA-variant. Tot dan zeggen wij no grazie tegen de sportiefst MiTo van het moment.

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine

Vermogen

170pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

TCT-automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 145 kg

Topsnelheid

219 km/u

Prijs basismodel

€ 24 700.00

0 tot 100 km/u

8.20 sec

Gemiddeld testverbruik

9.60 L/100km

Max. kofferinhoud

950 L

CO2-uitstoot

124 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws