Rijtest: Ford Focus Active EcoBoost (2019)

Bij de Focus lanceert Ford een reeks nieuwe uitrustingsniveaus. Deze Active is er daar eentje van. Daarmee vormt Ford de brug tussen de Focus hatchback en de Puma SUV. Maar waar op de brug staat deze Focus Active precies?

Het antwoord op de vraag is logischerwijze: aan de kant van de Ford Focus. Want de Active zet zich in het aanbod van die Focus net onder de Vignale, de luxueuze versie, en de ST, de sportieve variant. Wat zo'n Active dan wel meer biedt dan een Trend? Wel, vooreerst is er het uiterlijke vertoon. De Active staat vooraan 30 millimeter hoger dan een gewone Focus, achteraan is dat 34 millimeter. Ford kleedt hem ook aan met zwarte wielkastranden en een zilverkleurige diffusor. Zilveren dorpels en een aangepaste voorbumper maken het verschil compleet. Het valt echter niet snel op omdat je nog niet zoveel Focus'en in hatchbackversie ziet. Wij kwamen alvast het vaakst de knappe Focus Clipper tegen in de afgelopen weken.

Ford-Focus-Active-2018-test

gewone Focus

Binnenin onderscheidt de Focus Active zich veel minder van zijn gewone broer. Geen hogere zit, geen dikke knoppen die je met werkhandschoenen kan bedienen, geen interieur dat je met de hogedrukreiniger kan afspoelen. Wel zien we een head-updisplay (HUD), als eerste Europese Ford-model. Ook maakt de Focus Active gebruik van klassieke analoge wijzerpanelen voor de snelheidsmeter en toerenteller. Door de aanwezigheid van de HUD zijn die twee eigenlijk wel overbodig geworden. Pront in het midden van het dashboard staat een nieuw aanraakscherm voor de infotainment. Een hele verbetering tegenover zijn voorganger, warbij je het moest doen met een groengeel scherm waar je de bediening amper kon op aflezen. Al heeft het systeem soms wat tijd nodig om bepaalde dingen in te lezen of weer te geven.

Ford-Focus-Active-2018-test

Gaan we rijden, dan hebben we vooral plezier aan de 1.5 EcoBoost met 150 pk in combinatie met de manuele versnellingsbak, ook al heb je hierboven de foto van de automaat. Hij is soepeler dan de 1.0 en vraagt minder toeren om de wagen in beweging te houden. Het rempedaal reageert érg direct op lichte druk met de voet. Dat is even wennen maar geeft wel vertrouwen.

compromissen

Ford versterkte de ophanging van de voorwielen op de Active, zodat het rijgedrag op oneffen wegen degelijk blijft. Geen vierwielaandrijving op deze Focus Active: de voorwielen blijven de auto trekken. Nog een specialle'ke is een knop net onder de versnellingsbak waarmee je de rijmodi elektronisch bedient. Natuurlijk bedien je daarmee niet de gasrespons zoals bij een automaat, maar je kunt de ophanging wel instellen voor onverhard of glad terrein. Veel verandert er niet; het rijgedrag blijft lekker strak en toch comfortabel, terwijl de communicatie van de wielen naar de bestuurder wordt aangepast. Wel paste Ford in de offroadmodus de tractie aan, zodat het vermogen wordt gestuurd naar het wiel met het meeste grip.

Ford-Focus-Active-2018-test

Een Ford Focus Active heb je voor 24.665 euro. Dan heb je de 1.0 EcoBoost, daarboven heb je de 1.5 EcoBlue die je 28.365 euro kost. In de beter uitgeruste Active Business-reeks kan je ook kiezen voor de 1.5 EcoBoost die wij reden, voor 27.115 euro, of voor de 2.0 EcoBlue diesel met evenveel vermogen voor 29.315 euro. Behalve de Focus Active hatchback is er ook de Focus Clipper Active, met meer ruimte, voor 1.000 euro extra.

conclusie

De Ford Focus Active is geen ei van Colombus. Wel is hij een welgekomen aanvulling in een gamma waar naast een budgetversie ook een luxe- en sportieve variant aangeboden worden. Hij vormt ook een alternatief voor wie geen zin heeft in een hogere SUV, die een meerverbruik met zich meebrengt. Of we hem vaak zullen zien, durven we nog niet zeggen. Het zou wel eens kunnen, maar daarvoor moet de aflevering van de rest van het Focus-gamma eerst op gang komen.

Ford-Focus-Active-2018-test

Specificaties

Motor

1.5 EcoBoost, driecilinder turbo

Vermogen

150pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 369 kg

Topsnelheid

206 km/u

Prijs testwagen

€ 27 115.00

Prijs basismodel

€ 24 665.00

0 tot 100 km/u

9.10 sec

Gemiddeld testverbruik

6.80 L/100km

Min. kofferinhoud

375 L

Max. kofferinhoud

1 354 L

CO2-uitstoot

123 g/km

BIV

€ 298.00

Rijtaks

€ 208.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws