Rijtest: Opel Adam Jam 1.2 + Adam Fix Fiets

Opel Adam 1.2

Met de Adam probeert Opel indruk te maken in het segment van de hippe stadskarretjes. Weet Opels kleinste te overtuigen of moet hij het toch vooral hebben van zijn marketingscampagne? Wij kregen alvast een fiets mee om ons te overtuigen.

Met de Adam doet Opel een wilde zet. De meeste merken baseren hun hipste wagen op een model uit het verleden. Kijk maar naar de Fiat 500, de Volkswagen Beetle en de Mini Cooper. De Adam zegt resoluut nee tegen het verleden - net zoals Citroën met de DS3 - en gaat voor een modern look. Een look die voor veel verdeeldheid zorgt zo blijkt.

Kikkersmoel

Kiezen voor een expressieve look op een kleine wagen is altijd een gewaagde optie. Een expressieve voorbumper, brede kont en het - optisch - zwevende dak maken van de Adam een opvallende verschijning in het straatbeeld. Toch blijft hij niet helemaal buiten schot van enkele "rare" designelementen. Zo heeft hij vooraan een lelijk dalende voorbumper. Net alsof een werknemer van Opel per ongeluk op het kleimodel is gaan zitten en ze het zo maar hebben gelaten.

Ook achteraan toont hij een stuk braver dan vooraan. Globaal gezien bezit de kleine rakker een hoop lijnen en elementen die nogal druk overkomen. Al dachten we dat in het begin ook van de Citroën DS3. Veel hangt ook af van de opties.

Opel Adam 1.2

Opties galore

Opties bezit de Adam in overvloed. Je zet dan ook best een paar avondjes vrij om jouw perfecte Adam uit te stippelen. Beginnen doe je met de uitvoeringen. Kiezen kan je uit de Adam (instapper, blijf daar maar af), Jam, Glam en Slam. De Jam is de funky kornuit van de bende met felle kleurtjes en dito accessoires. De Glam is de stijlvolle rakker voor de modebewuste vrouw. De Slam is de stoere kar voor echte mannen. Tot zo ver echter de perspraat, want in wezen kan je elke variant uitrusten met gelijkaardige opties.

Wij reden met een Jam uitvoering die volgestouwd was met opties waardoor hij net zo stoer was als een Slam-uitvoering. Achtien (18!) inch velgen, zwarte accenten en een contrasterend dak. Binnenin was er gelukkig ook wat voor de vrouwtjes. Een wit lederen interieur, lighting package (interieurkleur naar keuze) en de - absurd foute - verlichte dakhemel met sterren. Met die laatste optie waan je je in een Rolls-Royce, maar dan voor 1/20ste van de prijs. Een leuke gimmick, maar de meerprijs van 280 euro kan je toch aan andere dingen uitgeven. Bijvoorbeeld aan een GPS.

Opel Adam 1.2

Te hipster voor 40-jarige dames

En dan bedoelen we niet het IntelliLink Multimedia systeem dat Opel aanbiedt. Het heeft een modern 7" aanraakscherm, maar de software stelt zwaar teleur. Bij het veranderen van het volume van de radio komt er een zwart beeld met het volumegetal en dat blijft zo'n goede 4 seconden staan. Handig als je net een afrit moet nemen volgens de GPS. En daar knelt het grootste schoentje.

Het leek al verdacht dat de Adam een full-out entertainmentsysteem krijgt voor maar 300 euro. Nu weten we waarom. Het systeem heeft geen GPS. Die moet je op je Smartphone downloaden voor 50 euro (West-Europa) en linken aan het systeem. Moderne gedachtegang van Opel, maar de gemiddelde huismoeder die - laten we eerlijk zijn - het daadwerkelijk koperspubliek is van de Adam heeft nog nooit gehoord van een Smartphone. Waarom Opel ook niet de keuze heeft gelaten om het GPS-systeem te laten inbouwen is ons een raadsel.

Opel Adam 1.2

Zwevend stuur

Genoeg gebrabbeld over kleurtjes, dames van middelbare leeftijd en sterrenhemels. Hoe rijdt de Adam? Als een echte stadswagen. De sturing, pedalen, versnellingspook en de ophanging zijn licht, maar halen wel elke dynamiek uit de wagen. Dat is spijtig. Want het chassis - dat een 20 cm verkort chassis is van de Corsa - smeekt om een sterkere versie. De demping is ook niet helemaal top. De kleine go-kart kan niet overweg met kasseiwegen. Begrijpbaar door het kort chassis, maar door de lichte sturing - en gigantische velgen - kan je maar beter zorgen dat je het stuur goed vast hebt. Anders kan je wel eens enkele kasseien naar links hobbelen.

De motor doet wat moet, maar wordt genekt door de lichtheid van de besturing. Best gek, want met 70 pk en 115 Nm in een bakje dat rond de 1.100 kg weegt zou je veel meer plezier moeten kunnen halen. In een Corsa voelt dezelfde motor heel wat potenter aan. Het verbruik stelde ook teleur. Opgegeven drinkt de 1.2 Start/stop 5 liter per 100 kilometer. Wij haalden tijdens een eco-run 5,8 liter met alle trucs van de Sinksenfoor. Van uitbollen in neutraal naar stoplichten tot het verwijderen van de hoedenplank. Rij je de Adam op een vlotte manier, dan kan je best twee litertjes bij de 5,8 liter/100km optellen.

Opel Adam 1.2

Fietsfans

Die fiets in de inleiding was geen grap. Deze custom fiets die je mee kan bestellen met je Adam krijgt automatisch hetzelfde kleurschema als je wagen. Dit onder het mom: "De Opel ADAM is de perfecte stadsauto. Maar soms is de ideale stadsauto ook gewoon een fiets." Juist...

De fiets zelf is een fixie (lees: een fiets zonder vrijloop (lees2: je kan niet stoppen met trappen)) en past in het "urban lifestyle" plaatje van de Adam. Fixies zijn ontstaan uit de fietskoeriersubcultuur uit Amerika waar "snel zijn tussen het verkeer in de stad" het hoofddoel is. De Adam Fix wordt samengesteld met kwalitatieve materialen en merken uit het circuit. Echter, met een prijs vanaf 1.825 euro is hij wel aan de dure kant. Fotograaf van dienst en notoir fixie rijder, Glenn Huyben, bemerkte dat je voor 500 euro minder een gelijkaardige fiets kon samenstellen. Maar die is natuurlijk niet gespoten in de kleuren van je Opel Adam.

Opel Adam 1.2

Conclusie

Verwachtingen voor de Adam waren hoog op de redactie, misschien iets te hoog. De Adam is geen scheurijzer om de binnenbaantjes onveilig te maken. Het is een geinig stadskarretje die zijn rol, op dat vlak, met verve vervult. Prijzen voor de opties zijn correct maar tellen snel op. Zo kostte onze Adam met al zijn goodies - zonder fiets - 17.890 euro. Met zo'n prijs begeef je je in Mini territorium en dan ziet het er slecht uit voor de Adam. Wees daarom selectief in je opties. Laat op onze testwagen de verlichte dakhemel, gigantische velgen, multimediasysteem, Advanced Park Assist II en Flex Fix fietsendrager vallen en je zit aan een prijs van 14.795 euro. Met die prijs zit je terug in het Fiat 500 territorium en daar voelt de Adam zich wonderwel thuis om wat keet te schoppen.

Opel Adam 1.2

Specificaties

Motor

1.2 benzine Start/ stop

Vermogen

70pk

Koppel

115 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 086 kg

Topsnelheid

165 km/u

Prijs testwagen

€ 17 890.00

Prijs basismodel

€ 13 400.00

0 tot 100 km/u

14.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.90 L/100km

Min. kofferinhoud

170 L

Max. kofferinhoud

663 L

CO2-uitstoot

118 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Wim 17:52
afbeelding van Wim

in de juiste combinatie is hij zeker niet lelijk

Techno Patat 18:41
afbeelding van Techno Patat

Psst, als je echt zuinig wil rijden moet je je in versnelling laten uitbollen, niet in neutraal :-)! Dan haalt de motor de kracht om te draaien uit je beweging die je al hebt, niet uit naft :P, heel simpel gezegd :P!

Verder: ik vind het wel een tof dingetje, maar opwegen tegen de concurrentie kan het toch niet! De mini rijdt leuker, de fiat 500 ziet er toffer uit!

En wat voor een raar systeem is dat met die gps zeg? Je smartphone z'n batterij is dus de beperkende factor voor een verre trip?
Voor zover je ver gaat met een adam toch :P!

**EDIT: Het is "zonde" van de fout maar we hebben het aangepast :-) **

Yvesw 18:54
afbeelding van Yvesw

@Patat: Natuurlijk kan je je GSM opladen tijdens het rijden (als je de nodige adapters hebt). Binnenin is het toch 500 x (heb je hem?) beter dan de Fiat 500. Al ligt dat eerder aan de ouderdom van de Fiat.

Uitbollen in versnelling? Gewoon de motor afzetten! :-p

Techno Patat 14:13
afbeelding van Techno Patat

Haha, nog beter! Maar uitbollen in versnelling verbruikt bij mij op de boordcomputer het minst :)!

Goejke met de 'zonde' trouwens :D!

Het interieur van de 500 vind ik wel tof! En ik bespreek het hier ook enkel als 'leuk' tweede autotje voor de vrouw. Zelf moet ik geen zo een kleintje hebben eigenlijk :p! En voor de vrouw is een 500 dan bakken toffer dan een Adam...

Yvesw 14:40
afbeelding van Yvesw

@Patat: Goh, dat van de 500 is wel serieus plastiekerig als je het naast dat van de Adam zet. De Adam zit kwalitatief zeer goed in elkaar. Maar nogmaals: logisch voor een gloednieuw model.

Voor mannen is het inderdaad wachten op de Adam met +160 pk. Dan wordt het "autootje voor de vrouw" plats een leuk hebbeding :-)

@ die "zonde": Ik kon hem niet laten liggen :-p

Techno Patat 14:45
afbeelding van Techno Patat

Jup, het zou van mij ook een Abarth worden, met die zalige sabelts! Plastiek is voor Sanne niet erg, ze rijdt nu in een Fiesta vorig model: Moesten ze kunnen maakten ze de wielbouten nog van plastiek op die auto :p!

Yvesw 15:40
afbeelding van Yvesw

Opel wil alleszins toch de Abarth ver achter zich laten op performance vlak. Ik ben benieuwd...

Techno Patat 19:54
afbeelding van Techno Patat

Qua performance zal het misschien wel lukken. Want buiten de Essessee zijn ze niet denderend snel! Maar qua fun en cool-heid? Eerst zien, dan geloven :P!

Yvesw 22:18
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Inderdaad ;-)

Yannick 01:33
afbeelding van Yannick

slowest car i EVER driven... maar wel iets geinig. OPC versie ben ik wel benieuwd naar

AG 21:46
afbeelding van AG

Toch raar dat je 50 euro betaalt voor een app die ik voor 99 cent heb gekocht? En heb het getest in de SLAM 1.4 met zelfde intellect systeem? Of zit dat verschil in android vs iphone?

Yvesw 11:08
afbeelding van Yvesw

@AG: Je kan inderdaad een proefversie aankopen voor 99 cent (30 dagen dacht ik). De daadwerkelijk app kost 50 euro voor West-Europese kaarten en nog eens 50 voor Oost-Europese kaarten. Geen overdreven prijs voor zo'n kaarten. Het feit dat je ze wel op je telefoon moet zetten stoort me. Daar komt dan nog eens bij dat als je smartphone stuk gaat - en ja, dat doen ze zeker - je eventjes 50 euro hebt weggesmeten...

Fabian 15:31
afbeelding van Fabian

Mijn skoda octavia met opties was vorig jaar nieuw 1000 euro duurder, veel groter, sneller, zuiniger. Makkelijke keuze dus

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws