AF-Vloot: Toyota C-HR (2)

Ook na drie weken rijden zijn we nog geen vrienden geworden met de grote dode hoek. Maar er zijn nog andere dingen waar we ons over verwonderden.

Die dode hoek, het is wat. Het gaat zo ver dat we tegenwoordig bij het rechtsafslaan de auto zachtjes laten vooruit bollen in de hoop dat we in het beste geval een boze fietser hebben die wild handgebaren maakt, liever dan één die op onze motorkap terecht komt.

Maar die dode hoek is het enige grote nadeel aan de C-HR, ervaarden we. Want eens we bovenstaande voorzorgsmaatregel treffen, is er weinig dat ons nog ergert aan de wagen. Of toch misschien. De CVT. Daar is al een stevig woordje over geschreven en ook uit de lezersvragen bij de intro blijkt dat die stevig in het geheugen gekrast zit. Dat zal hij dan zelf gedaan hebben, want bij pakweg het oprijden van de snelweg krijst ze CVT zich naar de gewenste snelheid door het optimale toerental te kiezen. Je bomma zou er trots op zijn, op dat rev'ende motorgeluid. Maar het moet gezegd dat het minder fel doorklinkt dan bij de Auris, iets met geluidsisolatie.

lezersvragen

Om op de vraag van lezer Kris Vanhemelen te antwoorden; een vrouwenauto is het zeker niet, althans niet in onze ervaring. Het klopt dat de iets hogere zit en compacte afmetingen de macho-man niet direct zullen aanspreken, maar de agressieve vormgeving en het techno-interieur zorgen er dan weer voor dat de auto niet-exclusief door vrouwen geapprecieerd wordt. Overigens loopt de auto minder over de tongen dan we gedacht hadden, er zijn auto's waar we vaker toeschouwers moeten wegslaan dan bij deze.

Het 4x4 aspect missen we niet, al is dat ook omdat we deze C-HR niet als offroader hebben beschouwd. De AWD-versie van de 1.2 Turbo lijkt ons dan ook alleen maar gericht op een specifiek klandizie, dat ook de Multidrive-automaat apprecieert. Want beiden kan je niet apart verkrijgen. Offroad hebben we deze C-HR niet gebracht, of het was tijdens het uitwijken voor een vrachtwagen op een smalle landweg. Veel verder denken we ook niet dat de C-HR rijder van de weg zal gaan.

fiscaal doolhof

Wat die 1.2 betreft, een bestaansreden heeft die zeker. Niet iedereen heeft behoefte aan een hybride wagen die je 3.000 euro extra kost. Gaan we de BIV berekenen, dan zie je dat een C-HR Hybrid méér kost in jaarlijkse verkeersbelasting dan de 1.2 Turbo. Dat komt door de grotere cilinderinhoud van de hybride, een berekeningswijze waar Toyota onlangs nog haar ongenoegen over uitte. Voor de Hybrid betaal je 55 euro BIV en 241 euro Verkeersbelasting, de 1.2 Turbo schrijf je in voor 331 euro (BIV) en kost je jaarlijks 169 euro aan verkeersbelasting.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws