Rijtest: MG ZS Luxury 1.0 T-GDI (2022)

MG ZS Benzine test rijtest belgie prijs info

Met de ZS EV presenteerde MG in 2019 de eerste betaalbare elektrische gezinswagen in ons Belgenland. Het Chinese merk springt nu in de bres voor de Belg op zoek naar een betaalbare crossover met een meer klassieke benzinemotor aan boord. De ZS benzine is geboren, met een startprijs van amper 18.485 euro! Wacht, klopt dat?

Over een omgekeerde beweging gesproken. Want waar veel automerken eerst een model met benzine- of dieselmotor introduceren en daar dan een elektrische variant van afleiden, doet MG het omgekeerde. Na de in 2019 geïntroduceerde elektrische ZS EV krijgen we nu in 2022 de ZS op benzine voorgeschoteld.

Ruime metgezel

De MG ZS is alvast een compacte crossover uit het zogenaamde B-segment. Al barst hij bijna het grotere C-segment binnen. Want met zijn lengte van 4,32 meter, breedte van 1,8 meter en hoogte van 1,64 meter is hij merkelijk groter dan concurrenten zoals de Peugeot 2008 en Nissan Juke. Dat merk je ook in de koffer die het met 448 liter beter doet dan bij de voornaamste concurrenten. Visueel teert de MG ZS alvast op een tijdloos design. Spannend wordt het nooit, wel laat de carrosserie een verzorgde indruk na. Standaard uitrusting zoals led-koplampen, 17-duims velgen en verwarmde buitenspiegels tonen dat "budget" niet per se "kaal" hoeft te betekenen.

MG ZS Benzine test rijtest belgie prijs info

Het interieur neemt dezelfde indruk over. Het 10,1-duims infotainmentscherm is standaard, net zoals een Apple Carplay- en Android Auto-verbinding. Het dashboard heeft Duitse trekjes en de stoelen zitten comfortabel. Kleine kwaaltjes zoals een niet in de diepte verstelbaar stuur mogen geen domper op de feestvreugde zijn. Al zeker niet als je achterin gaat zitten en tot het besef komt dat ook hier genoeg hoofd en beenruimte is voor volwassenen. Kortom; de MG ZS profileert zich als een ruime metgezel in een segment waar stijl en personalisatie vaak de bovenhand hebben genomen.

Opel ZS

De no-nonsense aanpak op vlak van styling en gebruiksgemak neemt MG eveneens over onder de motorkap. Zo schuiven ze de ZS naar voren met twee benzinemotoren; een atmosferische 1.5-liter viercilinder en een turbogeladen 1.0-liter driecilinder. Motoren die MG bij GM ging halen (qua naamsverwarring kan dit tellen) en ook nog gebruikt werden in de vorige generatie Opel Corsa. De 1.5 kent een vermogen van 106 pk (141 Nm) en de 1.0 een vermogen van 111 pk (160 Nm). Wederom, verre van spannend maar wel op de leest van de potentiële klanten geschoeid. De instapmotor krijgt standaard een manuele vijfbak, de driecilinder een manuele zesbak of automaat met zes trappen.

MG ZS Benzine test rijtest belgie prijs info

Het resultaat is een auto die - ongeacht de motor - zo'n 11 seconden nodig heeft om de honderd aan te tikken, een top heeft van 175 dan wel 180 km/u en een CO2-uitsoot van 149 g/km voor kan leggen (163 g/km voor 1.0 met automaat). Tenslotte geeft MG klanten nog de keuze tussen een Comfort of Luxury-uitvoering. Waarbij die laatste versie zaken zoals een 360°-parkeercamera, stoelverwarming en een panoramisch dak toevoegt. Geen vrees echter, zelfs de Comfort-uitvoering zit eigenlijk al dik in de standaarduitrusting.

Braafjes op z'n eigen tempo

Wij gingen op pad met de MG ZS Luxury 1.0 T-GDI Automaat. De topversie die de prijs van 18.485 euro doet oplopen naar een forse 23.485 euro. Nu goed, dat is tegenwoordig de prijs die je betaalt voor een kale Opel Mokka en bij Volkswagen rij je zelfs geen Polo meer buiten voor dat geld. Je zou MG dus verdenken ergens beknibbeld te hebben op de kwaliteit, maar eerlijk? Echt ontdekken doen we dat niet. Zelfs het rijgedrag is meer dan overtuigend te noemen. Het chassis doet geen moeite om sportiviteit af te dwingen en spits zich vooral toe op comfort. Dat de motor zijn genen deelt met het Opel van vroeger is dan weer wel meteen voelbaar. Want hoewel de ZS een leeggewicht van amper 1.2 ton voor kan leggen, laat de 1.0 driecilinder de auto zwaar aanvoelen. Het blok trekt zich wat sloom door de toeren en de automaat heeft weinig zin om flukse prestaties neer te zetten. Dit is een auto die het graag op zijn eigen tempo doet. Zonder daarbij noemenswaardig traag te zijn, verwacht echter geen sportieve aspiraties.

MG ZS Benzine test rijtest belgie prijs info

Stiekem gaan we er van uit dat de ZS beter tot zijn recht komt met handbak en misschien zelfs met de 1.5-liter instapbenzine. Want hoewel je zou verwachten dat de 1.0 driecilinder het verschil kan maken qua verbruik, kwam dat niet meteen naar boven in onze test. Toegegeven, bij de start had ons exemplaar amper 300 km op de teller staan, waardoor we 'm gedurende de test letterlijk hebben ingereden. Daarbij zagen we in het begin een verbruik van om en bij de 9 l/100 km (paniek!) om het gedurende de testkilometers te zien zakken tot 7.4 l/100 km (oef). Echt zuinig vinden we dat echter nog steeds niet. Of zijn we gewoon geworden dat elektrische variant ZS EV één van de zuinigste elektrische auto's op onze markt is?

Onderschat door eigen merk

Hoewel het verbruik dus wat hoger uitvalt dan we zelf zouden willen, wil MG vooral kopers overtuigen met de absurd lage prijs in combinatie met een riante basisuitrusting en ruim interieur. MG België mikt dan ook met haar vizier op klanten die momenteel bij Dacia langsgaan voor een Duster. Eerlijk? We vinden dat MG haar eigen ZS onderschat. Want een gelijk kostende Duster kan eigenlijk qua snufjes, indruk en rijcomfort niet op tegen deze ZS. Daartegenover staat wel dat Dacia ook nog de Jogger in haar gamma heeft, een auto die met nóg meer ruimte kan pronken én een basisprijs van amper 16.890 euro kent.

MG ZS Benzine test rijtest belgie prijs info

Ben je dus op zoek naar het absolute koopje van het moment, dan is de Dacia Jogger eigenlijk de enige keuze. Hecht je echter ook nog wat belang aan snufjes en een gestileerd voorkomen? Dan is deze MG ZS een uitstekend alternatief. Niet in het minst omdat ook deze ZS benzine kan teren op 7 jaar garantie (of 150.000 km) en meteen leverbaar is. Geen onbelangrijke troeven in deze tijden....

Conclusie

De MG ZS benzine is een moderne en comfortabele gezinscrossover geworden die met beproefde techniek de Belg wil gaan verleiden. Met een basisprijs van amper 18.485 euro lijken ze bij MG even het concept van inflatie vergeten. Waar elektrische variant ZS EV tot op de dag van vandaag geen concurrentie kent, moet deze benzineversie echter boksen tegen dat verdomde Dacia. Een kwestie van imago versus naamsbekendheid.

MG ZS Benzine test rijtest belgie prijs info

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

111pk

Koppel

160 Nm

Overbrenging

6-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 231 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 23 485.00

Prijs basismodel

€ 18 485.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Min. kofferinhoud

448 L

CO2-uitstoot

163 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Herbots Andy 19:26
afbeelding van Herbots Andy

Ben sinds een paar weken in bezit van een mg zs 1.5 benzine

Je krijgt veel waar voor je geld , netjes afgewerkt , verbazend goed uitgerust en veel ruimte ( grootste in zijn segment)

MAAR

De motor is verschrikkelijk lui onder de 4500 toeren en hapert ook in zij'n lage toeren , iets wat je kan missen als de pest , bij een atmosferische motor
Dat betekent dat als je sportief wil rijden je in de zone 4500 tot 6500 toeren moet blijven , dan is hij wel vlot genoeg
Jammer , dan loopt het verbruik vlug op tot meer dan 10 l / 100 km

Conclusie... Mooie , goed uitgeruste auto met veel ruimte voor weinig geld , een motor die niet krachtig genoeg is om vlot en zuinig te kunnen rijden

FRANCOIS 19:55
afbeelding van FRANCOIS

Ik kocht de MG ZS 1.5 in April 2023 , voor mij een mooie wagen aan een goede prijs zelfs in de comfort uitvoering , Rijden is goed, redelijk stil , wel wat last van windgeluid op de dakrails .Jammer dat ik wat electronische problemen heb , denkelijk software problemen ...scherm start meestal traag op , zelden zoals het zou moeten zijn, valt soms uit , radio kiest soms niet de zender die je kiest, aanduiding portieren open is ook niet correct ,redelijk hoog verbruik .Bij koude start 'smorgens geen constant toerental ...misschien de automatische choke ? na enkele minuten is het normaal ...ook de eerste honderden meters nogal een kangeroe gedrag ...ook weg na een paar honderd meter (500-600 mt ) gereden te hebben .De wat ik denk ,software problemen zijn nog niet opgelost ...niettegenstaande de garage een update zou gedaan hebben ...maar de vraag is ...hebben ze het wel gedaan .

grt,

françois

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws