Rij-impressie: Nissan 370Z Coupe MY2018

nissan-370z-rijtest-2018

Zoek ze maar eens op, achterwielaangedreven coupés met een atmosferische V6-benzine die momenteel bij de dealer in Europa staan. Een zoektocht die je rechtstreeks naar maar één uitkomst zal brengen. Waardoor de Nissan 370Z echt wel de laatste der Mohikanen is. Op meerdere vlakken...

Overheden en ecologische beweegredenen hebben een kruistocht gevoerd tegen karakterblokken in de autosector. Waardoor merk A tot Z vaak over blijft met een gedownsizede motor met een roedel turbo's en een halve fabriek aan de uitlaat om zo veel mogelijk vuil spul op te vangen. Ook zo bij sportwagens. Met als resultaat dat veel sportwagens veel van hun charme kwijt zijn. Al jaren op de vlucht daarvoor is de Nissan 370Z, die ook nu nog beroep blijft doen op een atmosferische 3,7-liter V6. En dat geeft de Jap karakter, bakken karakter.

Schoolfoto

We moeten er niet onnozel over doen, de 370Z is al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen. Het is dan ook een geluk dat Amerikaans designer Randy Rodriguez (die nu bij Tesla zit nota bene) in 2009 zo'n strakke koets wist te tekenen dat hij niet helemaal door de mand valt. Nee, de gebroken mand, die herbergt de Z in het interieur. Dat was een decennium terug al geen hoogvlieger, tegenwoordig is het om ter plaatse te huilen.

nissan-370z-rijtest-2018

Daarvoor zorgen de knaloranje instrumentenpanelen, de drie tuner-metertjes op de boordplank en de algemene afwerking en kwaliteit voor. Een voorbeeld? De rechtse schakellepel achter het stuur stond losser dan je tandenstelsel op je schoolfoto van het derde leerjaar. Op een 370Z die nog geen 2.000 kilometer had gelopen trouwens, dat kan tellen. Al vergeef je het 'm meteen als je de startknop in drukt.

Sterk karakter

De startsequentie heeft namelijk iets puur over zich. In die zin dat er geen dwaze startanimatie voor je neus wordt afgespeeld en de uitlaat niet artificieel ver open wordt gezet om de coupe luider tot leven te laten komen dan eigenlijk nodig is. Sommigen noemen dit cool, wij noemen het vooral buuronvriendelijk. Nee, de trilling van de motor, zachte brom uit de einddempers zijn puur.

nissan-370z-rijtest-2018

Een term waarmee je de Z eigenlijk kan samenvatten op meerdere punten. Geen 83 settings voor de dempers, stuurinrichting of gasrespons. Zoals de ingenieurs 'm destijds aftekenden op het circuit, zo zal jij er mee rondtoeren. Niet je ding die afstelling? Pech. Geloof ons echter, het zal je ding zijn, want doordat de slimme koppen zich konden focussen op één karakter voor de 370Z voelt dat karakter ook tot in de puntjes uitgekiend uit.

Vaktermen

Een verademing, want vaak worden de ingenieurs van bovenaf verplicht om meerdere karakters aan een auto toe te kennen. Door de tweaken aan een architectuur of componenten die vaak niet multi-inzetbaar genoeg zijn om zowel super comfortabele als hyper sportieve prestaties neer te zetten. Denk maar aan de comfortstand in de Mercedes-AMG GT, waar je nog altijd een hernia per kilometer in kan verzamelen.

nissan-370z-rijtest-2018

In de 370Z zit de zwaarte van het stuur juist goed, evenals de feedback die je terug krijgt. Het gaspedaal klimt organisch met het motorblok naar de hoogte en de achterophanging leest je de weg voor alsof 'ie een volleerde co-piloot is. Een vakjournalist zou zeggen dat de 370Z je daardoor een hoop vertrouwen geeft tijdens het rijden. We gaan 'm geen ongelijk geven.

Grote jongens

En natuurlijk pakken de prestaties je in een wereld van +700 pk sterke drukgevoede monsters je niet meer bij het nekvel. Toch doet de 328 pk (363 Nm) sterke V6 er alles aan om je mee te trekken in de beleving. Hoe snel het blok de schulp naar de honderd weet te brengen? We malen er eigenlijk niet om. Het is de reis dat telt, niet het resultaat. De som der delen, dat maakt de 370Z tot ééntje van een uitstervend ras. Een ras dat nog niet ten prooi is gevallen aan een over geassisteerd stuur, zoutloze turbogeluiden en een eco-stand.

nissan-370z-rijtest-2018

Het mooiste compliment dat we de 370Z dan ook kunnen geven? Dat dit eigenlijk een Toyota GT86 is voor de grote jongens. Met een meerprijs van amper 6 à 7.000 euro. Waardoor je twee dingen kan concluderen; of de 370Z is crimineel goedkoop, of Toyota vraagt te veel sollen vaar haar GT86. Tot de overheid zich komt bemoeien natuurlijk, want in de Ivoren Toren zijn ze niet mals voor zo'n 3,7 V6.

Conclusie

Een sportwagen van een ander tijdperk, deze 370Z. Een tijdperk waarin nog sportwagens werden verkocht op emotie, niet door de overdreven pk-cijfers, lage CO2-uitstoot en artificiële snufjes door de marketingafdeling in een reclameboodschap te laten gieten. Het is dus niet alleen straf dat deze 370Z nog steeds in de verkooplijsten staat, het is straffer dat dit kind amper een decennia oud is. De laatste tien jaar hebben auto's bakken karakter verloren, daar zijn we nu meer dan ooit zeker van...

Specificaties

Motor

3.7 benzine, V6

Vermogen

328pk

Koppel

363 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 483 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 39 250.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

CO2-uitstoot

245 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:44
afbeelding van Techno Patat

Uw kodak vergeten bij deze rijtest Yves :D?

Deze is vooral zo goedkoop om de taksen te counteren. Ik heb nog gekeken voor een 370z nismo, echt een zwakke plek van mij. Net als de Focus RS trouwens. Komt nieuw amper boven de 45k uit full option catalogusprijs (zonder enige korting dus!). Heerlijke auto, maarja dan kwam er dik 10.000€ aan taksen bij en dan zit je plots wel in een ander budget :(!

Yvesw 19:15
afbeelding van Yvesw

Zo puur dat 'ie wel op een maagdelijk witte achtergrond moest staan. ;-) (En voor de serieus: Het was eentje om tussendoor te proeven maar liet zo'n indruk na dat ik achteraf toch de nood voelde om er over te pennen.)

Yvesw 20:05
afbeelding van Yvesw

+1

Melvin Keuter 11:00
afbeelding van Melvin Keuter

Leuk om deze reactie te lezen (en het artikel trouwens ook ;-))

MilleMiglia 21:33
afbeelding van MilleMiglia

Mooi stukje over een geweldige auto.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws