Rijtest: Kia Soul EV

Kia Soul EV rijtest

De blokkendoos is terug, of je het nu leuk vindt of niet. En deze keer brengt hij een elektrische variant mee, de Soul EV. Met die toevoeging krijgt zelfs het uiterlijk een futuristisch tintje.

De nieuwe Soul mag er dan wel net zo uitzien als zijn voorganger, hij is wel degelijk volledig veranderd. Hij groeide in zowat alle richtingen en werd ontworpen met een elektrische versie in het achterhoofd. Zo werd het design van de binnenzijde afgestemd op gebruik van accu's en een elektromotor. De looks die zo al apart ogen worden nog verder aangevuld met een dichtgewerkte grille waarachter zich de laadaansluiting bevindt en volle aluminium velgen. Ons exemplaar was ook getooid in de wit-blauwe kleurencombinatie wat hem een opvallende verschijning maakt.

kia-soul-EV-rijtest

I'm a soul man

Ook als je instapt merk je wat futuristische elementen. Natuurlijk krijg je een aangepast instrumentenpaneel met vermogen- en ecometer. Ook de pook is aangepast aan het rijden met een elektromotor. Toch zien we dat Kia de wagen verder als een gewone Soul uitrust. Een Soul op topniveau, welteverstaan, met een achteruitrijcamera, verwarmde zetels en een verwarmd stuurwiel. Items die we op de Soul met benzinemotor die we een week later testten niet hadden.

Meereizen in deze Soul is ook aangenaam, de stoffen zetels bieden voldoende steun, al had de zijdelingse steun iets strakker gemogen. Ook achterin heb je plek en door zijn hoekige vorm heb je ook op schouder- en hoofdhoogte nog ruimte. Een Soul EV laadt nog 281 liter, al moet je dan nog wel de laadkabel kwijt in de vakken onder de vlakke laadvloer.

kia-soul-EV-rijtest

Wat we wel misten, was een iets uitgebreidere weergave van het energieverbruik. Je kan zien hoeveel je gemiddeld verbruikt, hoe ver je nog raakt en hoe hard je het gaspedaal intrapt, maar je kan niet opzoeken wat de evolutie in energieverbruik is. Ook de Eco-meter bleek wat overbodig, tijdens een rit kan je makkelijk van begin-niveau 4 naar niveau 7 ecorijden en weer terug gaan, zonder je rijstijl merkelijk aan te passen.

meters tellen

Die rijstijl houd je best braaf. De Soul krijgt een theoretische radius van 212 km, maar tijdens de eerste week van het jaar - tegelijk ook een winterse week - bleek de radius slechts 120 km te bedragen. Tijdens het rijden blijkt dat je die radius nog met 20 à 30 km kan oprekken door te anticiperen in het verkeer. Met 60 km radius opnieuw volladen duurde aan een conventioneel stopcontact een goeie 6 uur, volledig opladen zou 14 tot 15 uur duren. Een alternatief is dan een snellaadstation, waar de Kia Soul EV in 30 minuten opnieuw 80 procent van zijn capaciteit binnenhaalt.

Een voordeel van de elektrische auto is dat je hem aan het stopcontact kan laten voorverwarmen, zodat je 's ochtends niet hoeft te krabben. Het instellen van de voorverwarming kan je echter niet via je smartphone, iets wat bij andere elektrische voertuigen vaak wel kan tegenwoordig.

kia-soul-EV-rijtest

De Soul nodigt ook niet uit om je in elke bocht te gooien. Het rijgedrag is eerder comfortabel - zonder zompig te worden - maar je mist vooral de duw in de rug die andere elektrische wagens wel hebben als je optrekt. Niet dat het koppel afwezig is, je beschikt over 285 Nm, maar het wordt veel serener vrijgegeven dan we van een elektromotor gewend zijn. Een comfortabele reisgezel dus, eerder dan een flukse stadsrakker. Dat komt omdat hij zijn gewicht niet mee heeft en hoewel zijn zwaartepunt door de positionering van de accu's lager ligt, word je dat toch gewaar. Het stuurwiel is ook elektronisch bekrachtigd, waardoor je de connectie met de voorwieltrein mist en dat word je gewaar.

Ook deze elektrische auto heeft een regeneratiefunctie, al kan hij niet tippen aan de verschillende trappen die we bij de Volkswagen e-Golf terugvinden. Bij Kia kies je voor D (weinig regeneratie) of B, waarbij een vliegwiel de energie gaat terugwinnen als je het gaspedaal lost. Let daarbij wel op, want de wagen remt dan plots flink af, zonder dat je remlichten aanspringen. Achterliggend verkeer kan dan wel eens verrast zijn. Onder de 10 km/u koppelt de motor van de versnellingsbak af, waardoor je niet op automatische piloot in de file kan rijden.

kia-soul-EV-rijtest

Het rijgedrag mag dan wat afstandelijk zijn, de Kia Soul EV blinkt uit in stilte. Dat is nogal wiedes wanneer een luide verbrandingsmotor wordt weggelaten, maar ook tegenover zijn concurrenten doet de Kia fluisterstil aan. Het enige dat je kan horen is het bandengeruis en dan moet je er eigenlijk al flink de vaart in houden. Dat is verbazend, want met zulke hoekige vormen zou je meer gefluit verwachten.

in de prijzen

Kia vraagt voor de Soul EV 35.290 euro. Daarvoor krijg je dan wel een Soul die volledig is uitgerust. Concurrentie vind je tegenwoordig wel, al is de e-Golf van Volkswagen nog een kleine zak geld duurder met zijn 35.900 euro. Ook bij BMW vinden we met de i3 een duurdere concurrent, terwijl de Renault ZOE een stuk goedkoper is, al speelt Renault wel een beetje vals door de accupacks apart te verkopen.

kia-soul-EV-rijtest

conclusie

Kia toont met haar eerste elektrische auto direct een goede leering te zijn. Over de radius mochten ze dan wel wat eerlijker zijn, de stilte in het interieur is een van zijn grootste kwaliteiten. Wie graag nog eens extra een toertje gaat rijden, wil misschien toch nog een extra auto in de garage hebben staan, want het rijgedrag en stuurgevoel kunnen niet helemaal overtuigen. Wil je hem als auto voor woon-werkverkeer, dan heb je aan de Kia wel een goede vriend.

Specificaties

Vermogen

110pk

Overbrenging

Single Speed Reduction Gear

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 490 kg

Topsnelheid

145 km/u

Prijs testwagen

€ 35 290.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Min. kofferinhoud

281 L

Max. kofferinhoud

890 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 76.96

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Cédric 18:01
afbeelding van Cédric

Hoeveel kWh heeft het accupakket?

buyck 18:43
afbeelding van buyck

2 serieuze nadelen: de prijs en de actieradius. De rest is redelijk ok.

Nicholas 20:04
afbeelding van Nicholas

In theorie wordt inderdaad een 200km actieradius vermeld maar als je een vertegenwoordiger naar de actieradius vraagt zijn ze er wel eerlijker over en zullen ze meteen toegeven dat dit eerder rond de 140 km ligt (zelf ondervonden wanneer ik naar info vroeg op het autosalon van Brussel). Zo'n actieradius blijft voor gewoon woon- werkvekeer geen probleem imo. Wat ik wel nadelig vond op het eerste zich is de kleine kofferruimte. Verder leek het mij een ruime en goed uitgeruste wagen, ook achteraan.

Adriaan 11:53
afbeelding van Adriaan

120km in koud weer is toch niet zo slecht? Doen de vw up of nissan leaf het dan zoveel beter wanneer het koud is?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws