Rijtest: Audi Q3 35 TDI Quattro (2019)

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Stijlrakkers Q2 en Q8 mogen dan wel de aandacht weg proberen slepen van de gevestigde waarden, Q3 is niet zinnens om dat zonder slag of stoot te laten gebeuren. De tweede generatie moet comfort, bruikbaarheid en design weten te verzoenen. Een geslaagde missie?

Hoewel je ze tegenwoordig niet meer op één hand kan tellen is de Q3 één van de grondleggers van de SUV-familie bij Audi. Met 7 jaar op de teller had de eerste generatie het echter gehad. Zowel technisch als op designvlak. Want bolle lijnen, daar was Audi al weer enkele jaartjes van afgestapt. Generatie twee moet zich beter kunnen weren tegen designinzendingen zoals Q2 en Q8.

Bolletje op pensioen

Hoe je tegen zo'n stijloefeningen ten strijde trekt? Simpel! Door zelf de kaart van design te trekken. Het moet dan ook gezegd, de nieuwe generatie Q3 komt opvallend stilistisch voor de dag. Met een scherp uitgesneden tronie, geprononceerde wielkasten en een afgevlakte derrière.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Toegegeven, je hebt het allemaal al wel eens bij een andere Audi gezien maar parkeer dit naast een Nissan Qashqai en je beseft meteen dat hier een stuk meer vormtaal in zit. Spannend? Dat is een Audi natuurlijk nooit. Maar het bolletje van weleer is duidelijk op pensioen.

10 om te voelen

Het resultaat van die designevolutie is dat deze Q3 voortaan een stuk groter oogt dan voordien. Niet eens zo gek, want met de generatiewissel komt er ook een serieuze groeischeut. Q3 numéro 2 is bijna tien centimeter langer dan zijn voorganger. De totale lengte komt daarmee op net geen 4,5 meter te liggen. Het voordeel daarvan spreekt voor zich; meer binnenruimte.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Zo profiteer je als passagier niet enkel van die extra centimeters, als eigenaar krijg je ook een meer praktische automobiel. Een verschuifbare achterbank is maar één voorbeeld. Met de achterste bank helemaal naar voren stijgt de laadruimte achterin tot 675 liter. Dat is zo maar even 150 liter beter dan bij zijn voorganger. De Q3 komt daardoor een stuk praktischer voor de dag. Dat mag ook wel, gezien het tenslotte een SUV is.

Middenknuppel

Daarnaast neemt de Q3 afscheid van zijn gepensioneerd dashboard met ouderwets infotainmentscherm. Klanten van nu, die willen digitale praal. Awel, de Q3 weet het te bieden! Als je betaalt natuurlijk. Doe je dat, dan mag je turen naar een digitale instrumentencluster pal voor je neus en een riant exemplaar centraal op het dashboard. Waar de groteren der Audi ook nog een digitaal scherm voor de aircobediening krijgen blijft deze Q3 het met fraai afgewerkte knopjes doen. Geloof ons, dat is een pluspunt.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Merk je ook meteen als chauffeur in ons testexemplaar; die gigantische knuppel op de middenconsole. Wat is dat? Een handbak in een Audi?! Ook de designers hadden het er blijkbaar moeite mee, want je merkt meteen dat de middenconsole werd vormgegeven met een subtiele hendel voor de automatische versnellingsbak in het achterhoofd. Ga dan ook maar voor die automaat. Dat kost je zelfs geen eurocent meer bij deze Q3. Vrijgevigheid bij Audi, je komt het niet vaak tegen.

Audi lingo

Nu goed, een S line 35 TDI quattro schuift Audi hier naar voren. Een modelnaam die misschien wat uitleg nodig heeft. S line, dat slaat terug op een sportievere afwerking (zo heb je ook nog Advanced) en die 35 TDI omschrijft de motorisatie. 35 TDI, dat is Audi-lingo voor een 150 pk sterke viercilinder turbodiesel. De 2.0 TDI van weleer zeg maar. En Quattro, dat wijst uiteraard op vierwielaandrijving.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Of dat wat soeps is? Wel, je kent ons oordeel al over SUV's tegenover goedkopere en meer praktische stationwagen-alternatieven. Al moet gezegd dat de SUV's bij Audi op rijdvlak weinig steken laten vallen. Het is een Audi. Waarmee we bedoelen dat hij droog rijdt. Niet uitermate zacht, niet extreem hard, wat afstandelijk maar wel uitermate voorspelbaar. Beeld je een radargrafiek in waarbij elke eigenschap even ver van het centrum staat.

Pitloos

De turbodiesel voorin, daar hadden we het wat moeilijker mee. De gekende 2-liter TDI, zou je denken... maar sinds de overgang naar WLTP lijkt er toch iets aan de hand. De motor voelt doods aan en lijkt over een zeer eng piekmoment voor het koppel te beschikken. Ook al heeft Audi het nog steeds over de 150 pk sterke 2-liter turbodiesel. We moesten er dan ook de technische lijsten bij halen om te zien wat er nu juist aan de hand is.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Want met 150 pk en 340 Nm lijkt de "WLTP Ready" motor identiek aan zijn pre-WLTP-broeder. Zowel het piekvermogen als het koppel zijn echter pas later beschikbaar. Waardoor je deze Q3 minder lui kan rijden dan je gewoon bent van een diesel. Het resultaat? Eenmaal op gang doet hij alles zoals het hoort maar omdat je meer toeren maakt komt er ook meer dieselkabaal de cabine binnen. Of hoe automerken nog steeds zoeken naar de perfecte afstelling voor de nieuwe generatie motoren.

1x Q3 of 2x Dacia Duster?

Met een basisprijs van 37.100 euro moeten we het al niet meer zeggen; Duitsers zijn dure baasjes. Toch vooral die premiumrakkers. Want voor de basisprijs van deze Q3 koop je een riant uitgeruste Volkswagen Tiguan, een full-option Mazda CX-5 met nog 3.000 euro vakantiebudget of twee full-option Dacia's Duster.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Nu kan je daar smakelijk om lachen maar die lach wordt meteen wat zuur als je weet dat de door ons geteste Q3 zijn prijs richting de 55.000 euro zag kruipen. Zonder discussie overdreven veel geld, waardoor deze Q3 meer dan ooit een auto wordt voor mensen met een leasingbudget.

Conclusie

Comfortabeler, ruimer, praktischer en fraaier dan voordien, de nieuwe generatie Q3. Een auto die niet meer aanvoelt als een opgehoogde A1. Foutloos, tot in de puntjes afgewerkt en digitaal helemaal op punt. Alleen meer dan ooit ook ontiegelijk duur. De keerzijde van Duits vakmanschap.

Audi Q3 Rijtest 2019 TDI Quattro

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 700 kg

Topsnelheid

211 km/u

0 tot 100 km/u

9.30 sec

CO2-uitstoot

146 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws