Rij-impressie: Hyundai Kona Hybrid (2019)

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

Volgend jaar moet zowat 75% van het Hyundai-gamma een vorm van elektrohulp dragen. Bij Kona was dat al het geval met de EV, nu is er echter ook ruimte voor de Kona Hybrid. Een waardig alternatief voor de andere hybrides van deze wereld?

Het is wat met Hyundai. Want hoewel de Koreaanse constructeur jarenlang teerde op de term "budgetalternatief", heeft het anno 2019 enkele klinkende namen aan boord. Namen zoals Albert Biermann, een man die jarenlang verantwoordelijk was voor de M-producten van BMW. Maar ook Luc Donckerwolke, de Belg verantwoordelijk voor het design van de Audi A2, Lamborghini Gallardo en... de Hyundai Kona.

U kiest

Die Kona is een ontiegelijk belangrijk product voor Hyundai. Niet enkel omdat het een compacte crossover is (en die dingen over de toonbank vliegen als zoete broodjes), ook omdat deze Kona de strategie van de Zuid-Koreanen ten volle naar buiten brengt. Die strategie is er eentje van motor-differentiatie binnen één model. Het is ook daarom dat de Kona beschikbaar is als benzine, diesel, EV en nu ook als hybride.

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

Die Kona met hybridekracht gaat door het leven als Kona Hybrid (het moet niet altijd moeilijk zijn) en leent zijn techniek van broeder Ioniq Hybrid en stalgenoot Kia Niro. Waardoor je dus met een stoute tong kan zeggen dat dit gewoonweg een Kia Niro in een andere verpakking is. Of dat een probleem hoeft te zijn?

Gepast vermogen

Laten we om die vraag te beantwoorden eerste even naar de technologie onder de carrosserie van deze relatief excentriek gestileerde Kona kijken. Voorin prijkt een atmosferische 1.6-liter viercilinder benzine die op de meer zuinige Atkinsoncyclus draait. Goed voor 105 pk en 147 Nm koppel. Al is er natuurlijk ook nog een elektromotor aan boord. Die is 43,5 pk en 170 Nm sterk en brengt het systeemvermogen naar 141 pk en 265 Nm.

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

De accu, die is met haar 1.56 kWh relatief klein... maar vergeet niet dat het hier over een hybride gaat, geen plug-inhybride. Waar die laatste groep vooral dient om in korte etappes puur elektrisch te rijden (en om een fiscaal voordeel te halen) wil een hybride continu het verbruik temperen. Een letterlijk duwtje in de rug dus.

90 gram

Dat duwtje wordt trouwens niet naar de voorwielen gebracht door een continu variabele transmissie zoals bij het gerief van Toyota. Nee, deze Kona Hybrid krijgt net zoals zijn broeders een automaat met dubbele koppeling. Een verademing voor klanten die niet over het CVT-gezeur van een Toyota hybride geraakten.

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

Toch heeft die keuze geen ongunstige impact op het verbruik. Zo geeft Hyundai een normverbruik van 3.9 l/ 100 km op en een CO2-uitstoot van 90 g/km. Let wel, het gaat hier over de NEDC 2.0-berekening. In pure WLTP-cijfers spreken we over 5 l/100 km en 114 g/km CO2. Nu, aangezien de autofiscaliteit nog even op NEDC 2.0 teert is deze Kona Hybrid uitermate interessant in leasing.

Puik, punt

Tof natuurlijk, die cijfers op papier. Maar hoe zit het in de realiteit? Wel, we kunnen alvast zeggen dat je mag mikken op een verbruik van om en bij de 5,5 l/100 km. 5 liter kan maar dan moet je met de fluwelen voet te werk gaan. Geloof ons, dat doe je liever niet. Want deze Kona Hybrid komt het best tot zijn recht als je 'm gebruikt als een... gewone auto.

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

De aandrijflijn is namelijk zo fluisterstil en op elkaar ingespeeld dat je vaak niet merkt of 'ie nu op benzine dan wel elektrokracht teert. Met genoeg vermogen om mee te kunnen in het verkeer en een automaat die onder normale omstandigheden puik zijn werk doet. Dit is een puike hybride-aandrijflijn, punt.

Geen ruimtewonder

De vraag is natuurlijk of de Kona gebaat is met een Hybrid-aandrijving. Zo is de Ioniq Hybrid nog een teug zuiniger (wegens de stroomlijn en lager hoogtepunt) en ook wat ruimer. Want hét minpunt van de Kona Hybrid is hetzelfde minpunt als dat van de reguliere Kona; echt ruim is 'ie niet. De elektromotor mag dan geen impact hebben op de koffer, met 361 liter is het geen hoogvlieger.

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

Een Renault Captur doet het bijvoorbeeld met 536 liter (!), een Toyota Corolla Touring Sports Hybrid, daar beginnen we nog niet over. Toegegeven, in ruil krijg je wel een expressief uiterlijk en kwaliteitsvol interieur. En het oog, dat wil ook wat natuurlijk. Waardoor deze Kona zonder discussie een streepje voor heeft op verschillende rivalen. Zelfs uit eigen stal.

Toch maar een hatchback?

Met een basisprijs van 27.519 euro heeft Hyundai daarnaast goed naar de concurrentie gekeken. Die prijs mag dan wel wat hoger liggen dan bij de meeste rivalen, het is wel goedkoper dan bij rechtstreekse rivaal Toyota C-HR Hybrid. Mét een betere uitrusting. Om je een idee te geven; de C-HR Hybrid start aan 28.910 euro, de Ioniq Hybrid aan 26.749 euro, de Toyota Corolla Hybrid aan 25.900 euro en de Kia Niro aan 27.340 euro.

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

De hamvraag van daarnet werpt zich echter terug op. Heeft deze Kona baat bij een hybride-aandrijving? Zo kost een Kona met klassieke benzine amper 18.699 euro. Toch is het antwoord daarop een volmondige "ja". Want de meerprijs op de bestelbon haal je terug via de pomp dankzij het lagere verbruik en in leasing is de beduidend lagere CO2-uitstoot doorslaggevend voor de aftrekbaarheid.

Conclusie

De Kona als hybride doet volledig wat je er van verwacht. Een stillere beleving creëren en een zuiniger verbruik optekenen. Het maakt de crossover dus een stukje zuiniger en fiscaal interessanter. Al doen concurrerende hatchbacks en stationwagens dat nog meer. Dringend tijd voor een i30 Hybrid, Hyundai!

Hyundai Kona Hybrid review rijtest prijs 2019

Specificaties

Motor

1.6 benzine + elektromotor

Vermogen

141pk

Koppel

265 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 376 kg

Topsnelheid

160 km/u

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

544 L

Max. kofferinhoud

1 143 L

CO2-uitstoot

90 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Stefan Doumen 16:11
afbeelding van Stefan Doumen

ik heb hem en nu verkocht.
slechts 42000 km mee gereden
ook veelvuldig de automaat verwenst die regelmatig twijfelt wat hij wil.
verbruik circa 5.5 l 100km
zeer klein en onhandig
dure onderhoudskosten bij hyundai
en waar de grootste ergernis zit 140k eerder 80 pk en wat ezels een dacia sandero1.0 benzine 90 pk rijd gewoon bij mij weg s echt sneller
goede punten verbruik
geen vervelende geluiden
geen garantie moeten in roepen
toch maar ingeruild op een benzine wagen die groter is slechts 1l meer verbruikt maar dan ook dik 5000 euro minder kost in aanschaf

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws