Rijtest: Lancia Delta S MomoDesign 1.9 TwinTurbo 190

lancia-delta-momodesign-twinturbo-jtd-190 pk

Een Lancia Delta blijft hoofden doen draaien, en om dat momentum te bewaren lanceerden de Italianen samen met Momo Design deze speciale editie.

Sinds de introductie van de Delta in 2008 bleef hij grotendeels ongewijzigd. Enkel in 2011 kreeg de wagen nog een kleine facelift waarbij onder andere de grille werd aangepakt. De verticale lamellen van de originele grille werden toen overboord gesmeten voor de horizontale versies geïnspireerd door Chrysler, en daar waren we niet zo hard voor te vinden.

Grote lepel aan sportiviteit

Op deze Delta vinden we dus ook de 'nieuwe' grille terug maar gelukkig met een grote lepel aan sportiviteit erover gegoten. De grille is nu volledig zwart, net zoals de rest van de carrosserie en de 18" velgen. Ook de koplampen werden iets donkerder tegen over de standaard, stijlvollere, Delta. Hierdoor krijgt de Italiaan een zeer sportieve uitstraling die ons gelukkig de Chrysler-grille doet vergeten (maar nog niet vergeven).

lancia-delta-momodesign-twinturbo-jtd-190 pk

Achteraan blijven de lange boogvormige achterlichten aanwezig en zien we behalve de 'S'-badge en de dubbele uitlaatpijp geen veranderingen.

Ook in het interieur waaide een sportieve wind die het hardst te merken is in de tellerpartij. De gele hoofdkleur en het lettertype doen ons sterk denken aan de originele Delta Integrale, en die link kunnen we best appreciëren.

lancia-delta-momodesign-twinturbo-jtd-190 pk

Zoals bij veel merken is het navigatiesysteem echter weer de doorn in het anders zeer mooi ogende interieur. Met diens archaïsche bediening, lage kwaliteit scherm en trage werking ben je beter af met een externe GPS unit.

lancia-delta-momodesign-twinturbo-jtd-190 pk

Geen onderscheid

Deze Delta S Momodesign heeft niet alleen de juiste looks maar ook de vereiste dosis oompf onder de motorkap. De 1.9 TwinTurbo dieselmotor zet 190 pk en 400 Nm neer bij respectievelijk 4.000 en 2.000 toeren per minuut. Dankzij het massieve koppel voelt de zelfontbrander zich goed thuis aan de onderkant van het toerenspectrum maar sportiviteit is daar niet te vinden. Het echte verschil met de gewone 1.6 MultiJet diesel komt pas na 3.000 revoluties kijken, waarna de wagen als een speer wegschiet.

In ideale omstandigheden moet je de 1.405 kg wegende Delta in 7,9 seconden naar 100 km/u krijgen en van ophouden weet hij pas bij 222 km/u. In een rechte lijn is hij pijlsnel maar in sommige extreme bochten durft hij wel eens steken te laten vallen, al viel dat in onze test alleen maar voor toen we echt de grenzen aan het opzoeken waren. Bij dagdagelijkse ritten en occasionele sportieve uitjes in de Ardennen is het stuurgedrag en de feedback meer dan snedig genoeg.

lancia-delta-momodesign-twinturbo-jtd-190 pk

Interessante prijskaartjes

Na onze testweek konden we een gemiddeld verbruik voorleggen van een ronde 6l/100 km, en daar zijn we best wel tevreden over. Lancia geeft een gemiddeld verbruik van 5,7 liter mee wat niet zo gek veel minder is dan onze score.

De Delta Momodesign kan je kopen in drie verschillende motorisaties, van onze 190 pk sterke 1.9 TwinTurbo JTD tot een 1.6 MultiJet diesel met 120 pk en een 1.4 TurboJet benzinemotor met 120 pk.

lancia-delta-momodesign-twinturbo-jtd-190 pk

Die laatste is het goedkoopste met een BTWi prijskaartje van 22.690 euro. De twee diesels kosten exact even veel (maar verschillen wel een pak in belastingen) met een catalogusprijs van 24.190 euro, en dat vinden we wel iets hebben. Standaarduitrusting van de Momodesign uitvoering omvat onder andere de daytime running lights (LED), getinte ruiten, 18" lichtmetalen velgen, leder/stof interieur en de dubbele verchroomde uitlaatpijp. Bij de concurrentie moet je al gauw een pak meer opleggen voor hetzelfde vermogen met dezelfde uitrusting. Spijtig dus dat je ze zo weinig op de baan ziet.

Specificaties

Motor

1.9 TwinTurbo diesel, i4

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 450 kg

Topsnelheid

222 km/u

Prijs testwagen

€ 24 190.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

CO2-uitstoot

149 g/km

BIV

€ 632.00

Rijtaks

€ 309.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Carlito 16:14
afbeelding van Carlito

Blijft een mooie verschijning!
Jammer dat men Lancia in de verdomhoek heeft gezet.Van deze had men een opvolger voor de Delta Evo moeten voorzien.

Patrick Meulendijks 14:22
afbeelding van Patrick Meulendijks

Na een AR 159 TI heb ik de "laatste van de 1.9S" versie in Belgie gekocht in december 2013.
Na een kleine kuur: 225 PK en 500 Nm koppel (op de vermogensbank): zeer geslaagd.
Fantastische auto voor op de snelweg. Met alle opties erop kom je niets te kort.
Helaas zal dit geen opvolging genieten maar wie weet komt er toch ergens weer redding voor de Lancia.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws