Rijtest: DS 7 Crossback BlueHDi 180 (2018)

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Is zo'n Peugeot 3008 niet te avantgardistisch genoeg voor je en de Citroën C5 Aircross wat te Frans, dan heeft de PSA-groep nog een derde smaak van het receptuur bij de dealer staan. In de vorm van de DS 7 Crossback. De meest premium-inzending van het recept. Maar daarom ook het beste?

DS, moeten we het je nog uitleggen? Misschien voor de goede orde in het kort. In 2009 haalde Citroën terug de DS-benaming van stal voor een compacte hatchback gebaseerd op de C3. De DS3 was een groot succes dat Citroën niet snel genoeg kon kapitaliseren. Versterking DS4 en DS5 lieten niet dezelfde indruk na en de verkoop van het drietal kelderde al snel. Citroëns oplossing? DS losrukken van het gamma en er een op zichzelf staand merk van maken. Hipper gemaakt door de marketing, duurder gemaakt door de boekhouders maar nog steeds met dezelfde onderhuidse fundamenten.

Grootmoeders gebit

Tot de komst van deze 7 Crossback bestond het gamma van DS dus uit Citroën-producten met een andere badge erop. Deze 7 Crossback is de eerste wagen van DS die ze zelf in huis mochten ontwikkelen. Waardoor het haar zichzelf opgespelde "avantgardistische" ondertoon helemaal uit kon spelen. Het moet dan ook gezegd, deze 7 ziet er best impressionant uit. Toch op het eerste gezicht. Want neem je de tijd om de lijnen van de carrosserie te absorberen, dan merk je snel dat het vaak styling in de naam van styling is. Druk, met veel scherpe hoeken, bolle lijnen én gigantische uitlaten die zo vals zijn als het gebit van mijn grootmoeder.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Weet je wie daar geen last van had? Oervader DS. Je weet wel, die ontiegelijk mooi gelijnde auto van Citroën uit de jaren 50, 60 en 70. Een auto die het deed met een minimum aan lijnen en waarbij elke uitspatting ook echt een functie had. Zoals de knipperlichten op de C-stijl bijvoorbeeld. De DS 7 Crossback, die heeft led-koplampen die letterlijk tot leven draaien wanneer je de auto ontgrendelt. Een knipoog neer de bewegende koplampen van de originele DS, ongetwijfeld. Daar was het echter een technische noodzakelijkheid. Hier is het een foutmelding waiting to happen...

Alcantara fetisj

Ach kom, misschien zijn we wel wat streng voor deze... WAT IS DIT!!! Jep, zo ging onze gedachtegang de eerste keer dat we de deur open zwaaiden van het Performance Line-exemplaar dat DS ons gul een weekje mee gaf. Want het interieur is zo mogelijk nog een stukje avontuurlijker dan de buitenzijde. En niet op de manier zoals DS het in de etalage zet. Een wir war van scherpe lijnen, diamantvormige accenten, rechte schermen en Alcantara. Mijn god, het Alcantara. De auto zit zo vol dat zelfs Ferrari over overdaad zou spreken. Het maakt dat je nog nooit hebt vertoefd in zoiets als het interieur van de 7 Crossback.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Krijg je de motor eenmaal aan de praat - geen sinecure trouwens door een werkweigerende startknop - dan draait er centraal op het dashboard een klokje tevoorschijn. Het gevoel van een Rolls-Royce krijgen in een omgebouwde Citroën, het kan voortaan! Op z'n minst indrukwekkend, gezien het feit dat ze een draaiend klokje werkende krijgen maar een startknop niet. Stijl boven functie!

Gekend terrein

Misschien wel de perfect baseline voor deze 7 Crossback, want onder al dat Alcantara, de fraaie middentunnel en de Lamborghini-esque instrumentencluster zit overbekende technologie van de PSA-groep. Nu, we vergeven Citroën en Peugeot omdat Volkswagen het tegenwoordig niet anders speelt. Een Bentley Bentayga? Dat is eigenlijk ook een beetje een Audi A6. Maar toch missen we daardoor een snuifje technologische revelatie die de originele DS was.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Citroën, sorry, DS zal maar al te snel zijn om je te wijzen op de nachtvisie-assistent, de volledig personaliseerbare instrumentencluster en de instelbare rijmodi. Sorry DS, die technologie vinden we ook al jaren bij andere automerken over de gehele wereld. Het optionele geluidssysteem van Focal, dat lijkt ons dan weer recht uit de Peugeot 3008 te komen. O ja, bovenstaande snufjes zijn trouwens ook volledig optioneel. Zelfs dat draaiende klokje! Godzijdank.

Truffelolie... uit den Action

Maar wacht, was deze DS 7 Crossback niet de auto die de terugkeer van de hydraulische ophanging moest luidden? Ja. Is DS daar in geslaagd? Nee. De Franse PSA-groep is er namelijk van overtuigd dat ze het rijgevoel van een oude hydraulische ophanging kunnen simuleren met moderne technologieën. Daarbij gaat het niet enkel over unieke dempers maar ook over een laagje geheugenfoam in de zetels, geen mop. Alleen is het sproeien van wat truffelolie uit den Action op je pasta niet hetzelfde als verse truffel raspen over die pasta. Of anders: het origineel is altijd beter.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

De 7 Crossback valt dus door dezelfde valkuilen als die andere PSA-inzending die het DS 2.0-gevoel pretendeert, de Citroën C4 Cactus facelift. Het stuurgevoel is vaag, de ophanging hobbelig en korte oneffenheden blijven fors de cabine binnen komen. Vergelijk het met een in essentie lekker ijshoorntje (lees: het onderstel van de Peugeot 3008) dat ze vervangen door een plastiek exemplaar met daarin een motor die je ijsbal doet draaien. Overgecompliceerd, niet handiger in gebruik en je houdt geen koekje over.

Hup naar de plug-in

Misschien kan de motor dan soelaas brengen? Wel, toch niet in ons geval. Onder de kap van ons exemplaar namelijk een 2-liter turbodiesel viercilinder met 180 pk en 400 Nm gekoppeld aan een automaat met 8-trappen. Een blok dat zich compleet anoniem kwijt van haar taak en onder zware belasting knorrig de cabine binnen bromt. Al geven we hier DS nog het voordeel van de twijfel. Want het merk heeft ook een 225 pk sterke benzine in de cataloog die het werk hoogstwaarschijnlijk een series stuk stiller uit zal voeren. Of nog interessanter; een plug-inversie met 300 pk en een elektrische range van 50 kilometer.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

We beloven hier dan ook plechtig dat we de DS 7 Crossback een eerlijke (her)kans geven in E-Tense-uitvoering - DS-jargon voor plug-inhybride. Als DS ons nog een auto mee wil geven wanneer 'ie eindelijk uitgerold wordt natuurlijk.

Premium alternatief... maar niet premium

Een Avant Garde Fransman? Dat klinkt naar een opgeblazen prijskaartje. De versie die ons diende te overtuigen (een topversie weliswaar) had een prijskaartje dat vlot over de 47.000 euro liep. Nu zeggen we wel vlot maar eigenlijk valt die prijs wel mee als je gaat vergelijken met zijn broertjes. Een vergelijkbare Peugeot 3008 flirt ook al met de 45.000 euro en zet daarvoor minder ruimte en minder exotische materialen in ruil. Een full-option Mazda CX-5 of Citroën C5 Aircross komt echter al toe met 43.000 euro.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Kijken we over de premium-heg in de tuin waar deze DS 7 Crossback wil thuishoren, dan gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat hij vlot 10.000 tot 15.000 euro goedkoper is dan zijn voornaamste concurrenten (denk Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC). Zonder op materiaalkeuze echt in te moeten boeten. De vraag is alleen of je bijna 50.000 euro neer wil leggen voor een auto waarvan de startknop niet goed werkt?

Conclusie

Met deze 7 Crossback wil DS de Chinezen de Audi Q5 en co doen vergeten. Misschien met alle Chinezen... maar niet met ons. De 7 Crossback in zijn huidige staat is vlees noch vis. Overgestileerde designkenmerken over een basis waar werk aan is voor een prijs die té hoog ligt voor het modale gezin en niet te verantwoorden valt in de fleetwereld. We hopen dat de plug-inversie, de DS 7 Crossack E-Tense 4x4, de boel recht kan zetten.

rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
fab 19:52
afbeelding van fab

Ik vind het wel een heel erg mooie auto.
Vanwege de restwaarde zou dit een mooie tweedehands zijn.

Johan De Bruycker 21:24
afbeelding van Johan De Bruycker

Dit artikel als ik het al zo mag noemen is een komplete aanfluiting voor autojournalistiek. Slecht geslapen, een kater of ruzie in 't huishouden Yves???

Koen 23:13
afbeelding van Koen

De man is niet met een topversie weggeweest. Maar met de instap versie. Een overvloed aan woorden die passen bij de stijl van zijn kritiek op DS7. Aangename wagen, maar hydropneumatiek was zachter. Rijstand comfort maakt het een beetje goed.

Citroen 00:12
afbeelding van Citroen

Ik vind de review ook opvallend negatief. Persoonlijk vind ik deze DS een mooie auto en zou ik zelf (als Audi rijder) overwegen om de volgende keer voor deze DS te kiezen. Precies toch veel meer auto voor hetzelfde budget.

Jos D. 07:44
afbeelding van Jos D.

Als het de bedoeling was om een auto lekker af te kraken, dan is het een zeer geslaagd artikel. Maar doe het voortaan dan ook bij al je andere recensies.
Als het de bedoeling was om er een Duitse premium van te maken, hadden ze het wel anders aangepakt. Maar ze beogen een ander publiek en dat is best een goede keuze.
Niet jouw keuze waarschijnlijk maar in de rol van autojournalist moet je je persoonlijke smaak ff opzij kunnen zetten. Probeer dat dan ook te doen als je je job ernstig wilt nemen.

Techno Patat 10:29
afbeelding van Techno Patat

Op het salon in het brons dacht ik echt: wie gaat zo een gedrocht nu in godsnaam bestellen! Maar ik moet toegeven, in de streek rijden er enkele in normalere kleurstelling en eigenlijk heeft hij echt wel iets!

De GLC en Q5 vind ik knapper maar geen 10.000€ knapper...
Een geduchte concurrent waar ik het niet verwacht had! En die productiefoutjes zullen er wel uitgaan :p, we maken allemaal foutjes bij onze eerste keer :-)!

jean-pierre De Laere 17:14
afbeelding van jean-pierre De Laere

Over elke wagen valt wel iets negatiefs te zeggen... maar qua style en uitrusting kan ik alleen maar positief zijn, ophanging is natuurlijk niet zoals de hydraulische voorganger maar zeker comfortabel tov concurrentie ... en wat de startknop betreft... mijn dochter van 8 kan de wagen starten ;-)

Performance 11:46
afbeelding van Performance

Wat een zielig stukje joernalistiek. Ruikt naar afgunst...

Performance 11:54
afbeelding van Performance

Wat een zielig stukje joernalistiek zeg. Ruikt naar afgunst...
ps: Deze DS haalt het bij Auto Motor und Sport van Audi en BMW...

RickM 22:15
afbeelding van RickM

Volslagen imbeciele tekst. "Citroen .... uh, DS". En dat 2x. Hoe sneu. Dit heeft niets met 'journalistiek' te maken. Een school dropout met een toetsenbord. En de DS? En koninklijke koets, top motoren, subliem rijgedrag, innovatieve connectiviteit, grandiose kwaliteit. Nee, met de toekomst van deze Different Spirtit 7 CB zit wel goed. Van die kleuter is deze ongewis.

Milan 16:28
afbeelding van Milan

Wat een artikel. Ik rij ruim 8 maanden met deze auto Perfomance line / WIT / 180. Ik kan niet anders concluderen dat deze auto beter is dan een gemiddelde "saai" uitgevoerde MB, Audi en BMW. Ik kom overigens van het Premium segment af (MB). Geen GLC of Q5 kan tegen dit exterieur en interieur (performance line) op, zeker niet tegen de prijs.

Ron Kessels 20:43
afbeelding van Ron Kessels

Zelden heb ik zo'n negatief doorsoekt verhaal gelezen. Mijn ervaring, als 65 jarige, met vele kms achter de kiezen in alles wat stoer, snel, luxe en comfort geweest is, stel ik mijzelf als bescheiden ervaringsdeskundige. Ook ik hen deze DS7 180 getest. Waanzin, doordacht, onderscheidend, supercomfortable, rijdt fantastisch, zuinig en onderscheidend. Ga ze dus ook aanschaffen, na Audi Q5, Alfa Stelvio, Jaguar F pace, BMW X3 gestest te hebben.
Kan niet anders concluderen dan dat het een gefrustreerde journalist is, die dit negatieve onwaardige relaas heeft geschreven.
DS 7 is overdadig, maar echt om van te genieten !!!

Van den Daele Marc 12:43
afbeelding van Van den Daele Marc

Ondertussen ben ik 1van de vele DS slachtoffers die gevallen is voor de look. Een onberispelijke ervaring met mijn DS5 hielp me verder over de streep. Tot mijn grote spijt moet ik melden dat de DS7 nog kwalitatief, nog qua rijplezier of betrouwbaarheid zelfs maar in de buurt komt van de voormalige DS5. Een kleine greep uit de inmiddels 13 defecten, 3 depannages op een wagen van net 2.5 jaar. Eureapomp, Zetelmechanisme, Cardanas, roetfilter, krukas/nokkenas sensor, silentblokken achteras, achterlichten die in een aquarium transformeren enz. Kortom, het enige wat premium aan deze wagen is, zijn de facturen bij herstelling en niet te vergeten de overdreven meerprijs voor opties welke op de andere PSA producten 30% goedkoper zijn.

Jos D. 17:34
afbeelding van Jos D.

Niet "nog" maar "noch".

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws