De Space Star is de nieuwste speler van Mitsubishi in het kleinste A-segment. Verwar hem echter niet met de vorige Space Star, want de naam is er achteraf maar haastig opgeplakt.
De vorige Space Star - wiens productie in 2006 eindigde - was immers een volwaardige MPV. Onze huidige Space Star heette oorspronkelijk Mirage, een naam die ongetwijfeld veel beter bekt. Enkele maanden voor de introductie bleek echter dat die naam al aan een ander bedrijf - met name Gemballa - toebehoorde. De Japanners moesten dus voor enkele markten - waaronder de Europese - nog vlug een andere naam bedenken. Om er niet veel werk in te steken stoften ze maar de Space Star af.
Spijtig van de naam want heel leuk klinkt die niet. Hij klinkt zelfs heel nineties, en dat is ongeveer ook zoals hij eruitziet. Niets nieuws, niets verleidend en zelfs saai. Misschien is de wagen in een fellere kleur zoals rood of groen iets draaglijker maar het wit van onze testwagen hielp alvast niet.
Space ... star
In het interieur begrijpen we de keuze voor de Space Star naam enigszins want de ingenieurs concentreerden zich voornamelijk op ruimte. Voorin heb je een zee van ruimte en achterin kan je ook gemakkelijk twee volwassenen plaatsen. Nog redelijk comfortabel zelfs, voor afstanden onder de 100 km dan toch.
Over de rest van het interieur is dan weer niet zo goed nagedacht. De zetels lijken recht uit de jaren '90 te komen - met paars motief inclusief - en de harde plastic panelen mochten op zijn minst iets meer verfijnd zijn.
De radio en alles dat er direct rond zit lijkt ons nog het meest kwalitatieve. De radio kan alles (en ook nog eens verrassend gebruiksvriendelijk) en de airco werkt uitstekend.
Driepitters
Mitsubishi biedt twee motorisaties aan in de Space Star, allebei driecilinders. Onderaan zien we de 1.0 met 71 pk en 88 Nm aan koppel en daarboven de 1.2 met 80 pk en 106 Nm. Beiden zijn standaard gekoppeld aan een handmatige vijfbak maar de 1.2 is - voor de liefhebbers - ook beschikbaar met een CVT.
Wij reden de grootste motorisatie - de 1.2 - met zijn manuele versnellingsbak. Deze is dankzij het uitzonderlijke 845 kg drooggewicht van de Space Star meer dan voldoende om hem vooruit te laten gaan in België. De kleine Japanner doet er 11,7 seconden over om 100 kilometer per uur te bereiken maar daarna houdt het al redelijk vlug op met het accelereren. Uiteindelijk moet je tot 180 km/u kunnen rijden.
De Mitsubishi gaat vlot door het verkeer mee maar op de autostrade kom je echter nogal vlug in de problemen. Voorbijsteken gaat enkel met enige planning en slipstreaming vooraf.
Geen fouten, geen opwinding
Zelfs op het Belgische wegdek biedt hij een comfortabele rit. De Space Star geeft niets om een verkeersdrempel en pakt deze dan ook met alle plezier. Het nadeel is dan weer dat de wagen helemaal niet zoveel waard is in een bocht. Hier gaat hij nogal vlug overhellen. De versnellingsbak schakelt vlot en soepel wat leuk voor stadsverkeer is. Op grote fouten kunnen we de wagen niet betrappen maar opwinding is nergens te bespeuren.
Conclusie
De nieuwe Space Star heb je vanaf 9.490 euro voor de 1.0 basisversie. De 1.2 Cleartec die wij reden kost je minimum 13.990 euro. En dat vinden we nogal wat veel, zeker vergeleken met de Hyundai i10 die met dezelfde cilinderhoud nog eens honderd euro goedkoper is én net iets beter afgewerkt is. Kies in dit segment dan ook maar resoluut voor de Hyundai i10.
Specificaties
1.2 driecilinder
80pk
106 Nm
5-bak manueel
voorwiel
840 kg
170 km/u
€ 9 490.00
€ 13 990.00
12.80 sec
5.50 L/100km
235 L
95 g/km
€ 48.00
€ 181.00
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden