Rijtest: Seat Leon FR, Hyundai Veloster Turbo & Kia Cee'd GT

Hyundai-Veloster-Turbo-Kia-Ceed-GT-Seat-Leon-FR

Twee deuren, drie deuren of vier deuren... de keuze voor Hot Hatchkopers was nog nooit zo groot. Wij zetten met de komst van de Kia Cee'd GT wederom drie kemphanen tegenover elkaar om tot een conclusie te komen.

Halverwege dit jaar brandden we nog een triotest jullie netvlies op met de, naar onze mening, drie meest begeerlijke Hot Hatches die je toen kon kopen. Vandaag dienen zich drie nieuwe sportieve rekels aan. De Kia Cee'd GT en Seat Leon SC FR zijn twee gloednieuwe kandidaten. De Hyundai Veloster Turbo krijgt van ons een herkansing omdat we hem begin dit jaar enkel reden op sneeuwwitte banen.

Koreaans broederschap en een Spaanse bastaard

De Kia en de Hyundai zijn twee Koreaanse broertjes. Dat zie je niet enkel aan hun aparte naamkeuze, beiden gebruiken ook dezelfde GPS en 1.6 GDI benzinemotor met turbo. Al de expertise die de Koreanen uit de Veloster Turbo hebben weten te halen passen ze dan ook toe op de nieuwe Cee'd GT. De Spanjaard van het ensemble leent dan weer vooral spullen van den Duits. Zo krijgt hij de DSG-versnellingsbak van Volkswagen en de LED-versiering van Audi.

Hyundai-Veloster-Turbo-Kia-Ceed-GT-Seat-Leon-FR

Deurenspielerei

Het opvallendste verschil tussen de drie wagens is hun deurenaantal. De Leon SC, met de SC van Sport Coupé, verliest twee deuren tegenover zijn broertje om er twee over te houden. De Veloster Turbo heeft de typerende driedeurs opstelling. Eéntje voor de bestuurder links en twee deuren rechts om je passagiers weg te houden van het gevaarlijke verkeer. De Cee'd GT is de meest praktische van het trio. Met vier deuren kan iedereen naar hartenlust instappen en zitten waar hij wil. Behalve in de bestuurdersstoel, want die geef je liever niet uit handen.

Koreaanse trappelpaarden

Waarom je die bestuurdersstoel in de Kia liever niet uit handen geeft? Omdat het een verdomd strak sturend gebakje is. Het wordt nog steeds geen Megane RS of Golf GTI, maar hij laat de twee andere kandidaten in deze test aanvoelen als slappe hapjes. Enerzijds logisch, omdat op papier de Cee'd GT met zijn 204 pk de Veloster Turbo en die Leon FR ver achter zich laat. Die moeten het namelijk doen met respectievelijk 186 pk en 180 pk. Toch is het niet op dat vlak dat de Kia uitblinkt...

De Cee'd GT voelt namelijk niet sneller aan dan zijn broertje, de Veloster Turbo. Wat bij ons het vermoeden versterkt dat de 1.6 GDI benzine in beide wagens even sterk is. De Amerikaanse markt krijgt namelijk een Veloster Turbo met 204 pk. Voor Europa zou die teruggeschroefd zijn naar 186 pk. Die 18 Koreaanse paarden maken alleszins het verschil niet tijdens het rijden. Anderzijds leveren beide wagens 265 Nm koppel. De Leon FR is trouwens de snelste van het trio. Al heeft die dat vooral te danken aan de feilloze DSG, niet aan zijn 180 pk. Want hoewel die uit een heuse 1.8 TFSI worden getapt weet diezelfde 1.8 maar 250 Nm koppel op te wekken.

Hyundai-Veloster-Turbo-Kia-Ceed-GT-Seat-Leon-FR

Niet op het scherpst van de snee

De lichtgrijze rakker van de groep blinkt vooral uit eenmaal je hem de bochten in stuwt. Waar de Hyundai comfortabel de bocht door glijdt en de Seat wat glibberig op de voorband voelt, snijdt de Kia met precisie door de bocht. Rij je hem echter op het randje, dan voel je toch een verschil tegenover een Peugeot 208 GTI of een Fiesta ST. De Kia Cee'd is dan ook het fijnst om te rijden net onder het scherpst van de snee.

Dat is ongeveer de consensus voor deze drievuldigheid. Rij ze niet op het randje, want dan vallen ze door de mand. Zie ze eerder als snelle "van punt A via een bochtige weg naar B"-brengers. Voor de Ringrijders is er namelijk al genoeg speelgoed. Gek genoeg is de Veloster Turbo de fijnste om te rijden. De Cee'd bromt iets lustiger, maar de rijpositie in de Veloster, samen met de sportstoelen, is om duimen en vingers af te likken. Ook het instrumentenpaneel van de Veloster toont stukken sportiever dan die van de Cee'd GT en Leon FR. Zeker die laatste is doodsaai (iets waar de Ibiza Cupra ook al last van had). Anderen noemen de Spaanse instrumentencluster misschien degelijk, maar in het segment van sneller kleine rakkers wil je gewoon overdreven styling.

Hyundai-Veloster-Turbo-Kia-Ceed-GT-Seat-Leon-FR

LED's, grote uitlaten en opgeplakte zijschorten

Niet enkel binnenin wil je die styling, ook aan de buitenkant moet je opvallen. Wederom kaapt de Veloster Turbo daar de trofee weg. Met zijn absurde styling, knoerten van centraal geplaatste uitlaten en matgrijze kleur voelt de gemiddelde accountant zich gewoonweg geschoffeerd. De Cee'd ziet er frontaal ook best agressief uit met zijn 34 LED-lichtjes, maar verliest punten des te verder we naar de achterkant gaan. De zijschorten zijn opgeplakt, met de nadruk op "geplakt" en de achterbumper met zijn twee subtiele uitlaatjes is niet meteen het toonbeeld van sportiviteit. Tien jaar geleden misschien nog wel, anno 2013 kan je een dubbele uitlaat krijgen op een Mercedes A-klasse met 90 pk.

De Leon FR bekleedt de derde plaats. Niet erg, want Seat pretendeert ook niet dat dit de sportiefste Leon is. Daarvoor moeten we wachten op de Cupra-uitvoering. Wat we wel kunnen zeggen is dat de tweedeurs Leon een strakke bak is geworden. Puur stylingsgewijs is die tig malen spannender dan de, grote broer, Volkswagen Golf. Maar tussen de twee Koreanen valt hij, buiten de rode kleur, amper op.

Prijzengrabbelaars

Wat het trio buiten opvallend luide boxen ook gemeen heeft, is de relatief hoge prijs. Voor de Veloster Turbo vraagt Hyundai zo maar eventjes 28.999 euro. In ruil krijg je wel een full-option wagen en ongelooflijke looks. Kia vraagt 691 euro meer voor hun Veloster met meer deuren. Voor de prijs van 29.690 euro krijg je wederom een wagen volgepropt met alle speeltjes.

De Spanjaard lijkt tegenover de twee Zuid-Koreanen wel een koopje te zijn. Met handbak kost de Leon SC FR je 24.170 euro. Neem je hem met DSG, dan betaal je 1.710 euro meer (een gangbaar tarief voor DSG's). Vergeet wel niet dat je daarna gemakkelijk nog eens zo'n 5.000 euro aan opties moet aantikken om op een gelijkwaardig uitrustingsniveau te komen van de twee Koreanen. Kan je leven met een handbak, stoffen stoelen en geen navigatie of LED-koplampen, dan blijft hij ook een koopje.

Hyundai-Veloster-Turbo-Kia-Ceed-GT-Seat-Leon-FR

Conclusie

De prijs van "Begeerlijkste Hot Hatch van het moment" zal één van deze drie gebakjes nooit wegkapen. Al zijn ze daarom niet minder fijn om te rijden. Vooral hun hogere prijs tegenover de concurrentie, die dan ook nog eens fijner sturen, maken ze een no-go voor de echte Hot Hatchliefhebbers. Al krijgt het drietal wel verschoning. De Hyundai Veloster Turbo is de meest exuberante comfortabele hatchback van het moment en Seat heeft nog een uitgebouwde versie in de pijplijn zitten met de Leon Cupra. Betreffende die Kia Cee'd GT (de wagen waar we deze test rond hebben gebaseerd), geef hem nog enkele jaartjes en een volgende generatie om de Golf GTI compleet het snot voor de ogen te rijden. De volgende generatie top Hot Hatches gaan vanuit niet voor de hand liggende landen komen, neem het maar van ons aan...

We zijn steeds op zoek naar vernieuwing, daarom zijn sommige foto's interactief. Hou je dan ook niet in om de filmpjes te bekijken die achter de foto's zitten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Carlos 16:01
afbeelding van Carlos

ideaal :D Weer leuk materiaal!
De filmpjes zijn wel een leuke extra. Wat er dan wordt gefilmd is al helemaal leutig. De laatste is toch wel de Winner!! welke zetel zakt het snelst... Hoe komt een mens er toch op ^^.

Wim 16:05
afbeelding van Wim

Ik zou toch eerder voor de Kia of de Seat gaan, het fijne aan het hot hatch vind ik juist dat hij niet opvalt. De Leon vind ik standaard al een mooie verschijning, de Cee'd ook. Maar met de Cee'd hebben ze net wat te hard hun best gedaan en de klasse er wat afgetuned(nieuw woord? :)). Dus geef mij maar zo'n rode "Spanjaard"!

Karim 12:42
afbeelding van Karim

leuke review maar ik snap nu echt niet waarom jullie geen Kia Procee'd GT genomen hebben voor deze review! Deze is pakken sportiever dan de Cee'd GT en straalt meer aggressie uit. Dan zou het verdict qua uiterlijk en design toch anders geweest zijn. De procee'd is trouwens reeds leverbaar terwijl de Cee'd GT nog niet in de showroom staat.

Yvesw 12:48
afbeelding van Yvesw

Omdat we inspelen op het aantal deuren ;-) En persoonlijk, de Pro_Cee'd GT ziet er inderdaad strakker uit, maar het interieur is de grote dooddoener van de Kia. Je krijgt er geen speciaal gevoel in. Dat zit in de Veloster Turbo toch - letterlijk - net iets beter.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws